בריאות על פי הרמב”ם
21 במרץ 2013
לשון
אבחון לשון
21 במרץ 2013

אושו

אושו ו-32 האינטליגנציות על פי שיטת לוסקי.
בעבודתי זו ברצוני לערוך השוואה בין אושו, פילוסוף ומיסטיקן הודי הדוגל בחיים,אהבה, צחוק ומאמין שהגוף והנפש הם שני חלקים של שלם אחד, לבין שיטת לוסקי המבוססת על גישות מדעיות מערביות, גישות הוליסטיות מזרחיות ועל תבנית 32 האינטליגנציות על פי ספר יצירה המיוחס לאברהם אבינו.

אושו
אושו (1931-1990) הוא כינויו של רג’ניש קנדרה מוהן ג’יין. פילוסוף, סופר ומיסטיקן הודי.
אושו נולד במאדהיה פראדש, בהודו. לטענתו, אושו חווה תהליך של הארה בגיל 21, בעת שלמד פילוסופיה באוניברסיטת סאגאר. בין השנים 1952 ל-1953 עסק אושו בפיתוח טכניקת “החושך”, בד בבד עם לימודיו לתואר מתקדם בפילוסופיה. לדבריו, פיתוח הטכניקה הזו פגע ביכולותיו הגופניות והביאה אותו למצב שנזקק לכיסא גלגלים. בעת היותו סטודנט זכה אושו במקום הראשון בתחרות הוויכוחים של הודו כולה. החל משנת 1961 שימש אושו כמרצה לפילוסופיה באוניברסיטת ג’בלפור והיה ידוע כפרופסור חדשני ומרדן שהעדיף להוציא את תלמידיו לטיולים במדשאות הקמפוס, מאשר להרצות בפניהם באולמות.
אושו נודע במיוחד בזכות שיטות המדיטציה הרבות שפיתח. המפורסמות שבהן: דיינמיק, מיסטיק רוז, קונדליני, נאטאראז’ ועוד. המיוחד בהן הוא שבירת דפוס ארוך שנים של מדיטציות פסיביות, אשר אופיינו בישיבה דוממת במטרה לאפשר לגוף ולנפש להיכנס למצב מדיטטיבי. על פי תפיסתו של אושו, טכניקות המדיטציה הפסיביות אינן מתאימות לאדם המערבי, כיוון שמחשבתו העמוסה והמוטרדת ואורח חייו הלחוץ מקשים על כניסה למצב מדיטטיבי באופן פסיבי. בהתאם לכך פיתח ושכלל אושו טכניקות מדיטציה אקטיביות המשלבות פעילות פיזית כגון ריקוד, וריצה, והבעה מכוונת של רגשות באמצעות צחוק ובכי.הפילוסופיה של אושו מבוססת על פירושו לאמונה הטאואיסטית ולכתבים של מספר מורי זן כגון מא צו ,נאנסן וסוזאן. הפילוסופיה דוגלת בחיים ללא תכנון, ללא ארגון ושיטתיות, כאשר כוחות היקום הם שמובילים את האדם באופן ספונטני למקומו הנכון בבריאה. מצבו הנפשי האידאלי של האדם על פי הפילוסופיה של אושו הוא מצב שאושו כינה בשם no mind. כינוי זה נובע כנראה מדבריו של מורה הזן היפני מואמון שאמר שתוק, שתוק, חדל מכל
2
דיבור. האמת המוחלטת היא אפילו ללא מחשבה. במצב ה-no mind, הכרתו של האדם אמורה להיות נקייה מכל מחשבה, הרהור או חלומות בהקיץ. האדם אמור להיות דרוך ועירני לכל אתגר שיציבו מולו החיים ואמור לפעול באופן טיבעי וספונטני ללא התלבטויות או דעות קדומות. את הפילוסופיה הזו כינה אושו בשם נאו זן, מתוך הוקרה למורי הזן מימי הביניים, שלטענתו הניחו את יסודותיה. במשך כל שנות פעילותו, הטיף אושו נגד ארגונים דתיים ותאולוגיה שיטתית ומסודרת. הוא ביקש מתלמידיו שלא ללכת בעקבותיו אלא “למצוא את האור שלהם” ולפלס לעצמם דרך רוחנית, עצמאית ומקורית שנובעת מהאינדבידואליות האמיתית שלהם. מבקריו של אושו טוענים שלמרות התנגדותו המילולית לדת המאורגנת, ביסס אושו בעצמו כת טקסית בעלת פולחנים יומיומיים (תרגול דיינמיק בבוקר ו-קונדוליני בערב) ומנהגים חברתיים ברורים כמו התנגדות לנישואים והתנגדות להפרדה בין המינים גם במלתחות ושירותים ציבוריים. מבקרים אחרים של אושו טוענים כי על סמך הפולחן והמנהגים, אושו הקים למעשה דת חדשה. דת זו מכונה אושואיזם, ואילו מאמיניה, כלומר חסידיו של אושו, מכונים אושואיסטים.
בשנת 1974 פתחו אושו ותלמידיו אשראם בעיר פונה, בקרבת בומביי (כיום מומבאי). בתקופת חייו פעל האשראם תחת השם “הקומונה הבינלאומית של אושו”. לאחר מותו שונה שם המקום ל-“Osho International Meditation Resort”. במקום ממשיכים להתקיים לימודי מדיטציה ותהליכי צמיחה אישית.
אושו מאמין כי הגוף והנפש הם שני חלקים של שלם אחד. בין הבריאות הגופנית לבין זו הנפשית קיימת זיקה עמוקה. השותפות והאיזון בין הגוף לנפש מבטיחים חיים טובים ובריאים יותר. חיים שאינם ממתינים למוות שיגאל אותם ממדור הייסורים של העולם הזה, אלא מקבלים אותו מתוך חגיגה.
המקום שבו תחיה נתון לבחירתך-
בשאול או בשמיים-
לא חשוב היכן אתה רוצה לחיות
עליך ליצור את מקומך.
אין זה מקום מוכן-
כזה שאתה קונה כרטיס ונוסע אליו ברכבת.
זו היצירה שלך.

3
אהבה יכולה ליצור גן עדן כאן ועכשיו.
זה כל מה שאני מלמד: אהב יותר-
עד לנקודה שבא אתה הופך רק למקור של אהבה,
ושום דבר אחר….
קח אחריות לגיהינום ולגן העדן שבהם אתה חי.
וברגע שבו תבין את האחריות.
איני חושב כי יהיה עוד אדם שיגור בגיהינום…..\אושו.

שיטת לוסקי:
שיטת לוסקי היא גישה חינוכית וטיפולית לאיזון גוף ונפש לפי 32 האינטליגנציות, בשילוב אמנויות. עפ”י שיטת לוסקי לכל אדם פרופיל אישיות המורכב מ 32 אינטליגנציות/יכולות בארבעה רבדים (רוחני, שכלי, רגשי וגופני) ואותו פרופיל הוא שמניע את חיי אותו אדם. כל אינטליגנציה ניתנת לתיקון, שכלול ו/או תחזוקה וע”י עבודה עם האינטליגנציות ניתן לשפר את איכות החיים בכל הרבדים.המקור של שיטת לוסקי הוא ספר יצירה. ספר יצירה מיוחס לאברהם אבינו ונכתב לפני כ 3800 שנים. ספר זה מכיל 6 פרקים ומתמצת בתוכו את כל היש. ספר יצירה נותן סכימה של נתונים המתארים את מבנה הבריאה היקומית והאנושית, המיקרו והמאקרו. ספר זה מניח את היסודות בכל תחומי החיים מהאותיות, השפה, המתמטיקה, האסטרולוגיה, האסטרונומיה, חקר הגוף, קשרי גוף נפש ועוד. ספר זה נחשב לזרע שממנו יצאו כל ספרי הקבלה והיהדות לדורות. יש האומרים שספר זה נתן את הבסיס לכל הפילוסופיות הרוחניות ברחבי תבל ומהווה זרע כל הזרעים. ספר יצירה נגנז למשך שנים רבות וכעת עם האנרגיה של העידן החדש חזר אל אור העולם לחלוק מחכמתו.שיטת לוסקי מטפלת בכל חוסר איזון אנושי, בין אם ברובד הגופני , בין אם ברגשי , בשכלי או ברוחני (חוסר ייעוד), מתוך העיקרון שאין באמת הפרדה בין הרבדים, שמהווים מכלול אנושי אחד, המתפרק ל 32 יכולות בגוף ובנפש. בשיטת לוסקי מטפלים באמצעות תרפיות שונות המתאימות לארבעת הרבדים החל ממגע, תהליכים מעמתים, שיחה, הילינג, מדיטציה, דמיון מודרך, תזונה, או בכל תרפיה אחרת. העיקרון הוא לקחת את הכלי האבחוני ולהשליך אותו דרך 32 האינטליגנציות וליצור מפת עץ-חיים, אשר
4
משקפת פרופיל אנושי שלם. בתוך הפרופיל אנו מזהים חוסר איזון ופועלים לאזן אותו דרך התרפיה שמחברת אותנו אל המטופל, ואת המטופל אל עצמו בצורה הטובה ביותר. בטיפול אנו משתמשים בתרפיה עצמה וב”תרופות”, שהינן פעולות אנושיות בסיסיות, שמטרתן לאמן יכולת/אינטליגנציה מסוימת אצל המטופל.

השוואה בין שיטת לוסקי לאושו.
שיטת לוסקי אושו
*על מנת שברמה הגופנית יהיה איזון- אנו צריכים לעשות סדר מלמעלה- ברובד הרוחני, בשכלי,ברגשי ובגופני.
*ספירה 1 אור-היכולת להיות בוודאות שהכל בא מצד האור כדי לאפשר צמיחה.
*ספירה 3 אהבה- היכולת לעשות דברים מאהבה כתרופה של כל התרופות.
* מעשה- יכולת לעשות מעשים יזומים ויכולת להבחין בין מותר ואסור.
*ספירה 6 אחדות-היכולת לקבל את השונות כדי ליצור אחדות והרמוניה.
*ספירה 10 גילוי-היכולת לקבל את המציאות ולטפל בסיבה לצורך שינוי התוצאה.
*חן\כיעור. היכולת להעלות את ההתרחשויות למודעות עצמית ולגלות אותך.
*תשמיש-יכולת גילוי דרך מגע, גוף, טבע, ריקוד, תנועה, אמנות, מלאכה.
*הרהור\לב- יכולת ליצור חברות, אהבה, מחויבות, לקבל ולנהל אחרים.
*שמיעה- יכולת הקשבה לקולות, צלילים, תדרים, הלחנה, עיבוד ומשמעות.
*ממשלה\עבדות- היכולת לשחרר את עצמך מהכבלים ששמת על עצמך. *על פי אושו, אנו נגיע לאיזון- קודם עלינו לדבר עם הגוף, לאחר מכן להרגיע את ה”מיינד”.דרך הרגש ולבסוף ללב (רוחני). (הדרך אמנם הפוכה אך הרעיון הוא איזון ומעבר דרך הרבדים השונים.)
*הייה קשוב לעצמך, הייה אור לעצמך ולך אחר האור.התחבר לאור.
*אהבה היא דחף להתאחד עם הכל. האהבה היא תשוקה לתזונה,האהבה מכה שורשים היקום.
*קח את כל הסיכונים הנדרשים כדי להיות אינדוידואל. קבל את האתגרים כדי שיוכלו לחדד אותך ולהעניק לך ברק, תבונה ושמחה.
*כל אדם הוא ייחודי. מעולם לא היה אדם כמוך ולעולם לא יהיה שוב.אין להשוות ואי אפשר לחקות.
*קבל את המציאות, מה שחלף עבר, אל תטרח בקשר אליו ואל תישא אותו כנטל מתמשך.
*יופי אמיתי עולה מלב הוויתך ומתפשט החוצה לעבר הגוף.
*רק מתוך השלם אדם יכול לפרוח. רק מתוך המלא האביב מגיע, חייך מתחילים לקבל צבע, מוזיקה ושירה
*כבד את חייך ומתוך אותו כבוד תתחיל לכבד את חייהם של אחרים.
*הייה מודע יותר ויותר להנאה, לשמחה,לחיובי, לפרחים. שים לב לשוליים הכסופים של העננים השחורים.
אל תעטה מסכות, אחרת תיצור ליקויים במנגנון שלך שיתבטאו בחסימת אנרגיה.

סיכום
נהניתי מאוד מהכנת העבודה. נפתח בפניי עולם אחר ושונה.
נהניתי לקרא מספריו של אושו ולהעמיק בשיטת לוסקי. יש דמיון רב וגם שוני.
שניהם מדברים על האדם השלם- גוף נפש ושינוי ערכי חיים במטרה להגיע לאיזון, לדבר המושלם על ידי חיזוק,אימון תזונה נכונה,אור ו…אהבה.

כתבה- פנינה סודרי
מכללת לוסקי שנה א’