עיסוי
21 במרץ 2013
התיאוריה הקוקגנטיבית
21 במרץ 2013

גראהם וולאס

שלבי היצירה עפ”י גראהם וואלס

מגישה: טליה לוין

וואלאס פיתח מודל של 4 שלבי יצירה, שלטענתו הם השלבים המרכזיים לאורך כל תהליך יצירתי.
1. שלב ההכנה – preparation
בשלב זה אנו תחילה מגדירים את הבעיה כולל צרכים ורצונות. ומלקטים את האינפורמציה הקשורה לפתרונות אפשריים.
זאת הנקודה שבה הקריטריונים נוצרים שעוזרים לנו להבחין ולשפוט את האיכות של הרעיונות.
בשלב זה גם האומן מכין את עצמו ואת הכלים לעבודה, ומציף עצמו בחומרים פיזיים ומחשבתיים. (אינט’ 2 – בראשית.)
ומאפשר לעצמו לנדוד במחשבותיו ללא גבולות, ומאפשר לעצמו לשפוט אלטרנטיבות שבד”כ אולי לא היה עובד עימם, וגם הסתכלות על רעיון קיים ולפתור אותו מכיוון שהוא אולי תקוע.
2. שלב ההדגרה – incubation
וואלאס גילה שהרבה רעיונות יוצאי דופן שאליו האומן שואף להגיע, נעשים ע”י כך שהאומן משחרר את הבעיה או התקיעות בעבודה הקיימת ומתבונן על נושאים אחרים. (אינט’ 7 – התבוננות.)
זה למעשה יוצר ניגוד בין שלב ההכנה, בו האומן רק מתעסק עם הבעיה ונשאר במחשבותיו הקיימות. מכיוון שבשלב ההדגרה נראה לעין כאילו האומן אינו עובד כלל, והוא פסיבי, שלמעשה הוא בהשפעה מכיוון שהחומר עובר תהליך פנימי של “הבהרה” וארגון.
השינוי בחשיבה זו יכול לקחת כמה שניות, אך זה גם יכול לקחת ימים ושבועות לפני שמאפשרים לשחרור להתקיים, מכיוון שנעולים על איזו מטרה. (אינט’ פ- ממשלה.)
3. שלב השלילה, “הארה” – illumination
זהו שלב מלא מסתורין, בשלב זה הארה מגיעה לאדם היוצר כשהוא “רואה” את הפיתרון, את היצירה, או את הפיתרון לבעיה ביצירה איתה הוא תקוע, זה קורה בכמה שניות, לפעמים כ”רמז”, או במחשבות על משהו אחר לגמרי, כמו הסתכלות על חלק אחד ביצירה עליו שהוא עדיין לא הסתכל וראיית הפיתרון. (אינט’ ה – ראיה.)
לעיתים קרובות רגע כזה של הארה הולך יד ביד עם שחרור רגשי, שמציין את הפתיחה לעידן עבודה חדש ופתרונות חדשים. וגם להסתכלות על העידן ה”תקוע” שהיה עד כה.
4. שלב האימות – verification
השלב הרביעי מציין את תהליך – בדיקת הרעיון. (אינט’ ע – שחוק\ מוח.)
במילים אחרות, האם באמת ניתן לעבוד עם רעיון זה (“ההארה” שהייתה בשלב הקודם), האם הרעיון באמת הפיתרון.
זה עדיין רעיון היפותטי שצריך לאמת אותו עם הבעיה האוריגינלית שאיתה נתקענו מההתחלה, ולשפוט אם זו גישה נכונה ומועילה לעבודה. וגם בכדי שעבודתו תהיה מקובלת על הערכתו הקריטית העצמית.

שלבי יצירה עפ”י וואלס

פרוש השלב בהקשר לאינטליגנציה

אינטליגנציות מקבילות לשלב

רבדים

1.

שלב ההכנה – מגדירים את הבעיה. מלקטים את האינפורמציה הקשורה לפתרונות.

ומשתמשים בידע ובכלים שיש לנו בכדי להתחיל ליצור.

2 – בראשית,

היכולת להתחיל כל דבר מהתחלה בכל מקום בכל גיל ובכל זמן.

ד – זרע.

כ – חיים.

י – מעשה.

 

 

גופני

 

2

 

שלב ההדגרה – משחררים את הבעיה שביצירה שעליה הושקעה מירב העבודה, ובדיקת אופציות נוספות חילופיות.

7 – התבוננות,

היכולת לדעת את עצמך דרך אחרים ודרך ההתנסויות שלך.

א – רצון חופשי.

ב- חוכמה.

פ- ממשלה.

 

 

 

רוחני

 

3

שלב השלילה “הארה”–  הפיתרון או הרעיון ליצירה מגיע בפתאומיות ליוצר. מגיע לרוב כאשר מתעסקים בדבר אחר לגמרי.

 

ה- ראיה,

יכולת ראיה חזותית, מרחבית, על חושית, דמיונית, רב ממדית.

ס- רוגז\ בטן.

ת- חן.

5 – מחשבה.

 

 

 

רגשי

 

4

שלב האימות – בדיקה של כל העובדות החדשות, האם באמת ניתן לגשת לבעיה ולפתור אותה.

ע- שחוק\ מוח,

יכולת משחק, הגיון, מיון, עיבוד, ניתוח, שאלה, חקירה מודעת.

ח- דיבור.

ו – שמיעה.

   שכלי

לסיכום
ההקשר לאינטליגנציות ולרבדים בא לי באופן טבעי עם הקריאה של המודל.
ללא שום ספק שהבנתי את התהליכים ואת שלבי היצירה. מכיוון שגם כשאני יוצרת ויצרתי עברתי את השלבים על עצמי, ואפילו עוד כמה שלבים שלא הכנסתי לעבודה הזו, אך ראיתי במודלים נוספים שבדקתי שהתבססו על המודל הזה של וואלאס.
שמתי לב שהאינטליגנציות שהיה לי יותר קל לציין במהלך העבודה היו אינטי’ שהיו יותר חזקות אצלי, ואילו האינט’ הפחות חזקות אלו שאפילו קצת חסומות אצלי היה לי קשה להגיב עליהן, כי הרגשתי כיצד אני עוברת את אותם שלבים במהלך היצירה.
תודה על ההזדמנות שניתנה לי לעבוד ולעבור שוב את אותם שלבים, אך לא באותה צורה, הפעם השלבים היו עם הרבה יותר מודעות לעצמי בעקבות האינטליגנציות שנגלו בפניי.
תודה.

לקוח מתוך הספר The Art of Thought מאת גראהם וואלאס, הוצאה Watts, London 1949