חניכה החוש השנים עשר
חניכה החוש השנים עשר
הכנות לחניכה החוש השנים עשר
החניכה לחוש השנים עשר מתבצעת בפארק דרום – מנחם בגין, תל אביב.
נפגשים בשעה 09.00 בפארק דרום בתל אביב. בקצה המערבי של האגם. החניכה מסתיימת בשעה 16.00 .
- מנהל החניכה.
- בטיחות – ערכת עזרה ראשונה.
- שיר הנושא: אדמה ושמים, חום האש, צליל המים. אני מרגיש זאת בגופי, נפשי רוחי ונשמתי. יהו, יהו, יהו, יהוה.
- אחראי מזון – כל אחד מביא משהו שהוא אוהב ואוכלים ביחד, כל אחד מביא מים.
- אחראי מחזה – הכנת מחזה על פי הספר החוש השנים עשר. או כל דמות תנכית אחרת.
- כל אחד ידבר על אחד החושים והקשר האישי לחוש הזה.
- אחראי מתחם מקודש בחניכה: סידור המקום, מוסיקה, רדיו דיסק + דיסקים, רמקול, מחצלות, שמיכות, יריעות לצל, שמשיה אישית, נרות, עששיות, שקיות זבל.
- להגיע עם בגדים לבנים.
- ציוד אישי: בגדים ארוכים, מגבת, בגד ים, כרית, שמיכה, מחצלת, כובע לראש, עט, טוש, מחברת לרישום, שירונים, כלי נגינה, תופים, עששית, 6 נרות, 3 בקבוקי מים, נעלים להליכה, סנדלים להליכה במים, שקיות זבל, בד לכיסוי עיניים.
- מזון – כל אחד מביא משהו שהוא אוהב ואוכלים ביחד בצהריים. ארוחת בוקר וערב להביא באופן אישי + 3 בקבוקי מים של ליטר לפחות.
- לקרא את הספר החוש השנים עשר ולהביאו לחניכה.
- להכין מנדלה ולהביאה לחניכה.
- להכין כתר או להביא כתר מוכן.
- כל אחד מביא משהו שממש אינו אוהב לאכול, כגון: חזרת, סחוג, מרור, כוסברה, גת, שום.
- להביא משהו שמאוד אוהבים לאכול, כגון: תפוח, גזר, וכד’.
- אחראי – הכנת כתרים כמספר המשתתפים להכתרת מלך החושים.
מצא את החוש השנים עשר שלך, שיעור לפני החניכה תערוך סיכום, איזה חוש קיבל הכי הרבה התייחסות ונקודות , תשווה את זה עם הערכות החברים בקבוצה. תתרגל את זה בחניכה. תרגל בחיים, בסופו של התהליך תמצא את החוש השנים עשר שלך שהוא מנהיג החושים. ואתה מלך החושים.
- מתי אתה מבין יותר? כאשר אתה: רואה, שומע, מריח, מדבר, טועם, עושה, ממשש, נמצא בדרך, מתרגז, צוחק, שמח, ישן על זה?
- מתי אתה מרגיש יצירתי יותר? כאשר אתה: רואה, שומע, מריח, מדבר, טועם, עושה, ממשש, נמצא בדרך, מתרגז, צוחק, שמח, ישן על זה?
- מתי מתעורר אצלך הרצון לקבל לעצמך, לעשות למען ביתך? כאשר אתה: רואה,שומע, מריח, מדבר, טועם, עושה, ממשש, נמצא בדרך, מתרגז, צוחק, שמח, ישן על זה?
- מתי מתעורר אצלך הרצון לתת ממה שיש לך? כאשר אתה: רואה,שומע, מריח, מדבר, טועם, עושה, ממשש, נמצא בדרך, מתרגז, צוחק, שמח, ישן על זה?
- מתי מתעורר אצלך הרצון לבקש סליחה ? כאשר אתה: רואה, שומע, מריח, מדבר, טועם, עושה, ממשש, נמצא בדרך, מתרגז, צוחק, שמח, ישן על זה?
- מתי מתעורר אצלך הרצון לומר תודה? כאשר אתה: רואה, שומע, מריח, מדבר, טועם, עושה, ממשש, נמצא בדרך, מתרגז, צוחק, שמח, ישן על זה?
- מתי מתעורר אצלך הרצון לתקן ולצמוח? כאשר אתה: רואה, שומע, מריח, מדבר, טועם, עושה, ממשש, נמצא בדרך, מתרגז, צוחק, שמח, ישן על זה?
- איזה חוש מסייע לך לזכור יותר?
- איזה חוש מסייע לך להבין היכן אתה נמצא?
- איזה חוש גורם לך להבין את עצמך?
- איזה חוש מסייע לך להבחין בין טוב ורע?
- איזה חוש מסייע לך להבחין בין אמת לשקר?
- איזה חוש גורם לך לבלום פיך מלדבר?
- איזה חוש יניע אותך לחפש וללמוד?
- איזה חוש גורם לך להתקרב לאנשים אחרים?
- איזה חוש גורם לך סיפוק או הצלחה?
- לאיזה מספר אתה קשור?
- מהו החוש החשוב ביותר בעיניך?
- סמן את המספר של חודש הלידה שלך.
- מהו המזל האסטרולוגי שלך ולאיזה חוש הוא מקושר?
חושים ומשמעותם, עם מה אתה מזדהה (נקד 1 לא מזדהה, 10 מזדהה מאוד)
ה – ראיה מבט וסמיות/אור וחושך, טלה – אנוכיות, אני. ראיה מרחבית.
ו – שמיעה הקשבה וחרשות. רעש פנימי, משמעות וריקנות. שור – חמדנות.
ז – ריח מריח וסתום/ אמת ושקר, תאומים – ניגודים.
ח – דיבור שיחה ואלמות/ נכון ושגוי, סרטן – מסגרת. שחרור מחשבות ותחושות.
ט – טעם להבחין בין טוב ורע, אריה – נהנתנות. חיים בטעם טוב.
י – מעשה עשייה וגדמות/ מותר ואסור, בתולה – שרות, ביקורתיות.
ל – תשמיש משגל וסריסות/ גלוי ונסתר, מאזניים – שיפוטיות.
נ – דרך הלוך וחגרות/ , עקרב – יצריות. הפוך תהליך ליעד.
ס – בטן רוגז ורחמים/אמונה ובלבול, קשת – חופש האמונה.
ע – מוח שחוק ודאגה. חקירה ומודעות, גדי – אחריות.
צ – לב הרהור ושמחה/אהבה ופחד, דלי – מקוריות. מחויבות.
ק – תא שינה ושקידה/חלום ומציאות, דגים – אהבה. דילמות ערכיות.
מהו החוש שקיבל הכי הרבה נקודות אצלך?
החניכה לחוש השנים עשר
לאחר כל שלב ישבים במעגל שיתופים כאשר כל אחד אומר את החוש שהוביל אותו.
שלב 1 – הכנת המתחם. מגיעים לחוף התופים בתל אביב, מקימים מאהל ומארגנים את המתחם המקודש.
שלב 2 – סקירה על שנים עשר החושים.
שלב 3 – הליכה על חוף הים. הליכה מאומצת של 20 דקות בכיוון אחד, חזרה בריצה. שיחה על החוש שאפשר את ההליכה המאומצת ועל החוש שעיכב והפריע. לבקש מכל משתתף להצהיר על החוש השנים עשר.
שלב 4 – מופעים. מופע של תלמידים – מתוך מה שהוכן על שנים עשר החושים.
שלב 5 – ארוחת צהריים. מתארגנים לארוחת צהריים. גם לאחר הארוחה כל אחד משתף את החוש שהיה הכי בולט בזמן האוכל.
שלב 6 – מדיטציה. עושים מדיטציה לנקיון, מקשיבים לרוח, לציפורים. לראות בעיני רוחכם את מה שמניע, מה שדוחף. מתבוננים במנדלה. יוצרים משמעות ומתרגמים לאחד מהחושים. משתפים ומצהירים על החוש השנים עשר.
שלב 7 – ראיון עם הציור. מתחלקים לשלשות ועושים ראיון עם המנדלה. אחד מראיין, השני רושם, השלישי מרואיין. איזה חוש מבין שנים עשר החושים בלט בזמן הראיון?
שלב 8 – טבילה בים. כולם נכנסים לטבילה בים. כל משתתף מצהיר על החוש השנים עשר שלו וטובל בים 9 פעמים. הקבוצה מעודדת את המשתתף ומוחאים לו כפיים.
שלב 9 – תהליך בזוגות – מוביל ומובל. מתחלקים לזוגות, משתתף א’ ומשתתף ב’. יוצאים מהמתחם ומבצעים את התהליך בקרבת עצים. א’ מובל ו-ב’ מוביל.
לאחר סיום כל השלבים מחליפים תפקידים ומבצעים את כל השלבים של התהליך מהתחלה.
- א’ קושר עיניים ל-ב’ עם צעיף. ב’ נותן שם למוביל שלו (לדוגמא: אמא, אבא, חבר, מורה וכד’). ב’ מוביל את א’ במשך רבע שעה, מסלול בין חפצים ומכשולים.
- א’ מוביל את ב’ במשך 5 דקות רק עם קולות (קול אחד מוסכם).
- א’ לוקח את ב’ על פי מסלול מסומן ועל פי ההוראות שלו. ב’ צריך לחזור על אותו המסלול ולהגיע לאותה הנקודה בסופו של דבר.
- א’ אומר ל-ב’ איפה נמצא הים, מסובב אותו מספר פעמים סביב עצמו ושואל אותו איפה הים.
- מדיטציה סופית בזוגות.
- א’ לוקח את ב’ לעץ, ב’ מחבק את העץ למשך 10 דקות.
- ב’ יושב על הרצפה, מחזיק באבן ומנהל איתה שיחה, א’ רושם את השיחה.
- מסע עם זר
- א’ ו-ב’ מחזיקים ידיים ומנהלים שיחה על כל התהליך. מטרת השיחה היא למצוא את החוש השנים עשר של ב’.
שיתופים בקבוצה. כל אחד מצהיר על החוש השנים עשר כפי שחווה בתהליך בזוגות.
שלב 10 – מאכל שלא אוהבים. להפוך מר למתוק אוכלים את מה שלא אוהבים לאט עד שמה שלא אוהבים הופך לאוהבים. הופכים מר למתוק. משתפים ומצהירים על החוש השנים עשר.
שלב 11 – מאכל שאוהבים. אהבה עם פרי אוכלים את הפרי שאוהבים, שכל אחד הביא עימו, במשך עשרים דקות. להתחיל בהתבוננות ולסיים בתודה. שיתוף והכרזה על החוש השנים עשר.
שלב 12 – טכס הכתרת מלך החושים. ישיבה במעגל בקבוצה. כל אחד מהתלמידים בתורו נכנס ויושב במרכז המעגל מול המורה, כל חברי הקבוצה עומדים מסביב מניחים ידיים סביב גופו. יד אחת תומכת ויד שנייה עוטפת. המורה שואל: “מי משנים עשר החושים הוא החוש השנים עשר שלך?”. התלמיד עונה ואומר את שמו של החוש השנים עשר. (לדוגמא: חוש הראייה). המורה שואל: “מה אתה מתכוון לעשות עם חוש הראייה?”. התלמיד עונה. (דוגמאות לתשובות: אהייה מורה בלוסקי. אהייה מטפל בלוסקי. אפתח קליניקה. אקים בית ספר בשיטת לוסקי. אפתח גן ילדים בשיטת לוסקי. אפתח דלתות להרבה אנשים. אפתח מרכז מטפלים בשיטת לוסקי. אפעל למען הרפואה המשולבת בשיטת לוסקי.) המורה: “חוש הראייה הוא מנהיג שנים עשר החושים שלך, אתה מנהיג של חוש הראייה, ולכן אתה מלך החושים”. כל חברי הקבוצה חוזרים ואומרים בקול 3 פעמים: “אתה מלך החושים”. המורה מניח כתר לראשו של התלמיד.
שלב 13 – סיום החניכה וחיבוקים בקבוצה. תמונה משותפת עם כתרים.