מהות האותיות לפי צורתן
29 באפריל 2015
שאלה של חופש
1 במאי 2015

הכרת תודה כתרופה

הכרת תודה כתרופה /נורית רוזן

“אמור 40 פעם ביום תודה על דברים שיש לך בחיים – עשה כך באופן קבוע עד שהשלום הפנימי ישכון דרך קבע בתוכך” . (תרופות לוסקי 2013)

הכרת תודה היא הודאה בטוב בחיינו. כשאנו מכירים תודה אנו מאושרים, כי החיים טובים ויש בהם אלמנטים שעושים אותם ראויים. הבעת תודה נחשבת לאחד מכללי הנימוס בחברות רבות. מחקרים מראים כי לאנשים אסירי תודה יש תחושת רווחה יותר בחיים ובריאות נפשית מוגברת . הם חווים יותר שמחה, שביעות רצון מחייהם ומהקשרים הבין אישיים שלהם, התפתחות אישית, תחושת ייעוד בחיים וקבלה עצמית, ישנים טוב יותר וחווים פחות דכאון ולחץ. למעשה   נמצא כי להכרת תודה היה הקשר הגבוה ביותר עם תחושת רווחה בחיים, יותר מכל שאר תכונות האישיות שנחקרו. ברגע שאנחנו מכירים תודה ומודים על מה שיש לנו אנחנו מדברים, חושבים, מתפללים ומתרגלים בחיי היום יום שלנו הודיה והכרת תודה .וכשאנחנו עושים זאת זה מביא אותנו למקור של חשיבה חיובית ולהכרה בשפע ובשגשוג שיש בחיינו.  דוגמה  למשפט של חשיבה חיובית ” אני מכיר תודה על כל השפע שקיים בחיי” .  היכולת להכיר תודה דורשת נכונות לראות את טוב ליבו ונדיבותו של אדם אחר, שהמטיב מעניק לי דבר מה בכוונה תחילה, שלמתנה יש ערך בעיני המיטיב .הכרת תודה היא גישה שאדם יכול לבחור מרצונו החופשי, היא אינה תלויה בנסיבות אובייקטיביות, במצב בריאותי, מצב כלכלי או מיקום גאוגרפי. אנו נבחר בה מתוך נסיבות שונות שהחיים מזמנים לנו. אנו מחליטים לראות את הדברים הטובים והיפים על פני הקושי והכאב. מחקרים בנושא הכרת תודה מדדו כיצד גישה של הכרת תודה משפיעה על רמת האושר שאנו חשים.
מחקרו של פרופסור רוברט א. אמונס מאוניברסיטת דייוויס קליפורניה , בחן את ההשפעה של הכרת תודה על רווחם הנפשית והגופנית של הנבדקים . מהמחקר עלה כי אלו שהשתתפו בקבוצה של מכירי תודה הרגישו טוב ביחס לחייהם והיו ב-    25%  יותר אופטימיים לעתיד מקבוצת הבקרה. הם דיווחו על פחות בעיות בריאות, סבלו פחות מתסמינים גופניים , והתעמלו הרבה יותר, הם הרגישו שמחים , סקרנים, ערניים, אנרגטיים נחושים וחזקים יותר מהמשתתפים בקבוצות האחרות. כמו כן הם נהנו ממצב בריאותי משופר , בספרו “תודה” הוא מציג את ממצאי המחקר המקיף הראשון על הכרת תודה ומראה כיצד טיפוח שיטתי של רגש זה יכול להביא לשינוי מהותי בחיינו, בספר גם מוצעות שיטות מעשיות לטיפוח והעצמת האושר והרווחה בחיינו. הכרת תודה  גורמת ליחסים בינאישיים טובים יותר ולאנשים להיות אוהבים יותר וסלחנים . מחקרים נוספים מצביעים על יחס הפוך בין דכאון להכרת תודה, אנשים מכירי תודה נוטים “לזכור את הדברים הטובים”, והאדם מוגן מפני דחפים הרסניים כמו קנאה, טינה, חמדנות או מרירות . מחקרים שבחנו את ערך הכרת תודה גילו כי נשים נוטות באופן טבעי להכיר תודה יותר מגברים. גברים, כך טוען המחקר מבינים שקיבלו מתנה, אך מרגישים חייבים למי שנתנו  אותה, ולא אוהבים זאת. סקרים בקרב ילדים גילו כי בנות יותר אסירות תודה ביחסים בין אישיים, ואילו בנים גילו הכרת תודה יותר לגבי רכוש חומרי. גם בתפילה אנו מודים לבורא עולם מהללים ומשבחים אותו ומודים על כל הטוב שנתן לנו בחיינו.               איך להביא הכרת תודה לחיים ? דרך מדיטציה מכוונת -קחו לעצמכם 5 דקות בסוף היום לתפילה אישית בה נסכם את הדברים עליהם אנו מודים באותו היום. תמונות -צלמו תמונות של הדברים שאנו מודים עליהם ,אפשר גם דרך כרטיסי ברכה , ואפשר גם בתרומה לארגון או אדם שאנו יודעים שהם נזקקים, זו הכרת תודה וחלוקה של השפע בעולם.
לסיכום – עבודה אימונית על הכרת תודה משפרת את היכולת להעלות חוויות חיוביות של הזיכרון והמודעות וליצור מצב רוח טוב ותחושה של חיוניות .”כל כך הרבה ניתן לי שאין לי זמן להתעסק במה שנמנע ממני “/הלן קלר