מהו דימוי עצמי נמוך? איך נוצר? והשפעתו על משבר זוגי
10 בדצמבר 2014
זוגיות זאת מחויבות
10 בדצמבר 2014

טיפול בחרדות על פי תורת הצינורות

טיפול בחרדות על פי תורת הצינורות/ אליזבט ויצמן

תורת הצינורות – עיקר התורה, שכול המערכות בטבע הם צינורות ומכאן שגם מערכות הגוף. מערכת הנשימה, הדם, העיכול, השתן, ההורמונאלית, האנרגטית, הם צינורות שהנטייה הטבעית של כול חומר היא לרדת למטה, וכול חפץ פיסי שעובר בצנרת יש לו ביטוי בארבעת הרבדים (רוחני,שכלי,רגשי,גופני) והשאיפה לבריאות טובה זה דאגה לזרימה תקינה ומאוזנת בצינורות. מחלות,תקלות מתרחשות כאשר אין זרימה תקינה בצינור , מצב של חוסר ישנו יובש באנרגית החיים או עודף, הצינור מוצף ואינו יכול להכיל את אנרגיית החיים.
טיפול לפי תורת הצינורות מתחיל מהרובד הגופני ועולה מעלה לרובד הרוחני דרך הרובד הרגשי והשכלי.

במקרה של חרדה:
טיפול ברובד הגופני-נטפל בביטוי הגופני של חרדה, נבצע הרגעה של המערכת הסימפתטית והפעלה של המערכת הפרסמפטטית.

תזונה- להימנע מאכילת סוכר לבן ופחמימות פשוטות אשר גורמים לנפילות סוכר ובמצב של סוכר נמוך מופיעים עצבנות וחרדות, הפחתה של אלכוהול וקפאין (תה,קקאו,קפה ומשקאות אנרגיה), הימנעות ממזון מעובד, מתועש ומשומר הדלים במרכיבים חיונים לגוף ומדללים מאגרי ויטמינים,הפחתת צריכת שומנים רווים המגבירים את תחושת העייפות וחוסר אנרגיה.
ממומלץ –תזונה נכונה ומאוזנת תסייע באיזון כימי במוח, פחמימות מורכבות מכילות סרטונין, כאשר חוסר בסרוטונין עלול לגרום לדיכאון והפרעות שינה הסרוטונין ידוע כבעל השפעה מרגיעה למוח לדוגמא: אורז מלא,כוסמת,קינאה,שיבולת שועל.
שילוב של חלבונים איכותיים –קטניות עם דגן מלא , שילוב המייצר חומצות אמינו התורמות לייצור מוליכים עצבים בגוף לדוגמא: שעועית לבנה/אדומה, עדשים,אפונה,מש וחומוס. מוצרים המכילים חומצת שומן חיונית כמו אומגה 3 אשר ממלאת תפקידים חשובים במוח ומשמשת כנוגד חמצון לדוגמא: אגוזי מלך, גרעיניי דלעת וחמניות (לא קלויים) זרעי פשתן, דגי ים-סלומון, מקרל, בקלה וטונה.
מזונות שמכילים ויטמין B משום שמעורבים בחילוף חומרים של מוליכים עצביים לדוגמא: שמירי בירה, ירקות ירוקים וקטניות.
מינרלים וסידן שנחשבים למרגיעי גוף לדוגמא: אצות ים,ירקות  ירוקים, קטניות ואגוזים.
ויטמין C פירות הדר,קיווי, אבטיח, אוכמניות, דובדבנים,  עגבניות, פלפל, כרובית.
תנועה- פעילות גופנית לפחות בשבוע, בזמן פעילות גופנית הגוף מייצר  הורמונים שתורמים לתחושה נעימה ומעלים את מצב הרוח וכמו כן בפעילות גופנית מנצלת את ייצור האנדרלין שאחראי על הפעלת המערכת הסימפטטית, פעילות לדוגמא:שחייה, הליכה, אופניים, יוגה וכו’
מגע- החל מחיבוק ודרך עיסוי –כשאר העיסוי מעודד תחושת רוגע, פחית לחץ,שחרור הורמונים להפעלת המערכת הפרסימפטטית. בנוסף בטיפול ברובד הגופני נשתמש בדיקור, פרחי באך.
טיפול ברובד הרגשי-טיפול בשילוב אומנות כדרך ביטוי רגשי בכדי להביא לתחושת שחרור ופורקן רגשי. לדוגמא: ציור, שירה, פיסול, רישום, ריקוד, פסיכודרמה.
טיפול ברובד השכלי –” מחשבה מעצבת אמונה ויוצרת מציאות”  (שיטת לוסקי) לולאת מחשבות שליליות הגורמות לפחדים וחרדה , ולכן יש צורך בשינוי גישה ודרכי חשיבה. אנטילגנצית חן (ת) – השייכת לאדרנל המפעיל את המערכת הסימפטטית – שינוי השקפת העולם לכדי הסתכלות על הכוס המלאה ולראות את היופי וחן שבך.
מודעות- הבנת הגורם המעורר חרדה, תוך מודעות לתחושות הגוף והרגש.
דמיון מודרך – כאשר הגורם לחרדות הוא אירוע טראומטי בעבר אפשר ע”י דמיון מודרך –ללכת למקום אהוב ומוגן בדמיון ושם לשחזר את האירוע הבעייתי תוך כדי שינוי הגישה הכואבת השלילית אליו, ובכך מיצרים שיוני חווית העבר.
טיפול ברובד הרוחני – מדיטציה – “שמע ישראל ” ליצירת תחושת ביטחון והגנה., או מדיטציית האותיות כ ה ת – כוח של הגנה.
בנוסף ברובד הזה נטפל באמצעות תפילה, יעוד, ותרופת לוסקי, הילינג.
לסיכום הטיפול המומלץ מתייחס לטיפול בחרדה באופן כללי אך כמובן שיש לבצע אבחון אישי למטופל ולהתאים את הטיפול עליו מתוך ידיעה שהאדם הוא ייחודי ולהתאים את הטיפול לפי הגורם הבעייתי שלו לחרדה.