סליחה
6 באפריל 2015
פרגון
6 באפריל 2015

יעדים

לקבוע יעדים-זה מספיק? / רינת אדלר

יעד זה דבר חשוב. כולנו יודעים שאם לא תדע לאן אתה רוצה להגיע לא תוכל להגיע לשם.אחת מתרופות לוסקי הינה “קבע יעדים לחיים. אם תתמיד לקבוע יעדים, הם יהיו הייעוד שלך”(לוסקי, ד’, 2013).

מתרופה זו ניתן ללמוד מספר דברים :

עלינו לקבוע תמיד עבור עצמנו מספר יעדים. יעד אחד זה לא מספיק. יעד אחד יקבע לנו כיוון ראשוני אחד בתחום אחד. דוגמאות? אם נקבע למשל יעד שברצוננו להיות רופאים או מורים בעוד מספר שנים,עלינו להבין שעלינו לקבוע ליעד זה יעדי משנה.למשל:יעד נוסף צריך להיות להשיג בפסיכומטרי ציון מסוים,יעד נוסף יהיה להירשם ללימודים ויעד נוסף יהיה לסיים את השנה הראשונה בממוצע ציונים כזה או אחר.וזו רק דוגמא לקביעת יעדים בתחום אחד.

בתחום הזוגיות, למשל, ניתן לפגוש נשים רבות שקובעות לעצמן יעד כמו “בגיל שלושים אהיה נשואה עם שני ילדים”. יעד נחמד ומובן לחלוטין. מה שחשוב להבין הוא שיעד כזה אינני יעד מספיק ובד”כ הוא יעד שאינו יביא אותנו למציאות כזו בגיל שלושים. מה עלינו לעשות?קודם כל עלינו להבין ממה מורכב היעד שקבענו לעצמנו .הרי אם בגיל שלושים ארצה להיות נשואה הרי שעלי להכיר את הבחור, לבנות איתו מערכת יחסים יציבה הבנויה מאהבה,אמון והנאה, ילדים מחייבים אותנו בד”כ במציאת מקום מגורים הולם לנו ולילדים, ופרנסה מספקת

כל יעד כזה מחייב קביעת יעדי משנה.

ואחרי שקבענו את היעדים-האם זה מספיק לרשום אותם ולקרוא אותם?

לדעתי לא. כדי להשיג יעד צריך להבין ולקבוע מה צריך כדי להשיג אותו. בחברות גדולות זה קרוי קביעת משימות-מה צריך לבצע כדי להשיג את היעד.לדוגמא-אם נרצה להכיר בן זוג חדש עלינו לצאת לפגישות ,להירשם לחוגים חדשים,אולי להתחיל לבצע ספורט או לקנות בגדים חדשים,אולי לעבוד על שינוי פנימי. אם נרצה להתחיל ללמוד עלינו לקרוא על המכללות והאוניברסיטאות,על חוגי הלימוד,להירשם לפסיכומטרי ועוד.

השלב הבא יהיה קביעת מדדים-המדד יהיה האופן בו נמדוד את ביצוע המשימה.לדוגמא-אם קבענו שאנחנו רוצים להתחיל לעשות ספורט נקבע שעלינו לעשות הליכה מהירה שלוש פעמים בשבוע למשך חצי שעה בכל יום.במכללה זה נקרא קביעת מינונים .רק כשנבחר את היעדים הנכונים,את המשימות והתאימות ומבצע זאת במינונים הנכונים התרופה תפעל.

בהצלחה

 

מקורות:

לוסקי , ד’ , “תרופות לוסקי” , 2013 , הוצאת מכללת לוסקי.