ממטרה לפעולה – הנחיית קבוצות
ממטרה לפעולה – הנחיית קבוצות
עליסה: באיזו דרך עלי ללכת?
השפן: לאן ברצונך להגיע?
עליסה: לא משנה לי
השפן: אם לא משנה לך לאן תגיעי, לא חשוב באיזו דרך תיבחרי
מתוך: עליסה בארץ הפלאות, קרול לואיס
ממטרה לפעולה היא תבנית חשיבה שיוצרת תהליך בו תרגום הרעיון הופך לפעילות שמכוונת אל השגת החזון, המטרות והיעדים.
כדי לגבש את הפעילות המתאימה יש לשאול שלוש שאלות:
מה? – מה אנחנו רוצים להשיג?
למה? – למה זה חשוב?
איך? – איך נשיג את זה?
את המה מגדירים כמטרות:
נהוג לחלק את המטרות לשלושה טווחי התכוונות: במסגרת לימודי הנחיית קבוצות
מטרת על | מטרה כללית | יעדים/מטרות אופרטיביות | |
טווח זמן | טווח ארוך בלתי נראה לעין | טווח קצר נראה לעין | טווח מיידי |
התכוונות | מטרה כללית נרחבת שמגדירה ומכוונת אל החזון וקביעת המדיניות של המסגרת | מטרה שניגזרת ממטרת העל ומכוונת לתכנים כלליים ודגשים עיקריים של התוכנית | מטרה ספציפית שניגזרת מהמטרה הכללית מכוונת לתכנים ודגשים ספציפיים של המיפגש |
התייחסות | מתייחסת לעמדות ולתפיסות של החניך | מתייחסת להתנסויות ולהרחבת הידע של החניך | מתייחסת לעיצוב ההתנהגות של החניך |
הגדרה | מוגדרת במושגים מופשטים כמו יזדהה, יפנים… | מוגדרת במושגים קונקרטיים כמו
ידע, יכיר…
|
מוגדרת במושגים מדידים מבחינת כמות, זמן ומרחב של מיומנויות כמו יכתוב, ירכיב… |
את הלמה מגדירים כסיבות:
בחירת הסיבות כרוכה באתיקה ואינטגריטי מקצועיים.
יש סיבות ערכיות, חינוכיות, חברתיות, רגשיות, התפתחותיות וכד’.
* פה ניתנת למנחה אפשרות לשיקול דעת מקצועית.
במסגרת לימודי הנחיית קבוצות
את האיך מגדירים כמתודות (מבנה ודרכים להעברת המסר):
דיון, הרצאה, משחק, טיול, סרט, מפגש עם אורח, קריאת טקסט, שיחה משתפת, יצירה, ביקור במקום אחר, וכד’.
* תמיד כדאי לשלב בין מתודות
בבחירת המתודה יש מספר מישתנים שכדאי לקחת בחשבון
- משתנים הקשורים למסגרת – מקום, זמנים, משאבים, הגדרת המטרות, גורמים בטיחותיים, וכד’.
- משתנים הקשורים לחניך/קבוצה – גיל, מאפייני אישיות/אוכלוסיה, תחומי העניין המועדפים, ניסיונות קודמים, מצב חברתי, מצב פיזי וכד’.
- משתנים הקשורים למנחה – המיומנויות שלו, העדפותיו, אמונותיו, מטרותיו, וכד’.