סודות החיים
10 באפריל 2014
מה הגיל הנכון לזוגיות?
4 במאי 2014

סיפורי זן

סיפורי זן – אימון ערכי חיים ע”י סיפורי זן בשיטת לוסקי

בסיפורי זן ובשיטת לוסקי ניתן למצוא קווים מקבילים. תכונות התואמות ומובילות לאותם ערכים, 32 ערכים הנמצאים ב-4 רבדים בטבלת האינטליגנציות. את הערכים ניתן ללמוד, לאמן, לתחזק, להבין דרך 32 סיפורי זן שהתאמתי להם. תחת כל סיפור מובאות מספר שאלות שמטרתן לחדד, לגרות, לאמן, לחשוף לבאר ולעצב את פרופיל האינטליגנציות של הקורא או המטופל.

בעבודתי זו אביא 32 סיפורי זן ממקורות שונים שנכתבו לפני כ- 2500 שנים לערך ואקביל אותן ל-32 ערכי החיים של שיטת לוסקי, כאשר כל סיפור בא ומביא פן מסוים של ערך החיים ומכניס נפח ומשמעות זנית, פשוטה ומעניינת לאינטליגנציה המדוברת בסיפורו, לאחר כל סיפור ישאלו מס’ שאלות שתפקידן לגרות ולעורר מוקדים ומקומות בלב, מוח ובטן האדם ויאפשרו לו למצוא תשובות מעמיקות בערך המדובר בתוכו, וכך יוצרו שינוי ואימון הערך למקום החיובי שבו בפשטות מעניינת.
ניתן יהיה להשתמש בסיפורים אלה כחלק מטיפול במטופל, הסיפור נחשב ככלי המלמד ומאמן בצורה עקיפה, לא בדרך הדוגמה וההרצאה אלא באמצעות משל ומטפורה (אם תפגוש את הבודהה בדרך תהרוג אותו, שלדון ב.קופ) את הסיפורים יוכל לקרוא כל אחד המתעניין בערכי החיים, באימון עצמי, בדרך חיים זנית, בזן, בפשטות, ועל ידי השאלות המובאות בסוף הסיפור יוכל להעלות עניינים בתוכו. את הסיפורים יוכל להקריא מנחה קבוצות בקבוצות שונות, אשר ידוע זה מכבר שאפשרות נוספת להתחיל דיון הנחיית קבוצות כאשר מנחה הקבוצה מספר סיפור שיש בו אתגר, התמודדות עם קושי וכאב לא פתור ומייד אחרי הסיפור הוא מבקש מהקבוצה לשתף, כל אחד ממה שהוא ראה לעצמו. בסוף השיתופים מנחה הקבוצה ממשיך את הסיפור שבו הוא פתח את התהליך ונותן לו פתרון חיובי יצירתי אחד ושוב הוא מבצע סבב שיתופים .(לוסקי דני, 2007)



סקירה ספרותית זו נלקחה מ: לימודי פסיכותרפיה וכן מ: לימודי נטורופתיה  במכללת לוסקי


1. זן
זן זה מאד פשוט
זן משמעו לשמור על התודעה “שאינה יודעת” הזו בכל זמן ובכל מקום.
בעודך הולך, עומד, יושב,
שוכב, מדבר, שותק,
נע, נח.
בכל זמן, בכל מקום, ללא הפוגה – מה זה?
תודעה אחת היא אינספור עידנים.
זן משמעו לשמור על התודעה שאינה יודעת, כאשר קדים, כאשר מבצעים מדיטציה בשירה ומדיטציה בישיבה. זהו תרגול זן פורמאלי. וכאשר עושים משהו, פשוט עושים זאת. כאשר נוהגים, פשוט לנהוג; כאשר אוכלים, פשוט לאכול; כאשר עובדים, פשוט לעבוד. לבסוף התודעה שאינה יודעת שלך הופכת צלולה. כאשר את רואה את השמים, רק כחול. כאשר את רואה את העץ, רק ירוק. התודעה שלך היא כמו מראה. אדום מופיע, המראה אדומה; לבן מופיע, המראה לבנה. אדם רעב מופיע, נותנים לו אוכל; אדם צמא מופיע, נותנים לו משקה. אין כל תשוקה אנוכית, רק לכל הברואים. התודעה הזו היא כבר מוארת, אנו קוראים לכך אהבה גדולה, חמלה גדולה, דרכו הגדולה של הבודהיסטווה. זה מאוד פשוט, לא מסובך! סיפורי זן הם סיפורים אשר שימשו מורי זן במרוצת השנים להעביר את ידיעותיהם לתלמידים לא ע”י לימוד תיאורטי אלא ע”י סיפור שיש בו מסר עמוק. הסיפורים הם כלי המסייע ב”עקיפה” של הראש החושב והביקורתי של התלמיד ובכך מאפשר לתלמיד הצצה רגעית אל ההבנה המלאה של דרך הזן, יצירת מרווח בזרם המחשבה, ובאמצעות כך יחווה התלמיד את המציאות של אותו הרגע באופן ישיר. סיפורי הזן מכוונים לרגעי “אהה!” מעין תובנה שצונחת לנו ישר על הראש.


2. האימון
האימון צמח מתוך מיזוג של עולם הפסיכולוגיה ועולם הניהול. הגישה של האימון היא פרואקטיבית וקצרת מועד כלומר עבודה על שינוי מתוך ההווה ומתן פחות דגש על הסיבות שנהוג לחשוב שמצויות בעבר/בילדות. האימון מתרחש ב”כאן ועכשיו” ובכך תואם את גישתו של הזן. כמו כן האימון על פי תפיסתי נועד לקרב את האדם למימוש עצמו ולהגשמת הפוטנציאל הטמון בו. תוך כדי שימוש בכלים מעולם הפסיכולוגיה, האימון מאפשר מרחב שבו המאמן והמתאמן נותנים את תשומת ליבם למטרה הרצויה ושואבים את הכוח והמוטיבציה מתוך הרגע הזה. על פי תפיסתי את האימון, הדרך והתוצאה מתמזגים זה בזו ולא ניתן להפריד בין השניים. לא משנה לאן חפצה נפשנו להגיע אנחנו תמיד נתונים ב- צעד הזה. האימון משלים את הזן בכך שהוא “לוקח” את התובנות שעלו בזמן ההתבוננות והחקירה העצמית ופורט אותן לצעדים ממשיים וקונקרטיים לקראת השינוי המיוחל. על פי יונתן מנחם (2010) הזן מוסיף לאימון את מימד העומק והשלווה, והאימון מוסיף לזן את מימד הפרקטיות וההתאמה לעולם המודרני.


3. הסיפור
אין דבר השובה את תשומת ליבנו כמו סיפור טוב. הרבה לפני שהייתה טלוויזיה, סרטים, רדיו, ואפילו ספרים, אנשים סיפרו סיפורים בכדי לשעשע ולחנך. סיפור סיפורים היה חשוב לתושבי המערות הפרה-היסטוריים היושבים מסביב למדורה כמו שהוא חשוב למנהלי ארגונים בזמן ארוחת הצהריים. זהו הטבע שלנו. אנו אוהבים את התפתחות העלילה והדמויות, השיאים, הפתרונות, המתח והרגש של לחיות וללמוד באמצעות מעשיות של אחרים על כישלונות והצלחות. כל הספרות והמדיה הקיימים היום הם הרחבה של הדחף הבסיסי לספר סיפור טוב. היתרון של סיפור סיפורים הוא שהדבר נעשה פנים אל פנים – כאן ועכשיו, בפני אנשים, כך שניתן לראות, ולשמוע ולהרגיש את תגובותיהם לסיפור. שלא כספרים או טלוויזיה, סיפור סיפורים הוא אינטראקטיבי ואישי, הסיפור משמש ללימוד, ליצירת משמעות חדשה, לשיתוף, להאיר משהו- או כמובן ליצור הארה, והכי חשוב ליצור שכנוע כנה ועדין בנוגע לאינטליגנציה כלשהי.


4.שיטת לוסקי – רפואה משולבת דרך 32 אינטליגנציות
שיטת לוסקי היא פיתוח חדשני ומעשי של ספר יצירה לכלל שיטה חינוכית, טיפולית משולבת – פסיכותרפיה הוליסטית רוחנית לאיזון גוף נפש, דרך 32 האינטליגנציות בשילוב אמנויות. שיטת לוסקי היא תבנית 32 נתיבות המכילים את כל הפוטנציאל האנושי. כל נתיב מכיל מגוון יכולות אנושיות, כישורי חיים ואומנויות ריפוי התואמים את תדר הנתיב. ספר יצירה המיוחס לאברהם אבינו, פותח בהכרזה: “בשלושים ושתיים נתיבות פליאה חכמה חקק יה…”. כלומר: העולם נברא בשלושים ושתים אינטליגנציות. על פי ספר יצירה, שלושים ושתים האינטליגנציות הם מערכת חוקים השולטים בכל הבריאה. באמצעותם נוצר האדם והיקום, ובאמצעותם יוצר האדם את עולמו. אינטליגנציה היא יכולת שמופיעה בארבעה רבדים: בגוף, ברגש, בשכל וברוח – היכולת לזהות חסרים רגשיים, יכולת להגדיר רצון, יכולת לשנות גישה ויכולת לקבוע מטרות ולממשן. ארבעת הרבדים קשורים כך שהן יוצרים יחידה אחת המבקשת קשר ואיזון בין הרבדים. כל אחת משלושים ושתיים האינטליגנציות מופיעה אצל כל אדם, במינון כלשהו. לכל אדם פרופיל אינטליגנציות ייחודי משלו, המעצב את אישיותו, את תפיסותיו והבנתו את העולם לצורך מניעת תקלות, פתרון בעיות והשגת יעדים.
על פי שיטת לוסקי ריפוי הוא תהליך חינוכי נרכש. את האינטליגנציות ניתן לתקן, לתחזק ולשכלל כמו שריר על פי הרצון החופשי. שיטת לוסקי היא תבנית להכלה, קישור, חיבור ושילוב טכניקות הטיפול והתרפיות השונות בעולם הרפואה על כל גווניה, ליצירת פסיכותרפיה הוליסטית רוחנית – רפואה משולבת שלמה.
הסיפור בשיטת לוסקי ככלי טיפולי נמצא תמיד כחלק מהמפגש הטיפולי, כאשר המטפל מנסה להסביר, לחזק, לבאר, לאמן משהו ומשתמש בסיפור ככלי להמחשה או כאשר המטפל מספר או משתף מעצמו וכמובן כאשר המטופל/ים משתפים, מספרים ומדברים על עצמם, צמיד ישנו הסיפור ברקע.
4.1 אימון ערכי חיים הוא חלק בלתי נפרד משיטת לוסקי כי הרי המטופל מגיע לקבל טיפול, מזור, תרופה, אפשרות חדשה, מילוי וכו’ למכאוביו או חוסריו, האימון מגיע בגליו או במסווה בתוך סיפור, תרופה, ציור, פתיחה בקלפים, במדיטציה או דמיון מודרך, בעיסוי וכו’. דרך האימון אנחנו מגלים דרכים חדשות ואמונות חדשות וזונחים את האמונות שהפריעו לנו.



32 סיפורי הזן
3 אינטליגנציות רוחניות
א
רצון חופשי- היכולת ליצור משמעות מריק
רוצה את אלוהים
נזיר היה מודט על גדת נהר כאשר ניגש אליו איש צעיר והפריע לו. “מאסטר, אני רוצה להיות תלמידך”, אמר האיש. “מדוע?”, חקר הנזיר. האיש הצעיר חשב לרגע ואז ענה, “בגלל שאני רוצה למצוא את אלוהים”. המאסטר זינק ממקומו, אחז בצעיר בצעיפו, גרר אותו אל הנהר והכניס את ראשו אל מתחת לפני המים. לאחר שהחזיק אותו כך כדקה, כאשר הצעיר בועט ונאבק על מנת לשחרר את עצמו, המאסטר משה אותו בחזרה מהנהר. הצעיר השתעל, ירק מים וניסה להשיב לעצמו את נשימתו.
כאשר בסופו של דבר נרגע הצעיר, שאל המאסטר, “אמור לי, מה רצית יותר מכל כאשר היית מתחת למים?” “אוויר!”, ענה הצעיר.
“יפה”, אמר המאסטר, “לך הביתה וחזור אלי כאשר תרצה את אלוהים באותה מידה בה רצית אוויר”. האם אני המחשבות שלי, הרגשות, הגוף שלי, האוכל שאני אוכל, המשפחה שלי, האמונות שבהם אני מאמין או המעשים שלי, מי אני ? דמיינו שכעת יש לכם מכל השפע שאתם רוצים וזה שלכם ונמצא ברשותכם. תחשבו, תבדקו, מה אתם רוצים לעשות עם זהעדיין אל תעשו דבר, רק בדקו, תחשבו, התכוננו. בדקו האם אתם משועבדים לרצון לקבל? האם אתם בכלא של עצמכם? התבוננו על כל השפע שיש לכם, בדקו האם זה נותן לכם חופש, האם כעת אתם יכולים להיות רגועים שעם כל מה שצברתם יש לכם דרך להיות מה שאתם רוצים להיות? בעולם שלכם יש כעת הכל. אתם יכולים לקחת כל מה שעולה בדעתכם. יש לכם הכל ולכן כמו אין לכם צורך בדבר…


מ
רצון לתת-היכולת לתת כמטרה נעלה
הגיישה

יום אחד הלכו מורה זן ותלמידו אל עבר מנזר ששכן על גבעת הר מרוחק.
במהלך הדרך פגשו אישה צעירה העומדת על שפת נהר רחב. משלא ראה מורה הזן גשר בקרבת המקום, הרים את האישה על זרועותיו וחצה איתה את הנהר.
בהגיעו לגדה השנייה הניח אותה, קד קידה והמשיך לדרכו עם תלמידו.
התלמיד היה המום, כל הדרך מוחו נע קדימה ואחורה כמו סוס פרא ללא מעצורים.
לאחר מספר שעות לא הצליח עוד לשלוט ברוחו ופנה אל מורו:
“מורי היקר, איני מצליח להבין, הרי נזירים אנחנו, ונדר נשבענו לא לגעת באישה. איך יכולת להרים אותה ולהתנהג כאילו כלום לא קרה?”
הביט המורה בתלמידו ואמר: ” אני הנחתי את האישה בקצה הגדה השני, ואתה עוד סוחב אותה”.

* מהן ה”גיישות” שאתה מזהה בחייך?
* איזו “גיישה” (משא כבד) אתה נושא על גבך?
* מה מונע ממך מלהסיר את ה”גיישה” מעל גבך?
מה אתם רוצים לעשות עם כל מה שיש ברשותכם? מה אתם יכולים לעשות עם כל מה שיש לכם? מהו הדבר שאתם מבקשים כשיש לכם הכל?
מתי בפעם אחרונה נתתם למישהו חלק מכם? ללא סיבה ברורה, רק על מנת לתת?


ש
רצון לקבל-היכולת לקבל ע”מ לתת
ליבי בוער כאש
זן מאסטר שאקו, קבע לעצמו את הכללים הבאים אותם קיים בכל יום עד יומו האחרון.
והם:
בטרם לבישת בגדי בוקר, העלה קטורת והתבונן.
עשה שעת פרישתך קבע.
קבע עתים לאכילה.
אכול במתינות ולעולם לא כדי שובעה.
יהא מנהגך בשעת קבלת אורחים כמנהגך ביחידות, ויהא מנהגך ביחידות כמנהגך בקבלת אורחים.
שמור מוצא פיך, וקיים את כל היוצא מפיך.
אל תחמיץ כל הזדמנות.
חשוב פעמיים לפני כל פעולה.
אל תבכה על שעבר. שא עיניך לעתיד.
היה עז כגיבור ובעל לב אוהב כילד.
בלכתך לישון הירדם כאדם הנכנס לשנתו האחרונה.
בקומך עזוב את מיטתך כאדם המסלק מעליו זוג נעליים בלות.

האם קורה לך שאתה מתנהג כלפי עצמך כאורח, כאיש חשוב?
מהם המקרים שבהם אתה מתנהג לעצמך כאורח, כאילו זה היום האחרון?

להיות תלמיד
פעם הגיע אל המאסטר הידוע בחור צעיר וביקש ללמוד אצלו.
“למה לך את זה?” – שאל המאסטר.
“אני רוצה להיות חזק ובלתי מנוצח” – ענה הצעיר.
“אז תהיה כזה! גלה לכל אחד נדיבות, אדיבות ותשומת לב. זה יביא לך כבוד מצד הסובבים אותך. הרוח שלך תהפוך לנקיה ורחבה, ולכן – חזקה. תשומת הלב תעזור לך לראות שינוים הכי קטנים, ואז תמיד תמצא דרך למנוע עימות. אז תוכל לנצח בקרב בלי להתחיל אותו. ואם תלמד למנוע קרבות – תהיה בלתי מנוצח!”
“מדוע?”, דרש הצעיר.
“כי לא יהיה לך עם מי להלחם”, ענה המאסטר.

הצעיר עזב. כעבור מספר שנים הוא חזר אל המאסטר.
“מה אתה רוצה?” – שאלו המאסטר הזקן.
“רציתי להתעניין, מה שלומך והאם אתה זקוק לעזרה”, ענה הצעיר.

אז קיבל אותו המאסטר כתלמידו.
מה אתה רוצה? האם מ שאתה רוצה יאפשר לך להרגיש במעמד יותר גבוה, יותר טוב? לשם מה אתה צריך את זה?
האם תוכל לחלוק את שאתה מקבל ולתת ולהעביר הלאה?


מורים
7 אינטליגנציות שכליות
ב
חוכמה-היכולת לתזמן פעולה
זמן למות
איקקיו, זן מאסטר, היה חכם מאוד אפילו כילד. למורה שלו הייתה כוס תה יקרה, עתיקה ונדירה. יום אחד איקקיו שבר את הספל בשוגג והיה נבוך מאוד . כששמע את צעדיו של המאסטר, החזיק את השברים של הכוס מאחוריו. כאשר האדון הופיע, איקקיו שאל: “למה אנשים צריכים למות?” “זה טבעי,” הסביר הזקן. “הכל צריך למות מזה זמן רב, רק כדי לחיות.” איקקיו, הציג בפני המאסטר את כוס התה המנופצת, הוסיף: “הגיע זמן כוסך למות.”
האם יש ‘עיתוי נכון’ או ‘זמן נכון’?
האם אתה דוחה דברים? מאחר אותם? או מקדים את זמנם?


ג
עושר-היכולת להיות שמח בחלקך
עשיר או עני
אדם עשיר לקח יום אחד את בנו לשהות של לילה בביתה של משפחה ענייה מאוד, במטרה להראות לו את החיים של אלה שאין להם הרבה כסף לבזבז.

בחזרם הביתה, האב שאל את בנו מה הוא חושב על ההתנסות, והאם למד משהו.
הילד ענה: “זו הייתה חוויה מאוד טובה, למדתי המון אבא.”
“למדתי שלנו יש רק כלב אחד ולהם ארבעה, לנו יש בריכת שחיה אבל להם יש את הנחל, לנו יש גג ענק ולהם את השמיים עם כל הכוכבים והירח, לנו יש מרפסת יפה עם גן גדול, אבל להם יש את היער.”
האב נשאר פעור פה בשמעו את דברי בנו.
אחר כך הילד הוסיף: “תודה אבא שהראית לי כמה אנחנו עניים!”
במי ובמה השמחה שלי תלויה?
מה עושה אותי שמח?


ד
זרע-היכולת לשים מניע נכון
שיעור לעיסה
התלמיד אמר למאסטר, “כל מה שאתה צריך לעשות זה לספר לנו סיפורים, אבל אתה אף פעם לא מסביר לנו. איך אנחנו אמורים ללמוד משהו? “
המאסטר אמר, “נו, באמת, לא צריך להיות כל כך חמום מוח. אנחנו יכולים לדון על כך תוך כדי ארוחה קלה. אתה רוצה קצת לחם וגבינה? “
“בסדר,” אמר התלמיד.
המאסטר חתך חתיכת לחם ושם אותה בפיו. ואז חתך חתיכה של גבינה ושם אותה בפיו. לאחר לעיסת המזון למשך זמן מה, הוא ירק אותו בקערה ומסר אותו לתלמיד.
“הנה הלחם והגבינה,” אמר המאסטר.
“אבל אני לא יכול לאכול את זה! אתה כבר לעסת וירקת את האוכל החוצה, “צעק התלמיד המום.
“נכון,” אמר המאסטר, “אני לא יכול ללעוס את האוכל שלך בשבילך וגם להאכיל את הלקחים בסיפורים שלי. את אלה אתה צריך ללעוס, לטעום ולבלוע . “
האם גם אתה מתרץ תירוצים?
היכן אתה באמת רוצה להיות כעת? מה אתה באמת רוצה לעשות?



כ
חיים-היכולת לחולל שינוי פנימי
מציאת בודהה
נזיר יצא ברגלו לדרך ארוכה כדי למצוא את הבודהא. הוא הקדיש שנים רבות לחיפוש שלו עד שסוף סוף הגיע לאדמה שבה בודהה היה אומר לחיות. בעת חציית הנהר אל הארץ הזאת, הנזיר הביט סביבו כמו ספן בספינה.

הוא הבחין במשהו צף על פני המים. ככל שזה התקרב, הוא הבין שזו גופה של אדם. כאשר הגיע קרוב כל כך לגופה עד שכמעט יכול היה לגעת בה, הוא לפתע זיהה את הגופה.

היא הייתה שלו! הוא איבד כל שליטה וקונן למראה גופת עצמו, עדיין חסר חיים, נסחף בזרמים לאורך הנהר. הרגע הזה היה ההתחלה של השחרור שלו.

האם גם לך קורה לפעמים שאתה מאבד שליטה לנוכח מצבים או מקרים שבהם אינך מוצא את עצמך משוחרר או רגוע?
האם ע”י נתינה מעצמך לסיטואציה שמולך תוכל לשנות את מצב רוחך?


פ
ממשלה-היכולת להשתחרר מהכבלים
מתנת העלבון
פעם אחת חי לוחם גדול. למרות שהיה זקן למדי, הוא עדיין הצליח להכניע את כל הקורא עליו תגר. המוניטין שלו יצא למרחוק ותלמידים רבים התקבצו כדי ללמוד ממנו.
פעם אחת לוחם צעיר וידוע לשמצה הגיע לכפר. הוא היה נחוש בדעתו להיות האדם הראשון שיביס את המאסטר הגדול. בנוסף לכוחו, היתה לו יכולת על-טבעית לזהות ולנצל כל חולשה של יריבו. הוא היה מחכה עד שיריבו יעשה את הצעד הראשון, וכך חושף חולשה כלשהי, ואז מכה ללא רחמים ובמהירות רבה. אף אחד מעולם לא החזיק מעמד מולו מעבר לצעד הראשון.
למרות עצתם של תלמידיו המודאגים, המאסטר הזקן הסכים בשמחה לאתגר שהציב בפניו הלוחם הצעיר. בעוד השניים מתכוננים לקרב, הלוחם הצעיר התחיל להטיח קללות בפני המאסטר הזקן. הוא השליך עליו עפר וירק בפניו. במשך שעות הוא תקף אותו מילולית באמצעות כל קללה והעלבה הידועה לאנושות. אך הלוחם הזקן פשוט עמד שם ללא תנועה, רגוע. לבסוף, הלוחם הצעיר התיש את עצמו. ביודעו כי הובס, הוא עזב בבושה.

מאוכזבים במקצת על כך שלא נלחם בצעיר המעליב, התלמידים נאספו מסביב למאסטר הזקן ושאלו אותו שאלות. “איך יכולת לסבול השפלה כזו? איך שכנעת אותו לעזוב?”

“אם מישהו בא ומביא לי מתנה אך אינני מקבל אותה,” ענה המאסטר, “למי המתנה שייכת?”

מהי המתנה שעלייה מדבר המאסטר?
מה אתה היית עושה במצב כזה? האם היית מתנהג כמו המאסטר?
כיצד אני יכול לצמצם את האגו השלילי שלי ולהעצמים את החיובי?

גאווה
גואו דזה אי, היה ראש ממשלה בתקופת טאנג, הוא היה בודהיסט נלהב, ולמד בענווה אצל מורה זן מפורסם, יחסי קירבה היו בין השניים, ולא היה צורך במילות נימוסין ביניהם.

יום אחד, ערך ראש הממשלה את ביקורו היומי אצל המורה, ושאל אותו: “מורי, איך מסביר הבודהיזם גאווה?”

בשמעו זאת, הכחילו פתאום פני המורה, ובנימה של בוז עמוק אמר לראש הממשלה: “על מה אתה מדבר, ראש כרוב שכמוך?”

ראש הממשלה נדהם מהתגובה בלתי צפויה, וכעס גדול עלה בו.

אז חייך המורה ואמר: “ראש הממשלה, זאת גאווה!”


ר
שלום- יכולת הכלה של האחר

מאסטר התה
מאסטר טקס התה זלזל פעם בטעות בחייל. הוא מיהר להתנצל, אך החייל היה פזיז ודרש ליישב את העניין בקרב חרב. מאסטר התה, שלא היה לו שום ניסיון עם חרבות, ביקש את עצתו של מאסטר הזן בעל כישורים בחרבות ובקרבות.
כאשר מאסטר התה הגיש למאסטר הזן תה, המאסטר לא יכול היה שלא להבחין איך מאסטר התה ביצע את אומנותו עם ריכוז שלווה מושלמת. “מחר,” המאסטר אמר, “בעת הקרב עם החייל, עלייך להחזיק את הנשק מעל הראש, כאילו אתה מוכן להכות, ועל פניך אותו הריכוז ואותה השלווה בדיוק כפי שאתה מבצע את טקס התה.”
למחרת, בזמן ובמקום שנקבע לדו קרב, מאסטר התה יישם עצה זו. החייל, מכין את עצמו לתקוף, הביט במשך זמן רב אל עיינו הקשובות לחלוטין, אך רגועות של מאסטר התה. לבסוף, החייל הוריד את חרבו, התנצל על היהירות שלו, ויצא בלי מכה פגוע.
האם אתה נוהג לזלזל בעצמך, לשפוט את עצמך ולצאת למלחמה פנימית? את מי אתה מנסה להביס?
מה ההבדל בין אדם שלם לאדם מושלם? למי מהם אסור לטעות?
מה צריך לקרות כדי שאקבל את עצמי ואת הדרך שלי וארגיש שלם?


ת
חן-יכולת מודעות ליופי הפנימי
מה הבנתם עד כה?
כשהיה בן 88, כינס בודהידהרמה את תלמידיו והודיע להם שהגיע זמנו לעזוב את העולם. לפני שיעזוב באופן סופי, הוא עורך להם מבחן שיקבע מי יירש אותו כראש מסדר הזן בודהיזם ויקבל ממנו את הגלימה והקערה המקוריים של הבודהה, אותן הביא איתו מהודו.
המעמד היה מרגש. בודהידהרמה הזקן שכב במיטתו, סביבו ישבו הקרובים אליו והמבחן היה שאלה אחת, קצרה אם כי מקיפה: “מה הבנתם עד היום?”.
הראשון שהעז לענות היה הנזיר דופו-קו. הוא קם ואמר: “טבע האמת הוא מעבר לחיוב ולשלילה. מעבר לטוב ולרע, מעבר לבעד ונגד. האמת היא המציאות עצמה בלבד, לפני כל המילים והפרשנויות”.
“לך נתתי את עורי”, אמר לו בודהידהרמה, שלא היה נסער מהתשובה. אמנם יש צדק בדבריו של דופו-קו והיכולת לקבל את המציאות מבלי לשפוט אותה מיד היא תכונה נדירה, אך עדיין משהו גדול היה חסר בתשובה.
הוא חזר למקומו ואחריו קמה הנזירה סוג’י שאמרה: “לדעתי, האמת מתגלה פעם אחת ולעולם לא פעמיים. כל דבר הוא אמת חד פעמית, כל יום, כל דקה, כל נשימה”.
“לך נתתי את בשרי”, ענה לה בודהידהרמה, שתשובתה נשמעה לו כנה יותר ולה העניק את הגוף של תורתו ולא רק את המעטפת. דופו-קו ויתר על השיפוטיות של המחשבה, סוג’י הוסיפה את קסם הארעיות של כל מה שקורה כאן ועכשיו, אך בכל זאת משהו עדיין היה חסר גם בתשובתה.
אחרי סוג’י קם הנזיר דוי-קו ואמר: “לדעתי, הגוף ריק הוא, וכך גם הרגשות, המחשבות ואפילו התודעה. לכן גם לא קיימת ‘הארה’ אותה אפשר לתפוס או לומר עליה שהיא בת השגה”.
“לך נתתי את עצמותי”, אמר בודהידהרמה שאהב את התשובה, כי עצמות הם השלד עליו בנוי הבשר. הוא העריך את ההבנה של דוי-קו, שבנוסף לחד פעמיות של סוג’י, הוא גם מתהלך בעולם כאורח שלא מחזיק בדבר ולא חש בצורך להדביק לעצמו דבר.
אחרון קם הוי-קו. הוא קרב אל מורו ובעיניים בורקות מדמעות השתחווה בקידה עמוקה שמשמעה “תודה רבה” וחזר למקומו. “לך”, אמר לו בודהידהרמה, “נתתי את לשד עצמותיי”.
לו היה בודהידהרמה שייך לאחד המסדרים הפילוסופיים של הבודהיזם, ודאי היה מרוצה יותר מהתשובות של דופו-קו, סוג’י או דוי-קו, שכולן נכונות ומשקפות הבנות עמוקות ונכונות. אבל עבור בודהידהרמה, תשובותיהם לא היו תשובות זן אלא הסברים שהגיעו מהראש. הוי-קו היה היחיד שלא הסביר שום דבר מנקודת מבט מרוחקת, אלא היה בתוך הדברים, מעבר למילים, מעבר לצורך להצטיין במבחנים.
הוי-קו, שנקרא בעבר שנג-קואן, הוא זה שירש את בודהידהרמה. לאחר שקיבל בירושה את הגלימה והקערה, הפך להיות הזן מאסטר הסיני הראשון.

כיצד נוצרה לה נקודת המבט שלי? האם היא יכולה להשתנות?
האם יש אמת אולטימטיבית?
כיצד אני מגיב כשמישהו חושב אחרת ממני?
האם אני מוכן לערער על נקודת המבט שלי ולבדוק אותה?



כוחות
10 אינטליגנציות רגשיות
1
אור-היכולת וודאות באור
צרה
השכנים הסינים ניגשו אל האיכר לתמוך לאחר שהסוס שלו ברח. “אני לא כל כך בטוח שזהו אסון “, אמר האיכר. השכנים עזבו, נדים בראשם.
למחרת, סוס האיכר חזר, שלושה סוסי פרא הגיעו הביתה איתו. השכנים חזרו לברך את האיכר על מזלו הטוב. “אני לא בטוח שזה טוב “, ענה האיכר. השכנים עזבו, מבולבלים יותר מאשר קודם.
מאוחר יותר באותו שבוע, בנו של האיכר שבר את רגלו בניסיון להכשיר את אחד הסוסים החדשים, והשכנים באו להביע תנחומים. “אני לא בטוח שזהו אסון”, אמר האיכר שוב. השכנים עזבו, דנים של מצבו הנפשי של האדם בינם לבין עצמם.
למחרת, הקיסר בא, לגייס את הצעירים לצבאו. הם עקפו את בנו של האיכר, מאחר שרגלו שבורה.
מאיזו נקודת מבט אתה בוחר להסתכל על דברים שקורים? בדרך חיובית או שלילית?
האם אתה מאמין בקיומם של צירופי מקרים?
האם אתה מאמין שהכול מגיע מצד האור?


2
בראשית-היכולת להתחיל מהתחלה
רוקן את כוסך
מאסטר הזן נאן אין קיבל בביתו פרופסור ידוע שבא לחקור את דרך הזן.
הגיש לו נאן אין תה, החל למזוג לכוסו של האורח את התה, והוא לא עוצר.
הביט הפרופסור בתדהמה על מעשיו של נאן אין עד שלא יכל לשלוט בעצמו ואמר:
“הרי הכוס מלאה עד גדותיה, יותר לא יכנס!!!! “
“ככוס זו” ענה לו נאן אין, “אף אתה מלא דעות קדומות וסברות משלך.
כיצד אוכל להראותך את דרך הזן.
רוקן תחילה את כוסך!”

האם אתם יכולים לדמיין את עצמכם מתחילים משהו חדש?
איך ההרגשה להתחיל כל פעם מחדש?


3
אהבה-היכולת לאהוב כתרופה
האיש הקדוש
פעם פשטה שמועה באזורי הפרים על איש קדוש וחכם אשר התגורר בבית קטן על ראש הר. איש אחד מהכפר החליט לצאת למסע ארוך וקשה על מנת לבקרו.

כאשר הגיע אל הבית, הוא פגש במשרת זקן אשר ברך אותו בפתח הדלת.

“אני רוצה לפגוש את האיש הקדוש”, אמר למשרת.

המשרת חייך והוביל אותו אל פנים הבית. תוך כדי שהם עוברים בתוך הבית, האיש מהכפר הביט סביבו בסקרנות תוך ציפייה לפגוש את האיש הקדוש.

לפני שהבחין בכך, הוביל אותו המשרת אל הדלת האחורית והוא מצא את עצמו מחוץ לבית. הוא עצר ופנה אל המשרת, “אבל אני רוצה לפגוש את האיש הקדוש!”

“כבר פגשת,” אמר האיש הזקן. “כל אחד שתפגוש בימי חייך, אפילו אם הוא נראה פשוט וחסר חשיבות… עליך לראות כל אחד מהם כאיש קדוש. כאשר תעשה זאת, כל בעיה שהבאת עמך היום לכאן – תיפטר.”
האם יש סוגים שונים של אהבה? או שאלו רק ביטויים שונים של אהבה?
האם כאשר אני אוהב, אני אוהב את עצמי או את האחר?
האם אהבה זו קבלה, נתינה או גם וגם?
האם כאשר אני אוהב את הילדים שלי, אני בעצם אוהב את עצמי?


4
חופש-יכולת להיות או לא להיות
רק שתי מילים
היה פעם מנזר שחוקיו היו מחמירים ביותר. בעקבות נדר של שתיקה, אסור היה לדבר כלל, אך היה יוצא מן הכלל לחוק זה. בכל עשר שנים היה מותר לכל נזיר לומר שתי מילים בלבד. לאחר שבילה את עשר השנים הראשונות שלו במנזר, ניגש נזיר אחד אל אב המנזר. “עברו עשר שנים,” אמר אב המנזר, “מה הן שתי המילים שברצונך לומר?”

“המיטה קשה…” אמר הנזיר.

“אני מבין,” ענה אב המנזר.

עשר שנים מאוחר יותר, הנזיר חזר אל משרדו של אב המנזר. “עברו עוד עשר שנים,” אמר אב המנזר. “מה הן שתי המילים שברצונך לומר?”

“האוכל מגעיל…” אמר הנזיר.

“אני מבין,” ענה אב המנזר.

עברו עשר שנים נוספות והנזיר נפגש שוב עם אב המנזר אשר שאל, “מה הן שתי המילים עכשיו, לאחר עשר שנים אלו?”

“אני עוזב!” אמר הנזיר.

“ובכן, אני יכול להבין,” ענה אב המנזר. “מאז שבאת אתה רק מתלונן.”
האם לעיתים כשלא נוח לכם, כשקשה, מגעיל, מעיק, אתם בוחרים להתלונן או שאתם מיד מסמנים את המקום, נוטלים אחריות ומקבלים את היכולת לבחור להיות או לא להיות שם?
מי אני בוחר להיות? מה אני בוחר להביא לידי ביטוי?


5
מחשבה-יכולת ליצור אמונה חדשה
בידי הגורל
לוחם יפני גדול בשם נוֹבּוּנַאגַה החליט לתקוף את האוייב למרות שהיה לו רק עשירית ממספר האנשים שהיה לאוייב שמולו. הוא ידע שינצח אך חייליו היו בספק.

בדרכו עצר במקדש שינטו ואמר לאנשיו: “לאחר שאבקר במקדש אטיל מטבע. אם יצא ‘עץ’, אנחנו ננצח, ואם יצא ‘פלי’, אנחנו נפסיד. אנחנו בידי הגורל.”

נובוגאנה נכנס למקדש והתפלל חרישית. כשיצא, הטיל מטבע וזה נפל כשצד ‘עץ’ גלוי לעיני כל. חייליו היו כל כך להוטים להילחם עד שניצחו את הקרב בקלות.

“אף אחד לא יכול לשנות את יד הגורל”, אמר לו אחד המלווים שלו לאחר הקרב.

“אכן כך,” אמר נובוגאנה, בהציגו למלווה את המטבע עם ‘עץ’ משני צידיו.

האם גישה היא סוג של אמונה?
האם אני מאמין שאני יכול או שאני מאמין שאינני יכול?
איזו אמונה שלי לגבי עצמי מגבילה אותי? ואיזו אמונה מחזקת אותי?
מה אתה חושב על כוח המחשבה? האם לדעתך יש כוח למחשבה?
הכל בחיים מתחיל ונגמר באמונה. ברגע שאתה מאמין שתנצח.כבר ניצחת רוחנית. והנצחון הפיזי זה הכוח של הביחד. אם לכולם אותה האמונה. יש כוח לנצח.


6
אחדות-יכולת לחזק את השונות
הסיני והאורז
איש אחד הניח פרחים על קבר אשתו כשפתאום הוא רואה סיני שם צלחת מלאה אורז על הקבר הסמוך.

שאל האיש את הסיני: “אתה באמת חושב שהמת ייצא מהקבר לאכול את האורז?”

ענה לו הסיני: “כן, כשאשתך תצא להריח את הפרחים.”

האם השוני בין האנשים מחזק או מחליש אתכם?
האם אתה מוצא את עצמך מבקר או שופט אחרים? ואת עצמך אתה שופט/מבקר?
האם אתה מנסה לשנ ות אחרים, במקום להשתנות בעצמך?

מוסר השכל:

לכבד את דעותיו של האחר היא אחת התכונות הכי טובות של האדם.

בני אדם שונים זה מזה ולכן מתנהגים אחרת וחושבים אחרת.

אל תשפוט, רק נסה להבין, ואם אתה לא יכול להבין, שכח מזה.



7
התבוננות-היכולת לדעת דרך המשוב
תפסיק לאכול שוקולד
בכפר קטן היה ילד קטן שפשוט אהב לאכול יותר מידי שוקולד. הוא אכל יותר מדי, לעתים קרובות מדי, ואימו חששה שזה יפגע בו. היא ניגשה אל ראש הכפר ואמרה, “כבודו, יש לי בעיה. הילד שלי אוכל המון שוקולד ואני חוששת שזה יפגע בו. אתה יכול בבקשה להגיד לו להפסיק לאכול שוקולד? “
הישיש אמר, “אני יכול לעזור לך, אבל תני לי קצת זמן. אחר כך אני אלך לביתך לדבר עם בנך. “
יום חלף, ואז שני, ואז שלושה – אך הישיש לא בא.
שבוע חלף, ואז שני, ואז שלושה – ולבסוף, הישיש הגיע לבית. הוא קרא לילד, הסתכל לו ישר בעיניים ואמר, “אתה חייב להפסיק לאכול שוקולד. זה לא טוב לבריאות שלך. “הוא דיבר בסמכותיות ובביטחון כזה שהילד הבטיח שהוא לא ייגע בשוקולד שוב.
האם הודתה לישיש, אבל לא יכלה להתאפק ואמרה, “כבודו, אני אסירת תודה על כך שבאת לעזור לי. אבל למה לקח לך שלושה שבועות לבוא ולהגיד לילד שלי להפסיק לאכול שוקולד? “
הישיש השיב, “זה מאוד פשוט. לפני שלושה שבועות, אני עדיין לא הפסקתי לאכול שוקולד. “
איזה הרגלים תוקעים אותי בחיים?
על איזה הרגל הייתי רוצה לוותר?
איזה משוב אני מקבל על עצמי כאשר אני מתבונן בטבע, בכל שקורה סביבי, במי שנמצא מולי?


8
ריפוי-יכולת ללמוד כדרך חיים
דו-שיח זן
מורי זן מאמנים את תלמידיהם לבטא את עצמם. לכל אחד משני מקדשי זן היה ילד תחת חסותו. ילד אחד, שהיה הולך להביא ירקות מהשוק בכל בוקר, היה פוגש את הילד האחר בדרכו.

“לאן אתה הולך?”, שאל האחד.

“אני הולך למקום אליו הולכות רגלי”, השיב האחד.

תשובה זו בלבלה את הילד הראשון שפנה למורה שלו לעזרה. “מחר בבוקר”, אמר לו המורה, “כאשר תפגוש את הברנש הקטן, שאל אותו את אותה שאלה. הוא יענה את אותה תשובה ואז תשאל אותו: ‘נניח שלא היו לך רגליים, אז לאן אתה הולך?’, זה יטפל בו”.

הילדים נפגשו שוב למחרת בבוקר.

“לאן אתה הולך?”, שאל הילד הראשון.

“אני הולך למקום אליו נושבת הרוח”, ענה האחר.

שוב התשובה הביכה את הצעיר אשר נשא את תבוסתו אל המורה שלו.

“שאל אותו לאן הוא הולך כאשר אין רוח”, הציע המורה.

ביום שלמחרת נפגשו הילדים בפעם השלישית.

“לאן אתה הולך?”, שאל הילד הראשון.

“אני הולך לשוק לקנות ירקות”, ענה האחר.
האם גם לך קורה שאתה אינך מבטא את דעותייך ונותן לאחר לבטאם במקומך? מה קורה לך כאשר אין לך מילים מתאימות בפיך?
במה או במי אני תלוי?
כיצד אוכל לשחרר את עצמי מתלול? מה עליי לעשות?

הילד שהולך לשוק, מחפש כל הזמן שאלות לשאול את הילד השני אצל מוריו, כאשר אינו מבטא את עצמו בעצם אלא את מוריו.


9
חיסון-יכולת ללמוד איך ללמוד
פתח את אוצרך
תלמיד ניגש למורה הזן באסו.
משהגיע שאלו באסו: “מה תבקש?”
ענה לו התלמיד: “הארה”.
אמר באסו: “יש בביתך אוצר משלך, מדוע זה תלך לחפש בחוץ?”
תמה התלמיד: “היכן אוצרי?”
השיב באסו: “מה שאתה מבקש הוא אוצרך”.
באותו הרגע זכה התלמיד בהארה.
ומאז תמיד אמר לתלמידיו: “פתחו את בית האוצר שלכם והשתמשו באוצרכם”.

מהו האוצר שאותו אתם מחפשים?
האם תוכלו למצוא בתוככם?
כאשר אתה מחבק מישהו, איך אתה יודע אם אתה נותן חיבוק או מקבל חיבוק?
איך אתה יודע איך לגבש עמדה או גישה?
איך אתה יודע מתי אתה נותן ומתי אתה מקבל?
איך אתה יודע לאן להוביל את התחושות שלך?

הסבר קצר: התלמיד שבסיפור מחפש אחר משהו שקיים “בחוץ”, משהו שהוא רוצה מהעולם. במקרה שלו זה “הארה” אך זה באותה מידה יכול להיות כסף, אושר, נחת, אהבה וכל דבר אחר שאנו נוהים בעקבותיו. דרך הזן מכוונת אותנו פנימה, אל עצמנו שכן על פי הזן כל “הבעיות” וכל “הפתרונות” מקורם בפנים.


10
גילוי-יכולת קבלה של המציאות
החיים אחרי המוות
“מאסטר” אמר התלמיד. “האם יש חיים לאחר המוות?”
“למה אתה שואל?” אמר המאסטר.
“אני רק חשבתי כמה נורא זה יהיה לא לאהוב, לצחוק או לשיר או לחלום,” אמר התלמיד.
המאסטר צחק. “רוב האנשים אפילו לא עושים את הדברים האלה לפני המוות. ואם הם עושים, הם עושים אותם רק באופן שטחי. השאלה הנכונה היא, “האם יש חיים לפני המוות?”
האם אתה מקבל את המציאות שלך?
אילו מצבים במציאותך אינך מקבל? אילו מצבים אתה מקבל ומזמן?


חושים
12 אינטליגנציות גופניות
ה
ראיה-יכולת ראיה רב מימדית
אין מים, אין ירח
הנזירה צ’יונו
למדה במשך שנים
אבל לא הצליחה
למצא את ההארה

לילה אחד
היא נשאה
דלי ישן מלא מים,
ובעודה הולכת
היא התבוננה
בירח המלא
המשתקף במים
שהיא אוחזת בידה.

לפתע,
מקל הבמבוק
שאחז בדלי,
נשבר
והדלי נפל.

המים נשפכו,
השתקפות הירח נעלמה

וצ’יונו זכתה בהארה

היא כתבה את השיר הבא:
בדרך זו או אחרת ניסיתי הכל
לשמור את הדלי, שלא יפול.
מקווה שמקל הבמבוק החלש
לעולם לא יחדול.

פתאום התחתית נפלה.
אין מים
אין ירח במים
האין בידי.
האם אתה רואה את מה שאתה רוצה לראות או את מה שמראים לך?
מאיזו נקודת מבט אתה בוחר להסתכל על חייך?
כיצד נוצרה לה נקודת המבט שלי? האם היא יכולה להשתנות?



ו
שמיעה-יכולת לשמוע ומשמעות
סוּי-ווֹ וקול מחיאת כף אחת

סוּי-ווֹ, תלמיד של חקואין, היה מורה טוב. יום אחד תלמיד אחד בא אליו והוא נתן לו קואן (חידת זן), “שמע את קולה של מחיאת כף יד אחת”.

התלמיד נשאר שלוש שנים, אך לא יכול היה לעבור את המבחן. לילה אחד הוא בא אל סוּי-ווֹ בדמעות. “עלי לחזור לביתי בבושה”, הוא אמר, “בגלל שלא יכלתי לפתור את השאלה”.

“המתן שבוע נוסף”, אמר סוּי-ווֹ. “מדוט ברצף”. עדיין, התלמיד לא הגיע להארה. “נסה שבוע נוסף”, אמר סוּי-ווֹ. התלמיד ציית, אך ללא תועלת. “עוד שבוע”, דרש סוּי-ווֹ, אך לשוא.

ביאושו ביקש התלמיד להשתחרר, אך סוּי-ווֹ ביקש עוד מדיטציה אחת בת חמישה ימים. גם אלו היו ללא תוצאות.

אז אמר סוּי-ווֹ: “מדוט עוד שלושה ימים. אם עדיין לא תצליח להגיע להארה, מוטב יהיה אם תשלח יד בנפשך”.

ביום השני הגיע התלמיד להארה.
אין דבר כזה מחיאת כף יד אחת.
ואין דבר כזה הארה.
זה הכל פרי הדמיון.
וזה מה שהמורה רצה שהתלמיד יבין.
מכיון שהתלמיד לא רצה למות הוא בדה
מליבו סיפור של הארה.
אבל ברגע שהוא בדה מליבו הוא הבין
שכל מי שאומר שהגיע להארה הריהו בודה מליבו.
ובכך הגיע ל “הארה”.

האם כאשר אתה שומע אתה מקשיב לדקויות?
האם כשאתה שומע מישהו אתה שומע אותו ולא את הפרשנויות שלך בראשך?
האם אתה יכול לייצר משמעת ממשמעות חדשה?


ז
ריח- יכולת להריח אמת ושקר
האור עלול לכבות
כאשר בא תלמיד זן מהאסכולה של טנדאי , לשמוע תורה מפי זן מאסטר גסאן הזהירו גסאן:” למידת האמת בדרך המחשבה העיונית יש בה תועלת כאמצעי לאיסוף חומר לדרשות. אך זכור נא שאם לא תעשה התבוננותך קבע, עלול אור האמת אשר לך לכבות.”

האם אתה משקר לעצמך לעיתים?
מהי האמת שלך?
האם איסוף ידע, חומרים ומידע עוזר לך להגיע לאמת הפנימית שלך?
מה באמת עוזר לך להיות קשוב לאמת שלך?


ח
דיבור-יכולת דיבור נכון ושגוי
התלמיד החוצפן

כאשר ימאוקה
היה עדיין תלמיד חצוף,
הוא ביקר אצל המאסטר דוקואן.

ברצונו להרשים את המאסטר
הוא אמר:

“אין מחשבה,
אין גוף,
אין בודהה.
אין יותר טוב,
אין יותר גרוע.
אין מורה,
אין תלמיד.
אין נתינה,
אין קבלה.
מה שאנו חושבים
שאנו רואים ומרגישים
הוא לא אמיתי.
כל הדברים הכוזבים האלה
לא באמת קיימים”.

דוקואן שישב בשקט
ועישן את המקטרת שלו,
לא אמר דבר.

פתאום הוא לקח את המקל שלו
ונתן לימאוקה מכה חזקה.

ימאוקה קפץ בכעס.
דוקואן אמר:
” מכיוון שאף אחד
מהדברים שציינת
לא קיים,
והכל הוא ריק,
מאיפה בא הכעס שלך ?
חשוב על כך”

האם תמיד אתה מבטא את מה שאתה מרגיש בצורה האמיתית ביותר?
דיבור מהיכן הוא בא? מאיזה רובד?


ט
טעם-יכולת להבחין בין טוב ורע
תות
פעם נמר פראי רדף אחרי אדם על פני שדה. בקצה השדה היה מצוק. כדי להימלט ממלתעותיו של הנמר, האיש תפס גפן והניף את עצמו מעבר לשפת המצוק. כאשר היה מתנדנד כלפי מטה, ראה, לחרדתו, שיש נמרים רבים על הקרקע מתחתיו! ויתר על כן, שני עכברים קטנים עסקו בלעיסת הגפן שאותה הוא אוחז. הוא ידע שבכל רגע הוא ייפול אל מוות בטוח. פתאום הבחין בתות פראי אשר גדל על קיר המצוק. אוחז בגפן עם יד אחת, קטף את התות עם היד השניה ושם אותו בפיו.
הוא לא הבין עד כמה מתוק וטעים התות יכול להיות.
האם יש טעם לחיים?
מהו טעם החיים שלך?
האם אתה יכול להבחין בטעם רע אצל אחר או אצלך?
האם אתה יכול לשנות את טעמך? או שאתה דובק בהרגלייך?


י
מעשה-יכולת לבחון מותר ואסור
הטוב והרע
כאשר בנקאי עורך את שבועות הבידוד והמדיטציה שלו, תלמידים ממקומות רבים ביפן הגיעו להשתתף. במהלך אחד המפגשים האלה תלמיד נתפס גונב. העניין דווח לבנקאי עם בקשה כי האשם יגורשו. בנקאי התעלם מהמקרה.
מאוחר יותר התלמיד נתפס במעשה דומה, ושוב בנקאי התעלם מהעניין. הדבר הכעיס את התלמידים האחרים, כאשר נעצרה העתירה לבקשתם של דחיית הגנב, והם קבעו כי אחרת הם יעזבו את המקום.
כאשר בנקאי קרא את העתירה הוא קרא לכולם לפניו. “אתם אחים חכמים,” אמר להם. “אתה יודעים מה נכון ומה לא נכון. אתם יכולים ללכת למקום אחר כדי ללמוד אם אתם רוצים, אבל זה – אחיכם המסכן לא יודע להבדיל אפילו בין טוב לרע. מי ילמד אותו אם אני לא? אני מתכוון להמשיך להשאירו כאן גם אם כל השאר ילכו לעזוב. “
מבול של דמעות ניקה את פני התלמיד שגנב. כל הרצון לגנוב נעלם.
מה אני יותר- אדם של עשייה או של מחשבות?
האם אני לומד לאחר מעשה או במהלכו על טיבו?


ל
תשמיש-יכולת כיסוי לצורך גילוי
אופניים
מורה זן ראה חמישה מתלמידיו חוזרים מהשוק כאשר הם רכובים על אופניים. כאשר ירדו מהם, המורה פנה ושאל אותם, “מדוע זה אתם רוכבים על אופניים?”

התלמיד הראשון השיב, “האופניים נושאות את שק תפוחי האדמה הזה. אני שמח שאינני נאלץ לשאת אותו על גבי!”

המורה שיבח את התלמיד באמרו, “אתה נער פיקח. כאשר תזדקן לא תלך עם גב כפוף, כמוני.”

התלמיד השני השיב, “אני אוהב לראות את העצים והשדות חולפים על פני במהירות כאשר אני רוכב בשביל.”

ענה המורה לתלמיד, “עיניך פקוחות ואתה מתבונן בעולם.”

התלמיד השלישי ענה, “כאשר אני רוכב על אופני, אני שמח לשנן את המנטרה, nam myoho renge kyo.” (מנטרה בודהיסטית מתוך סוטרת הלוטוס, שגורסת שלכל היצורים החשים יש אפשרות להגיע להארה.)

המורה שיבח את התלמיד השלישי, “תודעתך תיסוב בקלות כמו גלגל חדש המתואם בדייקנות.”

התלמיד הרביעי ענה, “כאשר אני רוכב על אופני, אני חי בהרמוניה עם כל היצורים החשים.”

המורה היה מרוצה ואמר, “אתה רוכב על נתיב מוזהב של אי-פגיעה.”

התלמיד החמישי השיב, “אני רוכב על אופני בכדי לרכב על אופני.”

המורה הלך והתיישב לרגליו של התלמיד החמישי, ואמר, “אני תלמידך.”

האם אתה חש בהרמוניה עם הטבע?
מה אתה אוהב בטבע?
האם אתה אוהב לגעת בעולם, בעצמך, באחרים?
האם אתה יכול לגעת בעומק הדברים? להתעמק בנושא כלשהו לעומת לרפרף בו?



נ
הלוך/דרך-יכולת להפוך תהליך ליעד
2 עקרונות לחיות על פי הם
מטייל הנוסע דרך ההרים פגש בקשיש ג’נטלמן שהיה עסוק בנטיעת עץ שקד זעיר. בידיעה כי לעץ השקד לוקח הרבה שנים להגיע לבגרות, הוא פנה אל האיש בתמיהה “זה נראה מוזר שאדם בגיל מבוגר שלך שותל עץ כזה, העץ הזה גדל באיטיות!”. האיש השיב “אני רוצה לחיות את החיים שלי על בסיס על שני עקרונות. האחד הוא שאני יחיה לנצח. השני הוא כי זה היום האחרון שלי.”
האם יש לך יעדים?
האם אתה הולך בדרך היעדים ומנסה לממשם/להגשימם?
האם אתה חש מחובר ליעוד שלך?


ס
רוגז/בטן-יכולת פעולה מתוך אמונה
כשהנעל מתאימה

צ’וי צו השרטט
היה משרטט ביד חופשית
מעגלים מושלמים יותר ממחוגה.

אצבעותיו יצרו
צורות ספונטאניות
שהגיעו משום מקום.

מחשבתו לגבי מעשיו,
היתה חופשית ונטולת דאגה

לא היה צריך לבקש כל בקשה
המחשבה שלו היתה פשוטה
ולא ידעה מכשול.

אם כך…
כשהנעל מתאימה
הרגל נשכחת.
כשהחגורה מתאימה
הבטן נשכחת.
כשהלב נכון,
בעד ונגד
נשכחים.

ללא מניעים, ללא דחפים
ללא צרכים, ללא אטרקציות
אז ענייניך בשליטה
אתה אדם חופשי.

קל הוא הנכון.
התחל נכון ותהיה קל
תמשיך קל ואתה נכון.
הדרך הנכונה ללכת בקלות
היא לשכוח את הדרך הנכונה
ולשכוח שההליכה קלה.

מתי אתם נתקלים בהתנהגות פשוטה מצדכם?
לאיזה מקומות בחייכם הייתם רוצים להכניס פשטות ?
מה מונע ממכם להכניס פשטות?


ע
שחוק/מוח-יכולת לשחק את החיים
הסיני השמח
כל מי שמטייל ברובעים סיניים בארה”ב יבחין בפסלים של ברנש בעל גוף הנושא שק פשתן על כתפו. הסוחרים הסינים קוראים לו בשם הסיני השמח או בודהה הצוחק.

אותו הוֹטֵיי חי בתקופת שושלת ט’אנג. לא היה לו כל רצון לכנות את עצמו בשם זן מאסטר או לאסוף תלמידים רבים סביבו. במקום זה היה מסתובב ברחובות עם שק גדול בו הכניס מתנות וממתקים, פירות או סופגניות. את כל אלו היה נותן לילדים שנאספו סביבו על מנת לשחק. הוא הקים גן ילדים של הרחוב.

בכל פעם שפגש באיש זן היה מושיט את ידו ואומר: “תן לי פרוטה”.

פעם כאשר עמד לשחק-לעבוד, זן מאסטר אחר הופיע באזור ושאל: “מה היא המשמעות של זן?”

הוטיי הפיל מייד את שקו לאדמה בתשובה אילמת.

“אם כך”, שאל האחר, “מה הוא המימוש של זן?”

מייד הניף הסיני השמח את השק על כתפו והמשיך בדרכו.

לאילו מקומות בחייכם תוכלו להכניס שחוק ולהוציא את הדאגה, את הרצינות והציניות?
האם אתה לוקח את חייך ברצינות רבה?



צ
הרהור/לב-יכולת חיברות, ומחוייבות
שני שערים לגן עדן

איש אחד הלך בדרך ליד קיר גבוה ונוצץ. לידו צעד כלבו האהוב אשר, כך הבין, מת לפני מספר שנים. הוא הבין שהוא ודאי מת בעצמו גם כן.

במשיכת כתפיים הוא התיישב לצד הדרך כשידו מונחת על ראשו של הכלב. מעט בהמשך הדרך הוא ראה שער פנינה יפהפה אשר נצץ באור השמש. ליד השער ניצב איש יפה תואר. כאשר הגיע לשער שאל את האיש לאן מוביל השער. “גן עדן” ענה לו האיש.

הוא שאל אם יוכל להכנס ולקבל מים לשתיה לעצמו ועבור כלבו בגלל שהיום היה חם מאוד. האיש יפה התואר ענה שהוא יכול, אך לכלבים הכניסה אסורה לגן עדן. האיש חייך, ליטף את כלבו ופנה מהשער בכדי להמשיך בדרך.

מעט אחר כך הוא הגיע לשער פשוט ועלוב אשר היה זקוק לתשומת לב רבה. לצד השער עמד איכר, מלוכלך קמעה. שוב שאל האיש לאן מוביל השער, ושוב קיבל תשובה – “גן עדן”. אז הוא ביקש מים לו ולכלבו, והאיכר נתן לו בשמחה ספל. לאחר שמילא את הקערה, ושתה מלוא הספל מהמעיין שמאחורי השער הוא שאל את האיכר אם ידוע לו שהשומר בשער הראשון טוען אף הוא שהשער שלו מוביל לגן עדן.

“כן”. ענה האיכר, “אך שם הוא הגיהינום”. מבולבל קמעה, שאל האיש אם הדבר מדאיג את האיכר. “לא”. ענה האיכר כשהוא מלטף את הכלב. “הם עוזרים לנו בכך שהם אוספים אליהם את כל אלו אשר מוכנים להשאיר את חבריהם מאחור”.
מה היו התחושות בגוף?
אילו מחשבות עלו?
אילו רגשות הרגשתם?
עם מה חשתם טוב במיוחד?
האם חשתם קושי? עם מה?
מה אתם מבקשים לעצמכם?
מה מאפשר לכם לפתוח את הלב ולהיות באהבה?
מה מונע מאיתנו לפתוח את הלב?
כיצד אנו מצליחים להעביר אהבה?


ק
שינה/תא-יכולת התמודדות ערכית
שגשוג אמיתי
גבר עשיר ביקש מסנגאי לכתוב משהו על השגשוג המתמשך של משפחתו, כך שהוא יוערך, יועבר ויהיה יקר מדור לדור.
סנגאי השיג נייר גדול וכתב: “אבא מת, בן מת, נכד מת”.
האיש העשיר התרגז. “ביקשתי ממך לכתוב משהו על האושר של המשפחה שלי! למה אתה עושה מזה בדיחה?!”
“לא התכוונתי להתבדח ,” הסביר סנגאי. “אם לפני שאתה עצמך תמות הבן שלך ימות, יהיה זה אבל כבד מאוד עבורך. אם הנכד שלך ימות לפני בנך, שניכם תהיו שבורים. אם המשפחה שלך, דור אחרי דור, הולכים מן העולם לפי הסדר, זה יהיה מהלך טבעי של החיים. אני קורא לזה שגשוג אמיתי. “
האם אתה מעדיף ערכיות על פני חומריות?
האם אתה חש איכפתיות ודאגה לסובב אותך?על ערכים של כבוד האדם וחירותו באשר הוא?
האם אתה חולם, האם בחלומותייך יש מסרים?
האם אתה יכול למצוא תשובות בתוכך?



סיכום

עוד לפני 2,500 שנים נהגו ללמד את משמעות החיים בעזרת סיפורי זן. סיפורי הזן שזורים במטאפורות כמו באגדות ובעצם מסקרנות את הקורא ונושאות עימן משמעויות חשובות, אבל שלא כמו באגדות – כמו במרוץ בין הצב והארנב שמטרתו להביא לנו מסר מוסרי (איטיות ויציבות ינצחו את המרוץ, או שזה לא נגמר עד חציית קו הסיום), המטאפורות בסיפורי הזן מנסות להסביר משהו עלינו.
כדי להבין את הזן, יש לחלץ משמעויות ומטאפורות מסיפוריו. זוהי למעשה הדרך המתאימה ללמד דת כמו זן.
זן היא לא מערכת אמונות שיכולה להוביל לישועה. במקום זאת תורת הזן גורסת שכל אחד מאיתנו כבר בודהא בתוכנו, והוא יכול להיות נאור, רק אם נדע את זה. וכאן אני מביאה את ההקבלה לשיטת לוסקי שגורסת שכולנו נשמה אחת, חלק אלוה ממעל, שבאנו לעולם ללמוד וללמד, להפיץ את האור ולחוות אהבה- כולנו מוארים בתוכנו, כולנו מסוגלים לאור.
הזן נותן לאנשים להשיג את מה שכבר נמצא בתוך עצמם. לכן בדרך הזו התהליך לשינוי משמעות יהיה קל יותר, דרך סיפורי הזן, הזן מגלה הרבה על אופן התהליך שבו אנחנו הולכים לעבר ההארה העצמית. המסר הכללי של הזן הוא לנקות את ה-mind להיות ללא שיפוט – ללא ממשלה כפי שיטת לוסקי מסבירה. אמנם ההארה לא יכולה לבוא בלי לרוקן את המוח מכל המחשבות, אפילו המחשבה על ההארה.
זהו אחד המכשולים העיקריים שיש להתגבר עליהם כדי להגיע להארה.
אבל במובן מסוים הנאור תמיד יהיה אבוד, תמיד מחפש את עצמו, הוא יכול לראות את כל האפשרויות, עם דעה צלולה ובלי דעות קדומות. הרעיון של הזן הוא ההארה, ולאחר מכן, כל מחסומי האמת אשר בנויים באופן פנימי, נהרסים- רצון חופשי ע”פ שיטת לוסקי- היכולת להבחין שהעולם הוא מרחב ריק שמתמלא ברצון חופשי.
לזן יש משהו להגיד על תפקידו של כל אדם בהקשר לגודל העולם.
ס. סוזוקי (1972, Zen mind ,beginner’s mind ) מתאר אותנו כמו נדנוד דלתות.
עם כל נשימה, הדלת נפתחת ונסגרת.
אין בפנים או בחוץ.
ברגע אחד, זה עשוי להופיע כי אני אני ואתה אתה, אבל עם הנשימה הבאה,
עם הפתיחה של הדלת, אנו רואים כי אתה ואני באמת אותו דבר.
זן מבטל את כל תצוגות העולם הדואליות.
הכל וכולם כולם אותו הדבר, ויש להם את אותו טבע.
בדרך זו, סיפורי הזן שלפעמים מסתוריים ולפעמים משעשעים הם הכלי המושלם ביותר עבור טיפול פרטני או קבוצתי, סיפורים עם משמעות עמוקה או פשוטה, ללא מורכבות וסיבוכים- כמו שזן צריך להיות.
אם יש משהו שלא צריך או ניתן לסכם- זה יהיה זן.
הארה היא כאשר הסרת הכול עד כדי כך שלא נותר יותר מה, אך נותרה ההארה. והכול אחד ואותו הדבר. ואין אתה או אני. זוהי תמציתה של זן.



10.מקורות/ביבליוגרפיה

לוסקי, ד. (2005) 32 האינטליגנציות. מהדורה שנייה. תל אביב. הוצאת מכללת לוסקי.
לוסקי, ד. (2007) אומניות כשפות לריפוי. תל אביב. הוצאת מכללת לוסקי.
ספר הזן השלם, קיו קיט וונג, בהוצאת יבנה ספרות עכשיו, 2002
ספר הטאו- TAO TE CHING, צה לאו, בתרגום ותוספות אמון ניסים, בהוצאת אבן חושן בע”מ, 2001

Zen Flesh Zen Bones: A Collection of Zen and Pre-Zen Writings by
Paul Reps, Nyogen Senzaki, tuttle publishing, 1985

One Hand Clapping: Zen stories for all ages, by Rafe Martin, Rizzoli International Publications, 1995
Zen Stories by Nick Nakov‏, Emptitude Books, 2008

The book of equanimity: illuminating classic Zen koans by Gerry Shishin Wick, Wisdom Publications, 2005

Beginner’s Guide to Zen Buddhism by Jean Smith, Crown Publishing Group, 1999

One Bird, One Stone: 108 American Zen Stories by Sean Murphy Renaissance/St Martins, 2002

When the shoe fits, osho , Element Books, 1974

No Water No Moon: Talks on Zen Stories by Osho, Element Books, 1994
Walking in Zen, Sitting in Zen: Responses to Disciples and Visitors
Questions and Zen Stories by Osho, Foundation Intl, 1982
Zen mind ,beginner’s mind by Shunryu Suzuki, Published by Weatherhill,1972


11.חומרים מהרשת

http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=109559
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=108956
http://www.rudy.org.il/Zen.cfm
(https://www.lousky.co.il/gogroup.htm)
http://he.wikiquote.org/wiki/%D7%9E%D7%A8%D7%A1%D7%9C_%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A1%D7%98https://www.lousky.co.il/louskymethod.htm
http://www.rudy.org.il/Zen51.cfm
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=109743
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=109683
http://www.rudy.org.il/Zen33.cfm
http://www.101zenstories.com/index.php?story=85
http://www.rudy.org.il/Zen44.cfm
http://zenbananas.com/page/15/
http://www.spiritual-short-stories.com/spiritual-short-story-96-Finding+Buddha.htmlhttp://www.rudy.org.il/Zen04.cf
http://www.rudy.org.il/Zen36.cfm
http://www.renegadezen.com/zen-stories/tea-master
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=109517
http://www.webtapestries.com/brad/stories.html
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=109513
http://www.rudy.org.il/Zen53.cfm
http://www.rudy.org.il/Zen07.cfm
http://www.rudy.org.il/Zen21.cfm
http://www.rudy.org.il/Zen28.cfm
http://zenbananas.com/page/4/
http://www.rudy.org.il/Zen27.cfm
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=109515
http://zenbananas.com/page/14/
http://www.oshovilina.com/ZenStories/ZenStories2/NoWaterNoMoon.htm

http://www.rudy.org.il/Zen48.cfm
http://www.metaplim.co.il/a.asp?a=109520
http://www.oshovilina.com/ZenStories/ZenStories2/TheStudent.htm
http://www.storyarts.org/library/nutshell/stories/strawberry.html
http://www.awakeblogger.com/2008/09/the-10-very-best-zen-stories/
http://www.rudy.org.il/Zen58.cfm
http://www.webtapestries.com/brad/stories.html
http://www.oshovilina.com/ZenStories/ZenStories2/WhenTheShuefits.htm

http://www.rudy.org.il/Zen24.cfm
http://www.rudy.org.il/Zen13.cfm
http://www.101zenstories.com/index.php?story=78


המנחה: ד”ר דני לוסקי
מגישה:מור אסייג, סטודנטית שנה ב’ במסלול לימודי פסיכותרפיה

לוסקי
לוסקי
ד"ר דני לוסקי PhD - יוצר ומפתח שיטת לוסקי. מפתח מבחני איטליגנציה i32. ראש מכללת לוסקי. יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים, מנטור של מנהלי עסקים בכירים במשק. מטפל בשיטת לוסקי - רפואה משולבת - טיפול במחלות וכאב, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול בחרדות, טיפול בדיכאון, טיפול בהפרעות אכילה. ד"ר לוסקי כתב 14 ספרים בנושאי חינוך, זוגיות, בריאות וסודות ההצלחה. 054-4497799