המנוע לשינוי
13 באוגוסט 2013
תקציר מחקר הרפואה המשולבת
13 באוגוסט 2013

סל הטיפולים

סל הטיפולים של כל מגמות לימודי רפואה משלימה בלוסקי

סל הטיפולים הינו אחד מחמשת המאפיינים המרכזיים של תבנית הרפואה המשולבת. סל הטיפולים מכיל את כל השיטות הטיפוליות ההוליסטיות והמשלימות, וכן שיטות טיפול מדעיות, מערביות. לכל שיטה טיפולית יש היבט ותפקיד מרכזי לתיקון חוסר האיזון באחד מארבעת הרבדים. בחירת שיטת הטיפול צריכה להתבצע על בסיס יכולתה לטפל ברובד מסוים. לכן, מומלץ למרכזים רפואיים ולמטפלים לאמץ סל טיפולים משולב. כלומר – בחירת שיטות טיפול בהתאמה לרובד. סל הטיפולים ליצירת רפואה משולבת מחייב שיטת טיפול הוליסטית אחת, לפחות, מכל רובד.

בפרק זה אציג, בהרחבה, 4 שיטות טיפול. בחרתי שיטה אחת לכל רובד, כדוגמא לסל טיפולים. כל אחת מהשיטות הטיפוליות שנבחרו, פועלת בהתאמה לאחד הרבדים שאותו היא מתרגלת ומאמנת. השיטות שנבחרו, לסל טיפולים, לדוגמא, הן: מדיטציה ברובד הרוחני, דמיון מודרך ברובד השכלי, שילוב אמנויות ברובד הרגשי, דיקור ברובד הגופני. שיטות טיפול אלה נבחרו, גם, בשל העובדה שהן נחקרו אמפירית ויש לגביהן ממצאים מדעיים היכולים לאשש את הכשרים הנרכשים בכל רובד. לכל אחת משיטות הטיפול הנבחרות, צריכה להיות יכולת לתרגל ולאמן אינטליגנציות באותו רובד לצורך תחזוקה, תיקון  או שכלול.

להלן הכשרים הנרכשים בכל אחד מהרבדים:

ברובד הרוחני, נרכשת היכולת להגדיר את הרצון (רצון לקבל או רצון לתת) ואת כיוונו (לקבל על מנת לתת או לתת על מנת לקבל).
ברובד השכלי, נרכשת היכולת לשנות גישות ואמונות.

ברובד הרגשי, נרכשת היכולת לזהות חסרים רגשיים.
ברובד הגופני, נרכשת היכולת לקבוע יעדים ולממשם.

לצורך רכישת היכולות כמפורט לעיל, יש לתרגל ולאמן את האינטליגנציות החלשות, באמצעות תרופות הוליסטיות, טיפולים באמצעות שיטות הטיפול שנבחרו לסל הטיפולים, וכן עבודה בקבוצות, בהתאמה לרבדים.  טבלה מס’ 2 מציגה רשימת שיטות טיפול משלימות (הוליסטיות) הפעילות בכל העולם, לפי רבדים. הרובד שנבחר לכל שיטת טיפול מתאר את ההיבט הטיפולי המרכזי מנקודת ראותו של המטפל. מטפלים ומרכזים רפואיים יכולים לבחור, מתוך הרשימה, שיטות טיפול ועבודה בקבוצה לפי רבדים בהתאמה לאוכלוסיית המטופלים. השיטות הטיפוליות הנבחרות הם “סל טיפולים” של תבנית הרפואה המשולבת.

שיטות הטיפול המשלימות

 

שיטות טיפול לימודי רפואה משלימה

רובד

רוחני:

 טיפולים אישיים וקבוצתיים: מדיטציה/ חלומות/ שיטת לוסקי/ דרך המשוב/ תפילה/ פסיכותרפיה הוליסטית רוחנית/ גוף נפש/ קארמה/ תקשור/ עץ חיים/ רפואה קבלית/ תאו/ זן תאו/ איורוודה/  ריברסינג/  שיחזור גלגולים / ויפאסנה.

עבודה בקבוצות: סדנאות מודעות.

רובד

שכלי:

 טיפולים אישיים וקבוצתיים: דמיון מודרך/ פסיכודרמה/ קלפי יצירה/ חוכמת הגוף / תשאול / מחשבה חיובית/ רפואה סינית/ אסטרולוגיה/ נומרולוגיה/ גרפולוגיה/ הומיאופתיה/ רפואה יפנית/ רפואה טיבטית/ מוח אחד/ ביופידבק/ פסיכולוגיה/ תרפיה בדיבור/ IPEC/ קרניו סאקרל / קול הרוח/ סוטאי/ אט וסוגסטיה/ אי אם אף/ בואן/ ביו אנרגיה/ גרינברג/ אווטר/ היפנוזה/סילבה/ פסיכוקברנטיקה/ טלתרפיה/ פסיכולקברנטיקה/ פאלמ-תראפי/ סקארב/  מגנוטותרפיה.

עבודה בקבוצות: קבוצות התפתחות.

רובד

רגשי:

 טיפולים אישיים וקבוצתיים: שילוב אמנויות/ הילינג/  רייקי/  תזונה טבעית/ צום/ תהליכי חוויה / פרחי באך/ קלפי טארוט/ הידרו תרפיה/ קינסיולוגיה / ווטסו / צחוק והומור/ מוסיקה/ צלילים/ תדרים/ אר ומתרפיה/ ריחות/ שמנים/  ג’הארה/ טאנטרה/ סרוגייט/ מגנטותרפיה/ משחק/ רפואה יהודית/ נשימה מודעת/ ריברסינג/ שיחזור גלגולים/ ציור/ כתיבה יצירתית/ תרפיה בצבעים/  קריאה בקפה/ אורה סומה/ בייטס/ נטורופתיה/ צמחי מרפא/ שאמאניזם/ תרפיה בעיסוק/ תרפיה בעזרת בעלי חיים/ טיפוח היופי/ אנטי אג’נט/  סוג’וק / אקופרסורה.

עבודה בקבוצות: סדנאות יצירה, בשילוב אמנויות/ קבוצות תמיכה .

רובד

גופני:

 טיפולים אישיים וקבוצתיים: דיקור/ עיסוי / כירולוגיה/ יציבה/ פלדנקרייז/  אווטר/ אירידיאולוגיה/  קריסטלים/  טווינה/ שפת גוף/  טיפולים במגע/ כוסות רוח/ נרות הופי/ מיקרוביוטיקה/ שיאצו/ עוצמת הרכות/ רפלקסולוגיה/ פאנג שואי/ אלבאום/ פאולה/ כירופרקטיקה/ אלכסנדר/ אינטגרציה מבנית/ רפואה הודית/   אוסטיאופתיה.

עבודה בקבוצות: מסעות חוויה/ פעילות גופנית/ יוגה/ צ’י קונג/ מדיטציה דינאמית/ תרפיה בתנועה/ ריקוד/ אמנויות לחימה.

 טיפול במדיטציה

מדיטציה היא שיטת טיפול אופיינית לרובד הרוחני. דרך מדיטציה ניתן לאמן ולתרגל את היכולת להגדיר את הרצון (רצון לקבל או רצון לתת) ואת כיוונו (לקבל על מנת לתת או לתת על מנת לקבל).

דניאל גולמן במאמרו “רגשות הרסניים”[1] (2006), מפרט את ממצאי המחקרים בנושא המדיטציה בשנים האחרונות. המסקנה העולה מהממצאים המדעיים האחרונים, היא שלאנשים שעושים מדיטציה יש יתרון. המחקרים מוכיחים שמדיטציה מחזקת את המערכת החיסונית, וסריקות מוח מראות שהיא מסייעת להפגת מתחים.

רופאים ממליצים על מדיטציה כדרך למנוע, להאט או לפחות לשלוט על כאבים של מחלות כרוניות, כמו בעיות לב, איידס, סרטן ועקרות. היא גם משמשת להגברת האיזון במצבים של הפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון, היפראקטיביות ובעיות חוסר ריכוז, בשילוב שבין מיסטיקה מזרחית ומדע מערבי. במשך 30 שנה אמרו לנו חוקרי המדיטציה, שהיא עובדת נפלא כתרופה למצבי לחץ, אומר דניאל גולמן, אבל מה שמרגש במחקרים החדשים הוא לראות איך המדיטציה יכולה לאמן את הנפש ולעצב מחדש את המוח. מחקרים, שנעשים בעזרת המכשור המתוחכם ביותר של הדמיה, מראים שהיא יכולה לשנות את החיווט במוח, ולהזיז, למשל, את נקודת השבירה, שבה פקק תנועה, לדוגמא, גורם לאנשים להשתולל מעצבים.  גולמן מספר, במאמר, כי ריצ’רד דיווידסון, מאוניברסיטת ויסקונסין, השתמש בסריקות מוח כדי להראות שהמדיטציה מסיטה את הפעילות בחלק הקדמי של המוח (ממש מאחורי המצח), מהאונה הימנית לאונה השמאלית. בעקבות המחקר טוען דיווידסון, שעיסוק קבוע במדיטציה משנה את הנטיות במוח ממצב של “הילחם או ברח”, למצב של קבלה ונינוחות. השינוי הזה, הוא אומר, מביא עימו עלייה בשביעות הרצון.

עוד מספר גולמן, במאמר, כי ג’ון קבאט, שחקר את הבודהיזם בשנות ה-60 וייסד את המרפאה להפגת מתח בבית-הספר לרפואה של אוניברסיטת מסצ’וסטס ב-1979, ניסה למצוא דרכים מדעיות כדי להוכיח את כוחות הריפוי של המדיטציה. במהלך השנים הוא הצליח לסייע ללמעלה מ-14 אלף בני-אדם להתמודד עם כאבים ללא שימוש בתרופות, תוך שהוא מלמד אותם להתמקד על תחושת הכאב ולקבל אותה במקום להילחם בה. למטופלים במרכז הרפואי יש סרטן, איידס, כאבים כרוניים, ואם אנו חושבים שנוכל לעשות משהו בעבורם, אנו בצרות, אומר קבאט. אבל אם נשנה את נקודת ההתייחסות, ונקבל את הרעיון שהם יכולים לעזור לעצמם, אם נספק להם כלים יעילים, המצב ישתנה בצורה יוצאת דופן. באחרונה בדק קבאט קבוצת חולי פסוריאסיס – מחלת עור חשוכת-מרפא שהטיפול בה כולל אשפוז בבית-חולים, הגנה על העיניים ועמידה בעירום בחדר החשוף לקרינה אולטרה-סגולית, הטיפול מעורר חרדה ולחץ בקרב המטופלים. קבאט בחר כמה מתוכם ולימד אותם טכניקות מדיטציה, שיפחיתו את החרדה. בשני ניסויים שערך, הוא גילה שעורם של המודטים בקרב המטופלים נרפא בקצב מהיר פי-ארבעה מזה של המטופלים הרגילים. במחקר אחר, הוא הזריק חיסון לשפעת לשתי קבוצות נבדקים, ומדד את כמות הנוגדנים שהם פיתחו בדם, ואת הפעילות המוחית של המודטים החדשים. הממצאים הראו, שלא רק שהמטופלים שעסקו במדיטציה פיתחו כמות גדולה יותר של נוגדנים, אלא שאלה מביניהם שמוחם הצליח להעביר את מירב הפעילות מהאונה הימנית לשמאלית הראו רמות גבוהות עוד יותר של נוגדנים. ככל שטכניקת המדיטציה טובה יותר, טוען קבאט, כך מתחזקת גם המערכת החיסונית. מדיטציה היא הרפתקה, ההרפתקה הגדולה ביותר שהתודעה האנושית יכולה לבחור. מדיטציה היא רק להיות בלא לעשות דבר – אף פעולה, אף מחשבה, אף רגש. אתה רק קיים, וזה תענוג עילאי. הליבה ההכרחית, הנשמה של המדיטציה היא להתבונן, לדעת את עצמך (אושו 1997).

הרפואה המשולבת, היא רפואה המשלבת שיטות טיפול מכל אחד מארבעת הרבדים המרכיבים את האדם השלם, מדיטציה היא שיטה טיפולית המאפשרת להתבונן ולדעת את עצמך, והפועל יוצא מכך הוא, אימון ותרגול הרובד הרוחני (הרצון החופשי) שבכל אחת משלושים ושתים האינטליגנציות (לוסקי 2005).

 

קשר מדיטציות ואינטליגנציות

 מדיטציה לאימון, תרגול ופתיחת הערוץ הרוחני בכל אחת משלושים ושתים האינטליגנציות.

 

רצון

מדיטציה לוס יוגה לאימון היכולת להגדיר את הרצון

א

רצון חופשי

מדיטציית נשימות

מ

רצון לתת

מדיטציה במים

ש

רצון לקבל

מדיטציה ליד מדורה/אש/שמש

 

מורים

מדיטציה לאימון היכולת לחולל שינוי בגישות ובאמונות

ב

חוכמה

מדיטציית המרכבה

ג

עושר

למצוא ענווה ופשטות במגע קרוב לקרקע, בבוץ ובחומר.

ד

זרע

מדיטציה של שמחה, ריקוד

כ

חיים

מדיטציה של צחוק

פ

ממשלה

מדיטציה של אהבה

ר

שלום

מדיטציה של כתיבה יצירתית אינטואיטיבית

ת

חן

מדיטציה מול המראה

 

כוחות

מדיטציה לאימון היכולת  להבחין בחסרים רגשיים

1

אור

מדיטציית “יהוה”

2

בראשית

מדיטציה של נשימה מודעת, שינויי מקצב.

3

אהבה

מדיטציה של סליחה ומחילה

4

חופש

מדיטציה של כוח התנגדות – להתנגד לכל מה שמגיע

5

מחשבה

מדיטציה של מחשבה חיובית

6

אחדות

מדיטציה של תפילה – סליחה/תודה/ בבקשה

7

התבוננות

מדיטציה של התבוננות במחשבות

8

ריפוי

מדיטציה של העבר את זה הלאה

9

חיסון

מדיטציה של התבוננות כדי לדעת מדוע

10

גילוי

מדיטציה של התבוננות כאן ועכשיו

 

חושים

מדיטציה לאימון היכולת לקבוע יעדים ולממשם

ה

ראיה

מדיטציית המלאכים

ו

שמיעה

להתמזג עם המוסיקה ולתת לתאים לספוג ולהפוך לצליל

ז

ריח

מדיטציה של ריחות/שמנים – לעבור מאחד לשני ולהריח

ח

דיבור

מדיטציה של שירה מונוטונית עד לאכסטזה – צ’נט

ט

טעם

מדיטציה של אכילה איטית מאוד

י

מעשה

משחקי יצירה / הילד הקטן – התבוננות בעשייה כעת.

ל

תשמיש

מדיטציה של תנועה/מגע בקבוצה – התבוננות בגוף

נ

הלוך/דרך

מדיטציה של הליכה, ריצה משותפת – הליכת מלאכים

ס

רוגז/בטן

מדיטציה של ניקוי כעסים – התבוננות באמונות/תשליך

ע

שחוק/מוח

מדיטציה של צחוק

צ

הרהור/לב

מדיטציה של חיבוקים בהרכבים שונים, התבוננות בתחושות

ק

שינה/תא

מדיטציה של התבוננות בחלומות/שיחזור גלגולים

 

טיפול בדמיון מודרך

 דמיון מודרך היא שיטת טיפול אופיינית לרובד השכלי. דרך דמיון מודרך ניתן לאמן ולתרגל את היכולת לשנות גישות ואמונות. הטיפול בדמיון מודרך מתחיל בהרפיה קצרה, משלבים מוסיקת רקע מרגיעה שבה המטופל נכנס לשקט ונשימות ארוכות וקצובות. מצב זה מאפשר למטופל להתבונן ולהעצים את כוח החיים. התהליך ממשיך בסיפור ודימויים שדרכם יש להוביל את המטופל לשורש הבעיה שבה מבקשים לטפל .

קיימים סוגים שונים של דמיון לצורך שינוי: דמיון פתוח, דמיון מתוכנת ודמיון מודרך (פאנינג 1995)[2]. דמיון פתוח הוא האזנה לתת מודע. עוצמים עיניים וממתינים לראות מה עולה במוח. סוג זה של דמיון מתאים לחקירת התנגדויות לשינוי כלשהו בחיים, לחשיפת רגשות, לגילוי דימויים אישיים ולהבהרת האפשרויות. דמיון מתוכנת, פירושו האזנה ושיחה עם התת מודע על פי תסריט קבוע מראש. סוג זה של דמיון מועיל להשגת יעדים, לשיפור יכולת אתלטית, להאצת רפיון פציעות ולתגבור דימויים. דמיון מודרך, הוא שילוב של דמיון פתוח ודמיון מתוכנת. יוצרים בדמיון התרחשות מפורטת כלשהי, אגב השמטת יסודות חיוניים מסוימים, ואחר כך מניחים לתת מודע להשלים אותם. דמיון מודרך מתאים לשיפור העצמי, לטיפול נפשי, לריפוי ולשליטה על כאב . בסופו של דבר, טוען פאנינג, תפתח סברה משלך כדי להסביר מדוע וכיצד פועל הדמיון שלך – סברה אשר תתאים באופן הטוב ביותר לתפיסת עולמך, ותסביר כיצד פועל הדמיון המודרך עבורך (פאנינג 1995).

יונג (שלו 1987) יצר את המונח “ארכיטיפ”, סמל אוניברסאלי מולד המשותף לאנשים רבים. לדוגמא: מערה היא דימוי ארכיטיפי לרחם. יונג טען, כי אם אדם מאמין שרוח רפאים תוקפת אותו, הוא יגיב אליה כפי שיגיב לשודד חמוש. בכך יסד יונג את הרעיון שהמציאות היחידה המוכרת לאדם היא דימוייו המחשבתיים, בין אם הם מציאותיים ובין אם הם דמיוניים. מאז ועד היום נערכו ניסויים רבים אשר הוכיחו שוב ושוב את הקשר שבין כוח המחשבה והדמיון לגוף. הרפואה המודרנית החלה להשתמש בשיטת הביו-פידבק ובכך הכירה בכוח החשיבה לשליטה על פעולות שונות בגוף. ביו-פידבק היא שיטת טיפול בה מחברים את המטופל למכשירים המודדים פעולות שונות בגופו. המטופל רואה על צג את המדדים השונים, ולומד לשלוט בהם בעזרת כוח מחשבתו. פעמים רבות, מתוך חוסר מודעות לכוחן של המחשבות (ולעיתים למרות המודעות), אנו מדמיינים תרחישים שאינם מיטיבים עימנו. אדם שבמשך שנים רבות, אינו מאמין ביכולתו לשנות מצב קיים, באמת יתקשה לערוך שינוי. לדוגמא: להפסיק לעשן, לרזות, להבריא ממחלה מסוימת או להגשים חלום אחר. הרפואה הפסיכו-נוירו-אימונולוגית, היא תחום חדש במדע הרפואה. תחום זה חוקר את יחסי הגומלין שבין הפסיכו (הרגשות והמחשבות) לנוירו (מערכת העצבים) ולמערכת האימונולוגית (מערכת החיסון). ובמילים אחרות, השפעות הנפש על המערכת החיסונית. במצבים בהם חסרים לנו כוחות נפש להשיג דבר מה, יכול הדמיון המודרך לתמוך בתהליך וליצור הבנה חדשה ואופטימית שתגשים את עצמה. דמיון מודרך טומן בחובו את הפוטנציאל להגשמת חלומות, היכולת להשפיע על מציאות חיינו בעזרת כוח המחשבה. הדמיה של ריפוי משפיעה, כיוון שהמוח האנושי מגיב באופן זהה לאירוע בין אם התרחש במציאות ובין אם היה דמיוני.

הרפואה המשולבת, היא רפואה המשלבת שיטות טיפול מכל אחד מארבעת הרבדים המרכיבים את האדם השלם, דמיון מודרך היא שיטה טיפולית שמאפשרת אימון ותרגול של הרובד השכלי שבכל אחת משלושים ושתים האינטליגנציות, לצורך שינוי גישה, עיצוב אמונה חדשה, שינוי הרגלים, ובסופו של תהליך, אף שינוי המציאות האישית (לוסקי 2005).

קשר דמיון מודרך ואינטליגנציות

 דמיון מודרך לאימון ותרגול ופתיחת הערוץ השכלי בכל אחת משלושים ושתים האינטליגנציות לצורך שינוי (לוסקי 2005).

שחק עם הדמיון שלך וצור עולם חדש ועשיר של אפשרויות.

 

רצון

דמיון מודרך לאימון היכולת להגדיר את הרצון

א

רצון חופשי

אתה בעולם בו הכל אפשרי עבורך

מ

רצון לתת

אתה נדבן ידוע, נותן מכספו, מאהבתו ומעצמו

ש

רצון לקבל

אתה ליד מדורה באש האוכלת

 

מורים

דמיון מודרך לאימון היכולת לשנות גישות ואמונות

ב

חוכמה

כל מה שאתה עושה מושלם

ג

עושר

אתה מוצא סיפוק רב מהדברים הפשוטים בחיים

ד

זרע

אתה צוחק, שמח, רוקד ושר כל היום

כ

חיים

אתה וכל בני האדם עלים שזורמים בנהר

פ

ממשלה

אתה בחלומות הרטובים שלך, משוחרר מידענות וצדקנות

ר

שלום

אתה אוהב בני אדם ובני אדם אוהבים אותך בלי גבול

ת

חן

אתה ערום, כולם ערומים, יפים כמו מלאכים

 

כוחות

דמיון מודרך לאימון היכולת לזהות חסרים רגשיים

1

אור

גם כאשר זה נראה כמו טעות זה קורה לך לטובה

2

בראשית

אתה נולד מחדש, כעת

3

אהבה

אתה וכל בני האדם תאים בגוף של אלוהים

4

חופש

תעוף רחוק, אתה עושה מה שתמיד חלמת לעשות

5

מחשבה

אתה מנפץ חומות, שובר קירות ופורץ קדימה

6

אחדות

אתה הולך בדרך בא הולכים המלאכים

7

התבוננות

אתה רואה את עצמך בדמות האנשים שסביבך

8

ריפוי

דמה כדור אור שמסתובב בגוף ומרפא אותך

9

חיסון

אתה שדה פרחים שמאפיין את החיים שלך, תנקה קוצים

10

גילוי

הייה עץ, פרח, מים, ענן, רוח ואש.

 

חושים

דמיון מודרך לאימון היכולת לקבוע יעדים ולממשם

ה

ראיה

הגוף שלך הוא צבעים שיוצרים

ו

שמיעה

התאים בגוף שלך הם תזמורת שמנגנת את המוסיקה שלך

ז

ריח

אתה רואה “את הנולד” הרבה לפני שזה קורה

ח

דיבור

אתה מורה רוחני, מרצה, משורר, סופר ידוע

ט

טעם

אתה בן תשעים שלא היה משנה דבר מההתנסויות שעבר

י

מעשה

אתה הילד שתמיד אהבת ושכולם אוהבים

ל

תשמיש

אתה נוגע בגוף שלך, אתה אוהב כל חלק בגוף שלך

נ

הלוך/דרך

קח תרמיל וצא למסע

ס

רוגז/בטן

סוד אותיות השם שלך הם הקוד שמרחיק כל רע

ע

שחוק/מוח

העולם הוא מגרש המשחקים שלך, שחק אותה

צ

הרהור/לב

חבק את עצמך כמו שאף אחד לא יכול לחבק אותך

ק

שינה/תא

אתה נוסע אחורה בזמן, לגלגולים קודמים

טיפול בשילוב אמנויות

 טיפול בשילוב אמנויות היא שיטת טיפול אופיינית לרובד הרגשי. דרך שילוב אמנויות בטיפול, ניתן לאמן ולתרגל את היכולת לזהות חסרים רגשיים.

טיפול באמנות הוא טיפול רגשי הנערך בעזרת אמצעים חזותיים, כאשר האמנות משמשת אמצעי תקשורת חלופי שאינו שפה מסובכת (Case & Dalley, 1992).  היצירה היא דרך להתרחק מחוסר האונים, להשתחרר ממעצורים, האמנות היא עולם ללא גבולות הבנוי על סימבולים, דימויים ומטאפורות המקבל את ייחודו במפגש עם המציאות. אחת האיכויות של הטיפול באמנות היא יכולתה לתקשר אל החלק הלא מודע של נפש האדם (יפתח 1992). דרך האמנות, אדם בא במגע עם רגשותיו באמצעים לא מילוליים המאפשרים העלאת דימויים המייצגים קונפליקטים ומצוקות המטרידות את המטופל. ההבעה האמנותית מגבירה את יכולת ההשתתפות של המטופל בתחושת היוצר ללא הזדקקות להסבר הגיוני, סיבתי או נסיבתי. כל מרכיב ביצירה משקף במידת מה את תחושת העצמי. תרגום חזותי של תפיסת העצמי בא לידי ביטוי בין היתר במרכיבי הדף, בפרופורציות, בשלמות, בפרטים או בהדגשתם, ובמידת ניצול אמצעי ההבעה. ניתן להיעזר בבדיקת העוצמה של קו וצבע. הבנת הסמל ומשמעותו האישית עוזרת למטופל לשחרר תכנים מעיקים, ולהגיע לתובנה ולתחושה של יתר שליטה. הרפואה המשולבת, היא רפואה המשלבת שיטות טיפול מכל אחד מארבעת הרבדים המרכיבים את האדם השלם, טיפול בשילוב אמנויות היא שיטה טיפולית שמאפשרת אימון ותרגול של הרובד הרגשי שבכל אחת משלושים ושתים האינטליגנציות, לצורך מפגש קרוב יותר עם שמחת החיים (לוסקי 2005).

 

קשר צבעים ואינטליגנציות

צבעי הבגדים שאדם לובש, צבע הקירות בבית או במשרד, צבעי המאכל. לכל אלה יש קשר לאינטליגנציות. הורדה או הוספה, שינוי של צבעים תאמן ותתרגל את האינטליגנציות בהתאם למגמת השינוי (לוסקי 2005).

 

רצון

3 אינטליגנציות רוחניות

3 צבעי היסוד

א

רצון חופשי

יכולת ליצור משמעות מריק

צהוב

מ

רצון לתת

יכולת לתת כמטרה נעלה

כחול

ש

רצון לקבל

יכולת לקבל ע”מ לתת

אדום

 

מורים

7 אינטליגנציות שכליות

פריזמה של ניוטון

ב

חוכמה

יכולת לתזמן פעולה

סגול

ג

עושר

יכולת להיות שמח בחלקך

אינדיגו

ד

זרע

יכולת לשים מניע נכון

כחול

כ

חיים

יכולת לחולל שינוי פנימי

ירוק

פ

ממשלה

יכולת להשתחרר מהכבלים

צהוב

ר

שלום

יכולת הכלה של האחר

כתום

ת

חן

יכולת מודעות ליופי הפנימי

אדום

 

כוחות

10 אינטליגנציות רגשיות

ספקטרום הצבעים

1

אור

יכולת וודאות באור

לבן

2

בראשית

יכולת להתחיל מהתחלה

סגול

3

אהבה

יכולת לאהוב כתרופה

אינדיגו

4

חופש

יכולת להיות או לא להיות

ירוק

5

מחשבה

יכולת ליצור אמונה חדשה

כחול

6

אחדות

יכולת לחזק את השונות

כחול כהה

7

התבוננות

יכולת לדעת דרך המשוב

כסף

8

ריפוי

יכולת ללמוד כדרך חיים

צהוב

9

חיסון

יכולת ללמוד איך ללמוד

כתום

10

גילוי

יכולת קבלה של המציאות

אדום

 

חושים

12 אינטליגנציות גופניות

צבעים באסטרולוגיה

ה

ראיה

יכולת ראיה רב מימדית

אדום

ו

שמיעה

יכולת לשמוע ומשמעות

ירוק

ז

ריח

יכולת להריח אמת ושקר

צהוב

ח

דיבור

יכולת דיבור נכון ושגוי

ירוק עמום

ט

טעם

יכולת להבחין בין טוב ורע

כתום

י

מעשה

יכולת לבחון מותר ואסור

כחול

ל

תשמיש

יכולת כיסוי לצורך גילוי

כחול בהיר

נ

הלוך/דרך

יכולת להפוך תהליך ליעד

אדום אש

ס

רוגז/בטן

יכולת פעולה מתוך אמונה

סגול

ע

שחוק/מוח

יכולת לשחק את החיים

כחול כהה

צ

הרהור/לב

יכולת חיברות, ומחויבות

כחול טורקיז

ק

שינה/תא

יכולת התמודדות ערכית

לילך

קשר צלילים ואינטליגנציות

צלילים מקושרים לאינטליגנציות.  השמעה של מוסיקה שיש בה הדגשה של צלילים מסוימים יכולה לתרגל את האינטליגנציות הקשורות לצלילים.
כך גם שימוש בתופים או בפריטה על צלילים נבחרים כתרפיה.

 

רצון

3 אינטליגנציות רוחניות

3 צלילי היסוד

א

רצון חופשי

יכולת ליצור משמעות מריק

סי

מ

רצון לתת

יכולת לתת כמטרה נעלה

מי

ש

רצון לקבל

יכולת לקבל ע”מ לתת

לה

 

מורים

7 אינטליגנציות שכליות

אוקטאבת הצלילים

ב

חוכמה

יכולת לתזמן פעולה

לה

ג

עושר

יכולת להיות שמח בחלקך

סי

ד

זרע

יכולת לשים מניע נכון

דו

כ

חיים

יכולת לחולל שינוי פנימי

רה

פ

ממשלה

יכולת להשתחרר מהכבלים

מי

ר

שלום

יכולת הכלה של האחר

פה

ת

חן

יכולת מודעות ליופי הפנימי

סול

 

כוחות

10 אינטליגנציות רגשיות

אוקטאבה חסרה

1

אור

יכולת וודאות באור

לה

2

בראשית

יכולת להתחיל מהתחלה

סי

3

אהבה

יכולת לאהוב כתרופה

דו

4

חופש

יכולת להיות או לא להיות

רה#

5

מחשבה

יכולת ליצור אמונה חדשה

רה

6

אחדות

יכולת לחזק את השונות

מי #

7

התבוננות

יכולת לדעת דרך המשוב

מי

8

ריפוי

יכולת ללמוד כדרך חיים

פה

9

חיסון

יכולת ללמוד איך ללמוד

סול #

10

גילוי

יכולת קבלה של המציאות

סול

 

חושים

12 אינטליגנציות גופניות

אוקטאבה מלאה

ה

ראיה

יכולת ראיה רב מימדית

דו

ו

שמיעה

יכולת לשמוע ומשמעות

רה# דיאז

ז

ריח

יכולת להריח אמת ושקר

רה

ח

דיבור

יכולת דיבור נכון ושגוי

מי# דיאז

ט

טעם

יכולת להבחין בין טוב ורע

מי

י

מעשה

יכולת לבחון מותר ואסור

פה

ל

תשמיש

יכולת כיסוי לצורך גילוי

סול# דיאז

נ

הלוך/דרך

יכולת להפוך תהליך ליעד

סול

ס

רוגז/בטן

יכולת פעולה מתוך אמונה

לה# דיאז

ע

שחוק/מוח

יכולת לשחק את החיים

לה

צ

הרהור/לב

יכולת חיברות, ומחויבות

סי# דיאז

ק

שינה/תא

יכולת התמודדות ערכית

סי

טיפול דרך דיקור
דיקור היא שיטת טיפול אופיינית לרובד הגופני. דרך דיקור ניתן לאמן ולתרגל את היכולת לקבוע יעדים ולממשם. ברפואה הסינית, דיקור הוא טיפול עיקרי בכל מחלה שמלווה בכאב.

אקופונקטורה (דיקור סיני) היא שיטה סינית שבה מחדירים מחטים דקות מאוד לנקודות שונות בגוף במטרה לגרות נקודה מסוימת בגוף. גירוי זה גורם לתגובה פיזיולוגית רצויה של הגוף וזו פותחת חסימות אנרגטיות בגוף.

הרפואה הסינית מדברת על מסלולי אנרגיה שונים בגוף (מרידיאנים), שדרכם זורמת אנרגיית חיים, המכונה צ’י (הרצון החופשי), המגיעה לכל איבר ואיבר בגוף, מזינה אותו ומגוננת עליו כדרך שעושה המערכת החיסונית (פרלה 2000).

 כאשר נוצרת חסימה בזרימת הצ’י מסיבות שונות – נוצר הכאב. אם מדובר בחסימה פתאומית, ייווצר כאב חד וחזק מאוד. במצב של חסימה כרונית הדרגתית – הכאב יהיה חזק פחות, אך ממושך יותר. השחרור של החסימות נעשה בדיקור או לחיצה על נקודות מפתח לאורך המרידיאנים (ערוצי אנרגיה). בשלב הבא, האנרגיה שבה לזרום בחופשיות ובצורה הרמונית ונעלם הכאב. לחיצה או דיקור של נקודה בין האגודל לאצבע, למשל, יכולה לשחרר חסימות בזרימה האנרגטית לראש, וכתוצאה מכך להקל בצורה משמעותית על כאבי ראש, סינוסיטיס, כאבי שיניים ועוד. המחטים מקלות על כאבים, כי הדיקור גורם לגוף לשחרר אנדורפינים (אנדורפין הוא הורמון שמסייע לשיכוך כאבים). לפיכך, הדיקור הסיני נחשב יעיל בטיפול בכאבי גב, מיגרנות וכאבי ראש, כאבי מחזור, כאבי פרקים ועוד. תחום ההקלה על כאבים בדיקור סיני נחקר בשנים האחרונות יותר ויותר (לוי 2006)[3]. בבדיקה השוואתית של כמה מחקרים בנושא מתברר כי הדיקור הסיני מקל על כאבים ביעילות של עד 90 אחוז מהמקרים. הנתונים למחקר הזה נאספו בגרמניה מרבבות משתתפים. בגוף האדם אותרו 400 נקודות המתאימות לדיקור.  כאשר מחדירים מחט לנקודה מסוימת בגוף מגרים את המוח כדי שיפריש אנדורפין. הדיקור פותח חסימות אנרגטיות בגוף ומקל על  מחושים ממוקדים על ידי פתיחת החסימות.  על פי הרפואה הסינית, בגוף ישנם 12 מרדיאנים שהם בעצם מסלולי אנרגיה על גבי הגוף עליהם ממוקמות נקודות הדיקור. (פרלה 2000). דיקור מקל משמעותית על כאבים מסוגים שונים, וחוסך למטופל שימוש בתרופות מיותרות, וכן את תופעות הלוואי הנובעות מנטילה קבועה של משככי כאבים (לוי 2006).

הרפואה המשולבת, היא רפואה המשלבת שיטות טיפול מכל אחד מארבעת הרבדים המרכיבים את האדם השלם, היכולת לקבוע יעדים ולממשם נמנעת ממטופלים בשל כאבי גוף. הקלה או מניעת הכאב דרך דיקור מסייעים באופן משמעותי לשכלול היכולות (אינטליגנציות) ברובד הגופני. במצב של הקלה ותפקוד גופני טוב, יכול אדם לקבוע יעדים, ואף לממשם (לוסקי 2005).

נקודות לדיקור ואינטליגנציות

 

אינטליגנציה

היכולת/כושר/כישור

מרכזי אנרגיה

נק’ דיקור

 

רצון

3 אינטליגנציות רוחניות

עולם שנה ונפש

 

א

רצון חופשי

יכולת ליצור משמעות מריק

לב

CV 17

מ

רצון לתת

יכולת לתת כמטרה נעלה

בטן

CV 7

ש

רצון לקבל

יכולת לקבל ע”מ לתת

ראש

GV 20

 

מורים

7 אינטליגנציות שכליות

שערים בנפש

 

ב

חוכמה

יכולת לתזמן פעולה

פה

CV 24

ג

עושר

יכולת להיות שמח בחלקך

עין ימין

BL 2

ד

זרע

יכולת לשים מניע נכון

עין שמאל

BL 2

כ

חיים

יכולת לחולל שינוי פנימי

אף ימין

LI 20

פ

ממשלה

יכולת להשתחרר מהכבלים

אף שמאל

LI 20

ר

שלום

יכולת הכלה של האחר

אוזן ימין

TW 19

ת

חן

יכולת מודעות ליופי הפנימי

אוזן שמאל

TW 19

 

כוחות

10 אינטליגנציות רגשיות

אצבעות

 

1

אור

יכולת וודאות באור

אגודל ימין

LU 11

2

בראשית

יכולת להתחיל מהתחלה

אצבע ימין

LI 1

3

אהבה

יכולת לאהוב כתרופה

אמה ימין

PC 9

4

חופש

יכולת להיות או לא להיות

קמיצה ימין

TW 1

5

מחשבה

יכולת ליצור אמונה חדשה

זרת ימין

SI 1

6

אחדות

יכולת לחזק את השונות

אגודל שמאל

LU 11

7

התבוננות

יכולת לדעת דרך המשוב

אצבע שמאל

LI 1

8

ריפוי

יכולת ללמוד כדרך חיים

אמה שמאל

PC 9

9

חיסון

יכולת ללמוד איך ללמוד

קמיצה שמאל

TW 1

10

גילוי

יכולת קבלה של המציאות

זרת שמאל

SI 1

 

חושים

12 אינטליגנציות גופניות

מנהיגים בנפש

 

ה

ראיה

יכולת ראיה רב ממדית

כבד

BL 18

ו

שמיעה

יכולת לשמוע ומשמעות

מרה

BL 19

ז

ריח

יכולת להריח אמת ושקר

טחול

BL 20

ח

דיבור

יכולת דיבור נכון ושגוי

המסס

BL 22

ט

טעם

יכולת להבחין בין טוב ורע

כליה ימין

BL 52

י

מעשה

יכולת לבחון מותר ואסור

כליה שמאל

BL 23

ל

תשמיש

יכולת כיסוי לצורך גילוי

קורקבן

KID 16

נ

הלוך/דרך

יכולת להפוך תהליך ליעד

קיבה

BL 21

ס

רוגז/בטן

יכולת פעולה מתוך אמונה

יד ימין

HT 7

ע

שחוק/מוח

יכולת לשחק את החיים

יד שמאל

HT 9

צ

הרהור/לב

יכולת חברות, ומחויבות

רגל ימין

SP 3

ק

שינה/תא

יכולת התמודדות ערכית

רגל שמאל

KID 1


[1] מאמר המתעד שיחה עם קבוצת חוקרי מוח. המאמר תורגם ופורסם ב-YNET תחת הכותרת “מדיטציה: לבריאות הגוף, הנפש ולחיים ארוכים”.

 [2] פאנינג הוא חוקר שכתב את הספר “דמיון מודרך לצורך שינוי”

[3]  ד”ר מוטי לוי פרסם מאמר תחת הכותרת “להפחית כאבים בלי כדורים” ב- YNET (2006)

מגמות, קורסים וסדנאות בלוסקי
לימודי פסיכותרפיה הוליסטיתלימודי פסיכותרפיה גופניתלימודי רפלקסולוגיהלימודי נטורופתיה – רפואה טבעיתלימודי דיקור סינילימודי פסיכודרמההנחיית קבוצות בשילוב אמנויותאימון רוחני – קורס מנטורתרפיה באומנותשנת אימון והעצמה – הנבחרתקורס עיסויקורס ייעוץ זוגיקורס מנטור – אימון רוחניקורס רייקי, רייקי מאסטרקורס הילינג רוחני קבליקורס תטא הילינגקורס הנחיית הוריםקורס NLPקורס פרחי באךקורס צמחי מרפאקורס ליצנות רפואיתקורס צ’י קונגקורס שיאצוקורס סוג’וקקורס טווינהסדנאות מבוא חוויהקבוצות לימודסדנת פירוש שמותסדנת פתרון חלומותסדנת כף היד, כירולוגיהסדנת קלפי יצירה קבלייםסדנת דמיון מודרךסדנת מדיטציית לוס יוגהסדנת תרופות לוסקיסדנת יוגה צחוקסדנת איורוודה לימודים לתואר ראשון, תואר שני, ודוקטורט  PhD – תואר אמריקאי.

לוסקי
לוסקי
ד"ר דני לוסקי PhD - יוצר ומפתח שיטת לוסקי. מפתח מבחני איטליגנציה i32. ראש מכללת לוסקי. יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים, מנטור של מנהלי עסקים בכירים במשק. מטפל בשיטת לוסקי - רפואה משולבת - טיפול במחלות וכאב, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול בחרדות, טיפול בדיכאון, טיפול בהפרעות אכילה. ד"ר לוסקי כתב 14 ספרים בנושאי חינוך, זוגיות, בריאות וסודות ההצלחה. 054-4497799