שינוי זה טוב
1 באפריל 2015
חמלה ורחמים
2 באפריל 2015

על עיקרון הפרטו

על עיקרון הפרטו / רינת אדלר

“הקדש 80% מהזמן שלך לדבר אחד בחיים. עשה כך במשך 40 יום” (לוסקי, ד’, 2013).

על פניו קשה לי להסכים עם עצה זו .היא יכולה להתנגש עם הרצון לעשות גם וגם ולעשות איזונים נכונים בחייך:כאמא וכאשת קריירה למדתי שאפשר לעשות הרבה דברים ובמקביל.צריך להשקיע בזוגיות,להיות עם הילדים,לטפל בבעל ובבית,להשקיע בספורט ,למצוא זמן לחברים ועוד.

ככל שהעולם שלנו נעשה מורכב יותר כך אנחנו עושים יותר דברים במקביל.בימים אלו-גם כשנעשה דבר אחד הוא מורכב ממספר דברים.האוטו שלנו כולל מערכת ניווט, המחשב כולל מוזיקה, הפלאפון כולל מחשב וטלויזיה ועוד. אנחנו מתוכנתים לעשות היום הרבה דברים במעט זמן, לגעת בהרבה נושאים אבל לדעת על כל נושא קצת.

ומה לגבי הזוגיות שלנו? אותו הדבר.כ יון שאנחנו לא באמת מקדישים לבן הזוג שלנו מספיק זמן או את תשומת ליבנו הבלתי מופרעת, הזמן שלנו איתו קצר ולא איכותי. רוב הזוגות אינם מקדישים זמן להיות יחד ואם הם מוצאים זמן כזה- ברוב המקרים הבעל ימצא עצמו מדבר בטלפון תוך כדי או שהאישה תציץ בפלאפון שלה בסרט או במסעדה,שלא לדבר על השיחות עם הבייביסיטר….

עצה זו מגיעה מהמקום של האינטליגנציות והיא נועדה להגדיל אותנו ברובד השכלי-ולשכלל את יכולתנו לשנות גישות ואמונות.

כיצד?

הקדשת 80% מהזמן מוכרת מעיקרון הפרטו.

עקרון פארטו, הידוע גם בשם כלל 80-20, הוא כלל שנוסח על ידי הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו, וגורס כי בתופעות רבות 80% מהפעילות מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים. הכלל מאפשר הבחנה בין הגורמים העיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים הטפלים (יתר 80% מהגורמים). פארטו, שעסק בחקר פערים כלכליים, שם לב שכ-80% מהעושר באיטליה נמצאים בבעלות כ-20% מהאוכלוסייה.

חוק פארטו איננו מדויק, זהו כלל אצבע בלבד המצביע על תופעה של הצטברות גורמים. לעתים הפרופורציה של הגורמים שונה (70-30, 90-10 וכדומה), אך העיקרון נשמר.

עקרון זה בא לידי ביטוי בדוגמאות מתחומים מגוונים:

  • בעסק ממוצע, כ-20% מהלקוחות, מייצרים כ-80% מההכנסות.
  • 80% מהבעיות נמצאות ב-20% מהגורמים.
  • 80% מהכנסות המדינה ממסים נובעות מ-20% מהאוכלוסייה.
  • 80% מזמן השירות ללקוחות נצרכים על ידי 20% מהלקוחות.

דוגמה ליישום העקרון: אם ברצוננו להגדיל את העסק ולעבוד על שימור לקוחות, נקדיש מאמץ גדול במיוחד לשימור הלקוחות שנמצאים בקבוצת 20% הלקוחות הגדולים. הצלחה במאמץ זה פירושה שימור של 80% מההכנסות.

אז איך ניישם עיקרון זה בתחום הזוגיות?

  • הגדירו את היעדים שלכם בנושא זוגיות (זוגיות אוהבת,השקעה הדדית,פירגון,להמשיך לעניין זה את זה,לעשות דברים מהנים יחד )
  • בחנו את הפעולות שאתם עושים להשגת מטרותיכם וזהו את 20% הפעולות הקריטיות (לשלוח פעם ביום סמס אוהב,להזמין ביביסיטרית פעם בשבוע,לחסוך לנסיעה)קבוע
  • לאחר שזיהיתם אותם,התמקדו בהם ופשוט הפסיקו לעשות את היתר.

בהצלחה

מקורות:

לוסקי , ד’ , “תרופות לוסקי” , 2013 , הוצאת מכללת לוסקי

הערך “עיקרון הפארטו”- ויקיופדיה

לוגו של וואטסאפ כאן יוסי לוי, אשמח לענות כאן על כל שאלה >>>