מוסיקה ככוח ריפוי
10 בפברואר 2015
מים חיים
22 בפברואר 2015

צחוק כתרופה והשפעתו על הבריאות שלנו

צחוק כתרופה והשפעתו על הבריאות שלנו  / יולאנד חלבי

“צחק בקול רם כאילו אין אף אחד מסביב, כמו כולם צוחקים בקול רם יחד איתך” (תרופת לוסקי)

הצחוק הינו תגובה פיזיולוגית של הגוף לרוב לנושאים הקשורים בהומור ובשמחה כאשר אנו שמחים, כאשר אנו שומעים בדיחה מוצלחת או רואים סרט קומדיה, אנו צוחקים זוהי תגובה טבעית וספונטאנית שכמעט אינה דורשת מאמץ,  אולם הצחוק הוא הרבה מעבר לסתם תגובה להומור.

הצחוק משפיע עלינו לטובה בכל תחומי החיים, הצחוק תורם לבריאות הגוף ולבריאות הנפש. מחקרים רבים הוכיחו כי צחוק של כ-20 דקות ביום תורם לירידה משמעותית בלחץ הדם, מסייע לאיזון טוב יותר אצל חולי סכרת ומסייע בשיקום ובהתמודדות עם מחלות קשות כמו מחלות לב, סרטן, ועוד.

הצחוק תורם לשחרור סרוטונין בגוף הורמון אשר משפיע על מצב הרוח, וגם אנדורפינים, אשר מסייעים הן למצב הרוח והן לשיכוך כאבים.

ההשפעה של הצחוק היא גם כשהצחוק הוא אמיתי וגם כשהוא מלאכותי, מכיוון שהמוח אינו מבדיל בין צחוק אמיתי לצחוק מלאכותי.

הצחוק משפיע באופן חיובי על הגוף ועל הנפש ומקל באופן מיוחד על מצבי סטרס ולחץ. מחקרים רבים כבר הוכיחו כי לאחר צחוק ממושך מתגלה בגוף ירידה של הורמון הקורטיזון, הקורטיזון מכונה “הורמון הסטרס”, והוא מתגבר בגוף כאשר האדם נתון במתח או בלחץ נפשי כלשהו.

גם הוכח מדעית כי קיימים יחסי גומלין ישירים בין המצב הנפשי של האדם ובין מערכת החיסונית של גופו, באסכולה הרפואית קיים צפי וגם חשש כי אנשים עצובים ובעלי מורל מדוכדך עלולים לחלות לעתים תכופות יותר.

הוכח שאצל אדם שאין באמתחתו צחוק ולו חיוך קטן, המערכת החיסונית עלולה להשתבש אנשים מדוכאים עלולים להתאושש לאט יותר ממחלות או מחולשות לעומת אחרים אשר רוחם חזקה והשקפת עולמם אופטימית ועליזה.

לחץ נפשי ערובה לכשלים בריאותיים, מחקרים למיניה  מעלים כי חמש דקות של צחוק בריא שוות ערך לעשר דקות רכיבה על אופניים. צחוק כמוהו כהתעמלות, מחזק את הבטן על כל שריריה, מסייע לפעילות הגוף משפר את מערכת הנשימה ומחזק את תפקודי הריאה, פעולות הצחוק הינה פעולות אירובית לכל דבר. הצחוק גורם לריאות להתרוקן מאויר ולחדש את מלאי החמצן. הוא מפעיל את הלב מגמיש את כלי הדם, משפר סיבולת לב-ריאה מעניק ללב ולאברים פנימיים עיסוי, מוריד את לחץ הדם ומפחית את רמת הלחץ והחרדה בגוף.

הצחוק גם מעלה את מינון המרכיבים החיוניים בכל מערכת החיסון כולה, בכוחו להקל ולשפר את התמודדות הגוף מול חיידקים וגידולים למיניהם.

מחקר שנערך בארצות הברית (האגודה האמריקאית לפיזיולוגיה 04\2008) מוכח שאכן לצחוק יש כוח מאגי על הבריאות שלנו, צחוק יכול לשנות את המאזן ההורמונאלי האופייני למצבי לחץ ובכך להפחית את הנזקים הפיזיים והנפשיים של הסטרס.

במחקר שנערך בארצות הברית והוצג בפני האגודה האמריקאית פיזיולוגיה הראו החוקרים עלייה ברמת האנדורפינים ורמת הורמון הגדילה , הורמונים בעלי השפעה  חיובית בעת צפייה בסרטים מצחיקים וירידה ברמת ההורמונים של הסטרס, הורמוני הסטרס : אדרנלין, קורטיזון,  ודופק מרכיב כימי במוח המוביל לבנייה של אדרנלין ירדו 38%-70%.

ד”ר מדאנה קאטאריה מהודו, רופא משפחה הגה את רעיון היוגה צחוק והקים מועדונים שבהם לומדים לצחוק באמצעות תרגילים פשוטים. המעודנים התפשטו ברחבי העולם וכך ניתנה אפשרות לכל אחד לצחוק וליהנות מיתרונותיו המופלאים.

לסיכום אני רואה שה “צחוק” היא תרופה מצוינת לשיפור מצבי רוח והעלאת המורל גם לחיזוק המערכת החיסונית וכל שאר מערכות הגוף, היא נמצאת כל רגע שנרצה רק ליזום ונרצה לחיות יותר טוב והיא לרשותנו.