איך משפיעים מים על הבריאות?
11 במרץ 2015
מדיטציה כתרופה
15 במרץ 2015

צחוק מפיג כאב

צחוק מפיג כאב / נורית רוזן

“הסתובב עם חיוך קבוע על הפנים, זה מתכון מעולה לתרגול שמחת החיים” ,
“צחק בקול רם כאילו אין אף אחד מסביב , כמו כולם צוחקים בקול רם אתך”.  (תרופות לוסקי 2014)

צחוק הוא פעולה פיזיולוגית קולית המשנה את הבעת הפנים באופן הדומה לחיוך. הצחוק הוא קתרזיס , פורק ,משחרר מביא לדמעות בעיניים, מוריד מתחים. הצחוק הוא תגובה ללא מערכת שכלית שמכוונת אותו. הוא מדבק . אומנם הדבר הראשון שאנחנו עושים שאנחנו מגיחים לעולם הזה הוא לבכות, אך מהר מאוד אנחנו כבר מחייכים. כלומר, הקשר החברתי הראשון והמשמעותי שילווה אותנו לאורך כל חיינו, מתחיל עוד לפני שמלאו לנו חודש ימים. כעבור זמן קצר, בגיל שלושה ארבעה חודשים, אנחנו כבר צוחקים בקול רם. היעדר חיוך או צחוק אצל פעוטות מבשרים על הפרעה קשה בהתפתחות .בגיל חמש צוחקים בממוצע 300 עד 500 פעמים ביום. רק אחר כך לומדים שלצחוק זה לא יפה, לא רצוי ורק מפריע , החל מגיל ביה”ס מדכאים לנו את הצחוק, וזה יורד בממוצע היומי אצל מבוגר לכדי 15 צחוקים מסכנים ביום. אחת הסיבות שאנו צוחקים פחות בבגרותנו, היא שהתרבות המערבית מייחסת ל    צחוק ערך נמוך, ובכל זאת כולנו נהנים מאוד לצחוק, אם כי רובנו משתדלים לשמור אותו לשעות הפנאי והבילוי. אז מה תפקידו של הצחוק בחיינו, והאם הוא יכול לסייע לנו לשמור על הבריאות? התשובה היא כן – בענק.  לדברי ד”ר וויליאם פריי, פסיכיאטר וחוקר צחוק מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, במהלך הצחוק מתרחשים שינויים פיזיולוגיים רבים בגופנו. הצחוק פועל על מערכת הלב וכלי הדם, על המערכת החיסונית, על המערכת האנדוקרינית, על מערכת השרירים והשלד , על מערכת העצבים המרכזית, ולבסוף על מערכת הנשימה – וכולן נהנות מאוד מהצחוק. מחקרים שערך ד”ר פריי מלמדים שלצחוק יתרונות פיזיולוגיים רבים וברורים : בזמן הצחוק פוחתת רמת הורמוני הסטרס שמזיקים מאוד לבריאות כיוון שהם מעלים את לחץ הדם, את הדופק ואת רמות הסוכר . קבוצת סטודנטים לרפואה בארצות הברית, השתתפה במחקר, חלק ישבו בשקט בחדר, וחלק צפו בקומדיות, התוצאות הראו שאצל אלו  שצפו בקומדיות נצפתה ירידה במתח, בדיכאון, בכעס ובעייפות.  הצחוק גם גורם לשחרור חומרים בגופנו הנקראים אנדורפינים, שהם מפחיתים מתחושת הכאב גם הפיזי וגם הנפשי  וגורמים למצב רוח טוב. הצחוק מביא גם להפרשה מוגברת של חלבון אמו גלובולין  שאחראי להגנה מפני זיהומים, הוא גם מעלה את הדופק וממריץ את זרימת הדם . מחקר אחד מצא ש-100 צחוקים בין 2-3 שניות שקולים כנגד 10 דקות על אופני כושר .  רעיון מפגשי יוגה צחוק בקבוצה עלה במוחו של ד”ר קטריה מדן , רופא מערבי יליד הודו. בשנת 1995הוא  כתב מאמר בנושא “הצחוק הוא התרופה הטובה ביותר” , ואז גילה כמות עצומה של מחקרים שעוסקים בחשיבות הצחוק על הגוף והנפש. בהמשך הא הגה רעיון להקים מועדוני יוגה צחוק , יצא לפארק הקרוב לביתו והציע לאנשים להצטרף למועדון , בהתחלה היו מעט אנשים ואז זה התפתח הלאה אל העולם המערבי  ולכל העולם כולל בישראל.  קיימים גם סדנאות צחוק שהנן ממש סוג של “טיפול רפואי”, טיפול רפואי מסוג מיוחד במינו – טיפול שאינו כואב , אינו מפחיד ומלחיץ, טיפול שיגרום למטופלים אושר עד שבסיומו ירצו עוד , שם לומדים כיצד להשתמש בצחוק ובהומור כדי לנהל טוב יותר את חיינו. לצחוק אנו מגיעים תחילה במשחק ואחר כך נדבקים בו ומרגישים משוחררים יותר, תחילה הצחוק יהיה מאולץ ובהמשך יזרום כמו שנאמר בספר תרופות לוסקי “הסתובב עם חיוך קבוע על הפנים, זה מתכון מעולה לתרגול שמחת החיים” , או תרופה נוספת מומלצת “צחק בקול רם כאילו אין אף אחד מסביב , כמו כולם צוחקים בקול רם אתך”.

א.מ.ת. היא אירוע + מענה (תגובה) = תוצאה (צחוק) .

לוגו של וואטסאפ כאן יוסי לוי, אשמח לענות כאן על כל שאלה >>>