החינוך לשיוויון – קארל רוג'רס
8 בספטמבר 2013
A.D.H.D הפרעות קשב וריכוז היפראקטיביות
8 בספטמבר 2013

שיטת מיכא"ל

שיטת מיכא"ל ושיטת לוסקי
שיטת מיכא"ל ושיטת לוסקי / ורד גרון

 שיטת מיכא"ל – מיצוי כישורים אישיים למצוינות

שיטת מיכא"ל פותחה בשנת 1988 ע"י יובל אלוני, מני ברזילאי וקבוצת אקדמאים מתחומי ידע ועיסוק שונים. בעידוד ובטיפוח אגף שח"ר במשרד החינוך וגורמים אחרים, הורחבה פעילות השיטה, וכיום מיושמת השיטה במערכת החינוך בישראל, על מגזריה השונים, ובנוסף בהשתלמויות מורים, בביטוח לאומי, במשרד העבודה והרווחה, בשרות בתי-הסוהר ובחברת חשמל. במיכא"ל למדו עד כה כ1300- קבוצות לימוד שכללו כ60,000- בוגרים.
בבסיס השיטה עומדת האמונה השוויונית ביכולתו של כל אדם להצטיין בכל תחום שיבחר. מצוינות כדרך חיים ניתן להקנות, באמצעות ערכים של אמונת האדם ביכולתו, אחריות אישית, עצמאות ופיתוח הסקרנות ללמוד. השיטה קושרת בין לימוד נושאים רבים ומגוונים – ביניהם זיכרון, קריאה מהירה, חשיבה מתמטית, אנגלית, אינטרנט, מוסיקה, ציור, מדע מודרני ועוד, לבין יצירת שינוי יסודי בתפיסת התלמיד את עצמו ואת יכולתו להצליח.
מיכא"ל הנה שיטה ייחודית לפיתוח ומיצוי היכולת האישית, השכלית, הרגשית וההתנהגותית. רוב בני-האדם מנצלים בין 5%-7% מיכולותיהם בתחומים השונים. שיטת מיכא"ל מקנה לתלמידיה, באשר הם, שורה של כלים מעשיים וערכיים למיצוי גבוה יותר של יכולותיהם, המביאים לשיפור דרמטי בהישגיהם הלימודיים והאישיים של התלמידים. מחקר מעקב, שנעשה על-ידי מר מיכאל לוטן מ"החברה הסוציולוגית לישראל", העלה כי 74% מבוגרי מיכא"ל זכאים לתעודת בגרות מלאה, ביחס ל- 36% – ממוצע הזכאות של כלל תלמידי ישראל.

"טיב העתיד תלוי בטיב האדם שיחיה מחר וטיב האדם תלוי אך ורק במעשיו היום"
יובל אלוני
(לקוח מתוך האתר הרשמי של שיטת מיכא"ל)

שיטת לוסקי
שיטת לוסקי היא שיטה חינוכית, טיפולית והיא פסיכותרפיה הוליסטית. היא פותחה על ידי דני לוסקי ומבוססת על ספר יצירה שכתיבתו מיוחסת לאברהם אבינו, לפני כ-3800 שנים.
בספר יצירה מתוארת הבריאה כולה בשלושים ושתיים נתיבות המשויכות ל10 הספירות ו22 האותיות. שיטת לוסקי משייכת את הבריאה המציאותית-עצמית לשלושים ושתיים יכולות אנושיות הקיימות אצל כל אדם ואת ההתגלות הפיסית, למצבן התחזוקתי של יכולות אלו.
לכל אדם פרופיל אינטליגנציות ייחודי המעצב את אישיותו והוא "מבנה" האישיות שלו. ואולם כל אדם יכול לחשוף ולגרות, לאמן ולתרגל אינטליגנציות ולהתאימן אל המבנה החדש של האישיות שהוא מבקש לעצמו.

על פי לוסקי חסימה באינטליגנציה אחת גורמת לחסימה באינטליגנציות שסמוכות לה. כאשר היכולות\האינטליגנציות במצב תקין יהיו הגוף והנפש במצב מאוזן ויתקיימו בריאות ומציאות רצויה.

הטיפול בשיטת לוסקי מתבצע באמצעות "תרופות לוסקי" שהן פעולות אנושיות פשוטות מכוונות לקבלה או נתינה, כגון: חיבוק, שינה, מקלחת, הליכה, חיוך, צחוק, שתייה, טיול, קניות, רחצה בים, שיר, סיפור.
וכן באמצעות טכניקות טיפוליות כגון: עיסוי, הילינג, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, פסיכותרפיה, אמנויות, חלומות, פסיכודרמה, מדיטציה, דמיון מודרך, כירולוגיה, קלפי יצירה, תהליך, מסע חוויה, סוג'וק, תזונה.
(לקוח מתוך האתר של מכללת לוסקי)
נקודות מקבילות בשיטת מיכא"ל ושיטת לוסקי
*הספר – טיפוס עצמאי – בשיטת מיכא"ל מתחיל בציטוט מאת מאו צה טונג – "גם דרך בת אלף מילין מתחילה בצעד אחד קטן".
הספר – שלושים ושתיים אינטליגנציות – בשיטת לוסקי מתחיל במילים " בזמן שעוד לא היה זמן, היה אור פשוט אחד"

הקבלה בין נקודת המוצא של שני הספרים היא הבסיס להקבלה בין שתי השיטות: הכל מתחיל באחד, הפשוט והקטן. גם בריאת העולם והדרך לצעוד בו. ההתחלה של כל בני האדם שווה. לכל אדם יש את אותו מיבנה של יכולות, כל אדם נושא בחובו את הפוטנציאל למצוינות.
מימוש פוטנציאל זה, מחייב תחזוקה סדירה של היכולות במצב האידאלי שלהן השתפרות תמידית, נכונות, רצון, סבלנות וסובלנות.
הבסיס לדרך חיים זו הוא הפנמת האמונה ש"כל אחד יכול הכל" ושקורות האדם תלויים בו בלבד.

*שיטת מיכא"ל שואבת את השראתה, בין השאר, מתקופת הרנסאנס – אחת מתקופות הפריחה הגדולות של התרבות האנושית. תקופה זו מזוהה יותר מכל עם האמונה ביכולת העצומה של רוח האדם ועם תפיסת האדם כרב תחומי.
שיטת לוסקי שואבת את השראתה מספר יצירה שניכתב ע"י אברהם אבינו לפני כ-3800 שנים. הספר מתאר את תהליך הבריאה היקומית והשיטה משקפת פריחה ואמונה ביכולות של בני האדם לברוא מציאות בכוחות עצמם ובעצם, בשלושים ושתיים כוחותיהם.

*המסע על פי שיטת מיכאל
"המסע שלפניך – לא יכול להתחיל בלעדיך. הוא ניברא במהלך הקריאה והשימוש בספר שבידך ובכל פעם יהיה זה מסע אחר. בספר חלקים רבים ובלתי סדורים של מפת דרך… יהיה עליך ליטול חלק פעיל בפיענוח הפאזל המיכא"לי.
ככל שתתקדם בקריאה ובמלאכת הפיענוח, יפתחו בפניך נתיבי ידע חדשים, שהרי תהליך ההבנה עובר בערוצים רבים. עם השלמתה של המפה יתגלו לך סודות שיטת מיכא"ל, אך תהיה זו רק תחילת הטיפוס העצמאי…
בחרת במסע של לימוד ופיענוח שאינו מסתיים לעולם."
שיטת לוסקי מתארת מסע של אינטליגנציות שלא ניגמר. הבריאה של המציאות הניכספת גם היא עוברת דרך נתיבים רבים ובמהלכה, תוך נטילת חלק פעיל בעבודה רוחנית, שכלית, רגשית ופיסית, ניפתחים ערוצים של ידע ומתגלים סודות השיטה.
גם כאן זוהי תחילתה של דרך, לשינוי.

*בשיטת מיכא"ל חלק מהנחות היסוד הן:
-כל בני האדם נולדים פוטנציאל יכולות שכליות ורגשיות זהות (הנחה זו איננה מחייבת פוטנציאל תכונות ואופי זהה לכל בני האדם).
– היכולת האנושית ממומשת באופן שונה מאדם לאדם
– רוב בני האדם מנצלים אחוז קטן מאוד מיכולתם (בין 5% – 7% בלבד).
– מימוש קטן כל כך של היכולות נובע, בין השאר, מגורמים סביבתיים ואישיים (דימוי עצמי נמוך, רמת שאיפות נמוכה ומוטיבציה נמוכה) ומביוגרפיה לימודית (הפנמת הרגלי למידה לקויים והכרות לקויה עם חומרי הלימוד).
-דימוי עצמי גבוה, אמונה ביכולת ומוטיבציה גבוהה להישגים, הינם מרכיבים שהשפעתם על יכולת ההתמדה וההצלחה בלימודים ידועה, ניתנים להקניה במיסגרת לימודית מובנית ושיטתית.
– מצוינות בלימודים ובכל תחום בחיים הינה תהליך לימודי תודעתי המתחיל בשינוי הרגלים ותפיסת עולם וממשיך בנטילת אחריות אישית ללימוד ושיפור בכל תחום ובכל זמן כחלק מאורח חיים.
– תהליך מעמיק של מימוש היכולת האנושית עובר דרך מודעות ואחריות הפרט לסביבה האנושית והאקולוגית.

על פי שיטת לוסקי
-כל אחת משלושים ושתיים האינטליגנציות מופיעה אצל כל אדם ולכל אחד פרופיל אינטליגנציות ייחודי משלו, המעצב את אישיותו.
– לבני האדם מינון שונה לאינטליגנציות השונות והם יכולים להיות אינטליגנטיים בתחומים שונים כמו: ציור, משחק, ספורט, יזמות, מתמטיקה או יחסים ביו-אישיים.
– בני האדם יכולים לחזק את יכולותיהם כמו שריר על פי הרצון החופשי.
– מימוש היכולות באופן אופטימלי קשור במציאת הרצון החופשי וקילוף הקליפות שהצטברו עם השנים ומונעות בהווה את זיהוי העצמי הגרעיני.
– שימוש ביכולות באופן מקסימלי, יהווה את השינוי שיביא לבריאות הנפש ויצור את המציאות הרצויה. כלים לשיפור ושכלול היכולות ניתנים להקנייה בשיטות רבות ובמסגרת של טיפול יחידני או קבוצתי.
– יצירת איזון לשם בריאות ושמחה בתחומי החיים מחייבת שינוי הרגלים ותפיסת עולם וכן לקיחת אחריות בכל תחום ובכל זמן כחלק מאורח חיים.
-תהליך מיצוי שלושים ושתיים היכולות האנושיות מחייב מודעות ואחריות אישית לפרט וליקום כולו.

* בשיטת מיכא"ל חלק מעקרונות הלמידה הם:
– חוויה קודמת לידע – למידה חוויתית אפקטיבית ותקפה לזמן ארוך יותר מכל למידה אחרת.
– איקובציה – תהליך הלמידה אינו מתחיל ואינו מסתיים בלמידה הפורמאלית. מודעות לתהליך הטבעי של האינקובציה המחשבתית והרגשית של הנילמד, מקנה את הסבלנות העצמית הנידרשת לפיתוח חשיבה עצמית.
– רסיסי מידע – במיקרים מסוימים יש עדיפות ללימוד רסיסי מידע על פני הצגת משנה סדורה.
רסיסי מידע מאתגרים להשלמת התמונה החסרה ומעודדים המשך לימוד עצמי.
-יצירת חידתיות – למידה חידתית מעוררת ומסקרנת ללימוד עצמי.
– לימוד נוסף – בלימוד נושא חדש, קיים קושי לא ענייני, הנובע מהחשש להתמודד עם הלא מוכר. לימוד בפעם השנייה עשוי להיות ענייני בשל ביטול החשש הנ"ל.
-פתיחה לעולם רב תרבותי – בעידן ה"כפר הגלובלי" הפתיחות לתרבויות ותפיסות שונות ממה שהיכרנו מהווה גורם מכריע ביכולת ללמוד ממקורות מידע רב תחומיים ורב תרבותיים.
במכללת לוסקי
– הלימודים מועברים באופן חוויתי כשתהליכים חוויתיים הם חלק בלתי ניפרד מתכנית הלימודים ומהווים קרש קפיצה להתפתחות אישית.
– המודעות לתהליך ההטמעה, לאופיו ולקצב קליטתו המשתנה מאדם לאדם, מקנה סבלנות עצמית וגילוי עצמאי של סודות הדרך.
– תהליך ההנחיה בקבוצה מעביר רסיסי מידע המודבקים על ידי התלמידים לכדי פסיפס השיטה.
– למידה חידתית מונעת את הרגשת לחם הביזיון ונותנת לתלמיד להרגיש שהרויח את הידע.
– חזרה על התכנים ועיבודם פעמים רבות במהלך הלימודים מסירה את החשש מפני חומר לימוד לא מוכר.
– הפתיחות לשיטות הטיפול השונות מכל רחבי תבל, ההשוואות, ההכלה והשימוש בהם, מרחיבים את אופקיו של התלמיד ומקנה שיפור ביכולות האחדות והשלום.

*חשיבה חיובית בשיטת מיכא"ל:
פרק שלם מוקדש לנושא החשיבה החיובית בספר – טיפוס עצמאי. על פי שיטת מיכא"ל חשיבה שלילית משפיעה על התפיסה של המציאות וגורמת לה להיות שלילית. ההשפעה על הדימוי העצמי והחלשתו היא תוצאה של התפיסה השלילית של המציאות והיא פוגעת בסופו של דבר ברמת התפקוד והביצוע.
חשיבה חיובית תוביל לתפיסה חיובית של המציאות, לחיזוק הדימוי העצמי ולחיזוק רמת התפקוד והביצוע.
בשיטת לוסקי חשיבה חיובית היא האינטליגנציה הראשונה- הוודאות באור. ממנה מתחיל הכל ועובר עד למציאות המתגלה, עד לאינטליגנציה של גילוי. המציאות היא ניגזרת של היכולת להיות בוודאות באור, של החשיבה החיובית, והיא תיתגלה כמציאות הרצויה אם האור ישפיע על כל האינטליגנציות עד לגילוי.

בשיטת מיכא"ל חלק מהיעדים הם בשיטת לוסקי חלק מהיעדים הם
מימוש פוטנציאל היכולות המגוונות של הפרט שכלול כלל האינטליגנציות
הגברת המודעות לעולם הסובב ולעולם הפנימי שכלול אינט של התבוננות
העלאת רמת המודעות העצמית למושגי האחריות האישית
והבחירה החופשית
שכלול אינט של אחדות / רצון חופשי
הגדלת רמת המעורבות והאחריות של הפרט לסביבה
האנושית והאקולוגית
שכלול אינט של אהבה / תא
הפנמת התפיסה – "ואהבת לרעך כמוך"- כבסיס
למצוינות חברתית ואישית
שכלול אינט של רצון לתת / אהבה
הגברת הביטחון העצמי שכלול אינט של ממשלה
הפנמת ערך החשיבה החיובית שכלול אינט של אור / מחשבה
הגברת המודעות לחשיבות הביטוי העצמי שכלול אינט של דיבור
הבנת חשיבות ההתמודדות עם קשיים וכשלונות אישיים
כמפתח להצלחות עתידיות
שכלול אינט של גילוי
הגברת המשמעת האישית ביחס למחויבויות
אישיות וחברתיות
שכלול אינט של שמיעה

השוואה בין דגם לימודי סטנדרטי לבין דגם הלימודים המקביל בשיטת מיכא"ל ובשיטת לוסקי

דגם הלמידה הסטנדרטי דגם הלמידה במיכא"ל ובלוסקי
לימוד לצורך השגת יעדים שניקבעו ע"י סביבת הלימודים הפורמלית. פיתוח מודעות ותודעה לצורך מימוש עצמי
מימוש עצמי בעזרת יעדים אלו מיצוי גבוה יותר של הפוטנציאל האישי
פיתוח יכולות אישיות לצורך מטלות שרובן נקבעות ע"י הסביבה למידת דרכים לקביעת ובחירת מטרות להשגה לצורך מימוש עצמי בדרך הבחירה החופשית
תהליך הלימוד עוסק בהעברת "חבילת מידע" לתלמיד ומהתלמיד למבחן. שימוש בזיכרון בלבד – סיכוי טוב לשכחה אחרי המבחן מודל "הגירויים": תהליך הלימוד כיוצר גירוי
לחשיבה עצמית. למידה עצמאית חוויתית – נזכרת לאורך זמן.
סכנה לפיתוח תפיסה טכנית ושטחית של החומר הנלמד פיתוח לומד עצמאי, בעל הבנה מעמיקה של החומר, בעל יכולת יצירתיות ועצמאות אישית
מכל הלומדים נדרשות אותן התוצאות והן נמדדות באופן השוואתי בין הפרטים התוצאות שונות מלומד ללומד. ההשוואה
הרלוונטית היא בין הישגי הלומד לבין עצמו על ציר הזמן.

בעבודתי זו מצאתי ששיטת מיכא"ל ושיטת לוסקי יוצאות מאותה ההנחה שכל בני האדם נולדו שווים ושמיצוי הפוטנציאל האישי תלוי בגורמים סביבתיים ובהשפעות חיצוניות.
מצאתי גם שהנחות היסוד ועקרונות הלמידה דומים בשתי השיטות וששתיהן מסכימות ששינוי בתפיסה העצמית הנמוכה יכול להיות נרכש בתהליך לימודי מובנה ושיטתי המהווה את תחילת השינוי.
שיטת הלימוד בקבוצה דומה ומעודדת למידה עצמית והטמעה של הידע בקצב אישי.
הציון הרלוונטי הוא במבחן התוצאה של ההישגים שנרשמו במהלך הזמן ויצרו מוטיבציה ושינוי.
בשתי השיטות ערך הנתינה הוא ערך עליון והוא הבסיס למציאות הניכספת.
בשתיהן חשיבה חיובית היא התחלת הדרך אל אותה המציאות.
מצאתי שחלק מיעדי שיטת מיכא"ל תואמים את הרצון לשכלל אינטליגנציות שונות מכל הרבדים
ושדגם הלימוד בשתי השיטות שונה מדגם הלימוד הסטנדרטי, המקובל במערכת החינוך והוא מתחשב בתלמיד ורואה בו יחידה עצמאית בעלת רצונות, מחשבות ורגשות משתנים ומעודדו לפתחם ולממשם לטובת התפתחותו האישית ולטובת הסביבה.

השוני בין שיטת מיכא"ל לשיטת לוסקי

*קהל היעד בשיטת מיכא"ל הוא תלמידי כיתות י' ו- יא' מעיירות ומשכונות רווחה ושיקום, הלומדים לקראת בחינות הבגרות והיא מספקת לתלמידים סביבה נוחה ומכילה המאפשרת להם התפתחות אישית והגעה לרמת ציונים גבוהה בקבוצה, מה שלא היה קורה בסביבת הלימודים הסטנדרטית הקיימת.
שיטת לוסקי מתאימה לכל גיל והאפשרות ללמוד אותה יכולה להתבצע בקבוצה או בטיפול אישי.

*בבסיס שיטת מיכא"ל אינטליגנציה של חיסון- ללמוד איך ללמוד ולהשתמש בידע הנחוץ בזמן הדרוש לשם הישגים לימודיים תוך כדי התפתחות אישית.
בשיטת לוסקי בסיס השיטה הוא ההתפתחות האישית וכתוצאה ממנה ההישגים יהיו בכל תחומי החיים ויתגלו במציאות כבריאות, שמחה ואיזון.

*שיטת מיכא"ל מצהירה על שיוויון פוטנציאל יכולות בין כל בני האדם ונותנת כלים למימושם.
שיטת לוסקי מגדירה את היכולות ונותנת להם שם. עובדות אלה מקלות על איבחון היכולות המצריכות טיפול ומתוך כך גם על ההתפתחות האישית וקיצבה.

דוגמא מתוך מאמר באתר עיתון הארץ

שמשון, בן 25, היה תלמיד בינוני מינוס בתיכון "בית חינוך" בירושלים, ושובץ בכיתה שתלמידיה אינם ניגשים לבגרות. בכיתה י"א, היה כבר על סף פרישה מלימודים, אבל אז חייבו אותו להגיע לפרזנטציה מטעם גוף לא מוכר לו שנקרא מיכא"ל. "הציגו לנו גרפים שלא ריגשו אותי במיוחד", הוא משחזר, "אבל היו בחורות נחמדות שנרשמו אז נרשמתי גם".

שמשון הגיע לסדנה שהבטיחה לו גדולות ונצורות: לעבור תהליך תודעתי-רוחני שיאפשר לו למצות את הפוטנציאל השכלי, הרגשי, החברתי וההתנהגותי שלו. "לא היתה לי יומרה לשפר את כל הדברים שהסדנה מתיימרת לשפר", הוא אומר, "אבל אחרי 14 מפגשים הפכתי לבן אדם אחר – מאדם נטול מוטיווציה לאדם מודע ובעל רצון. פתאום האמינו בי וזה היה מוזר. אם בתיכון המורה נתנה לי תחושה שאני מטרד, במיכא"ל הייתי מרכז העולם של המנחה. ואם במערכת החינוך הכשלון שלך הוא הבעיה שלך במיכא"ל זאת הבעיה של המנחה".

תוך כדי התוכנית החליט שמשון לעשות בגרות ולעבור משלוש יחידות במתמטיקה לחמש. "המורים אמרו לי: 'לא הסתדרת עם שלוש, איך תסתדר עם חמש'. מנהל התיכון אמר לאמא שלי: 'למה את דוחפת את הילד?' המנחה במיכא"ל התקשרה לבית ספר כדי לשכנע אותם, אבל המורה למתמטיקה אמר 'לא'".

בלית ברירה עזב שמשון את התיכון בסוף השנה וניגש לבחינות הבגרות בעצמו – חמש יחידות במתמטיקה ובמדעים. הוא סיים אותן בהצטיינות יתרה, התקבל לקורס טיס, חתם ויתור כדי להיות לוחם בדובדבן, השתחרר, עשה פסיכומטרי, השיג יותר מ-750 נקודות והתקבל להנדסת תקשורת באוניברסיטה העברית. היום הוא בעל חברת היי-טק, ובמקביל מורה למתמטיקה ולמדעים בתיכון "הראל" שבמבשרת ומנחה במיכא"ל בהתנדבות.

"הדבר הכי חשוב שלמדתי במיכא"ל זה שכל אחד יכול הכל. כתלמיד זה שיחרר אותי מהתפישה שאין לי שום שליטה על חיי, כמנחה זה נתן לי את התובנה שהאור הפנימי בא מבפנים אבל הוא נראה רק כשהוא מוקרן מאחרים. כמנחה, אני מתרכז בהצלחות של התלמיד ולא בכשלונות שלו. אני בונה את הדימוי העצמי שלו מחדש כשבפה שלו טעם ההצלחה. פתאום הוא מעז לחשוב בגדול. הוא מבין שמה שהוא עשה עד היום הוא עשה מתוך לחץ חברתי, ולא מתוך רצון או בחירה חופשית. התובנה הזאת משנה אותו".

Join the Forum discussion on this post

לוסקי
לוסקי
ד"ר דני לוסקי PhD - יוצר ומפתח שיטת לוסקי. מפתח מבחני איטליגנציה i32. ראש מכללת לוסקי. יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים, מנטור של מנהלי עסקים בכירים במשק. מטפל בשיטת לוסקי - רפואה משולבת - טיפול במחלות וכאב, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול בחרדות, טיפול בדיכאון, טיפול בהפרעות אכילה. ד"ר לוסקי כתב 17 ספרים בנושאי חינוך, זוגיות, בריאות וסודות ההצלחה. 054-4497799
לחץ לכניסה
יש לך שאלה? לחץ כאן >
יש לך שאלה? אני זמין כעת בווטסאפ