חוש הריח
8 במרץ 2015
Reading
11 במרץ 2015

שינה

שינה / אליזבט ויצמן

“שינה טובה וחלומות הם קשר לנשמה לטעינה  ולהתחדשות,  תישן לפחות 6-7 שעות בלילה” (תרופות לוסקי ) לכוון לקבל על מנת לתת , מצב שיוצר זרימה ואיזון בין הרצון לקבל לרצון לתת. האדם נטען מחדש ומתמלא באנרגיה לצורך עשייה.

שלבי השינה:  1. שלב ההירדמות או נמנום- עצימת עיניים ורגיעה , שלב המתאפיין בגלי אלפא, נמשך 1-7 דקות.

  1. שלב השינה הקלה- הערנות והמודעות לסביבה פוחתים , גירויים לאור ולרעש נחסמים, חום הגוף בירידה והנשימה והדופק סדירים יותר , שלב המתאפיין בגלי תטא, שלב הנמשך 5-10 דקות.
  2. שלב השינה העמוקה- הנשימה איטית , הגוף רפוי לחלוטין והדופק מתון, מתאפיין בגלי דלתא , שלב הנמשך 40-50 דקות.

השלבים עד כאן נקראים NREN והחשיבות של שלבים אלו הם בשימור האנרגיה, האטה של תהליכים פיסיולוגים, צינון הגוף והמוח ,  חיזוק המערכת החיסון.

  1. שלב ריצוד עיניים מהיר REN- “מוח מופעל בגוף משותק” שלב שבו יש פעילות של גזע המוח, אפילו יותר ממצב עיירות , מתאפיין השיתוק שרירי ועוררות מינית, נמשך 1-10 דקות( שלב שמתארך משמעותית במחזורי השינה הבאים עד ל30-40 דקות במחזור השלישי).החשיבות של שלב הREN בכך שעוזר לסדר תהליכים רגשיים, התפתחות המוח והלמידה – חלק מהחוקרים טוענים שזה השלב שאנו זוכרים את מאורעות היום, וחלק טוענים הפוך שזהו שלב שאנו ממינים ומורידים את החלקים הלא חשובים, וישנה גם טענה ששלב זה נועד להחזיר לחיים ולמודעות.

כול השלבים הנ”ל מהווים מחזור שינה אחד, כול מחזור שינה נמשך כ90-110 דקות, ובשנת לילה נעבור בין 4-6 מחזורים תלוי באורך הלילה.

השינה הכרחית להישרדות , וזאת אנו רואים שגם עם ההתפתחות האבולוציונית , השינה תמיד נשארה גם כאשר השינה היוותה סכנה . אי שינה אצל יונקים משמעותה מוות, כאשר ממעיטים לישון חוסר השינה מצטבר ל”חסך שינה”. בניסוי שנערך להימנעות  משינה ב1962 ע”י רנדי גרדנר אשר שבר את שיא גינס ונשאר ער ל261 שעות (11 ימים), נמצא שלאחר 3 ימים היה בעיה במיקוד עיניים, חוסר בקואורדינציה וחולשה פיסית, לאחר 4 ימים היה רגזנות, בעיות ריכוז וזיכרון , הזיות ובלבול, ביום ה6 היה בעיות קואורדינציה ,דיבור איטי ושרירים רפויים . הניסוי הופסק מחשש לחיו, הן מבחינה בריאותיות והן לשפיותו.

בחברה המערבית קיימת מגמה לקצר את משך השינה וזה מופיע כבר אצל ילדים, ישנה דחייה של “שעת השינה”,במחקרים שנערכו בשנים האחרונות נמצא קשר בין שינה קצרה ותחלואה: השמנה, הפרעות הרמת הגלוקוז, ירידה בתפקוד קוגניטיביים, שינויים במצבי הרוח, התפתחות יתר לחץ דם. ישנה גם הנחה שקיצור שעות השינה הוא אחד הגורמים ל”מגפת ההשמנה”. במחקר שנערך בבריטניה וכלל 8000ילדים , נמצא שמשך השינה בגיל 30 חודשים היה קשר להשמנה בגיל 7 שנים.נמצא שעם כול עלייה בשעה אחת במשך השינה של הילד, הסיכון לסבול מעודף משקל ירד ב9% .(1)

תרופת לוסקי זו מקושרת לאינטליגנציה ק’ , שינה/ תא, אחסון המידע האין סופי בתא, מחדד את האבחנה בין מציאות לאשליה, בין היש לאין והכמיהה למציאות אחרת, היכולת להפוך חלום למציאות.

” המוליך אות ק’ בשחוק וקשר לו כתר וצרפן זה בזה ותר בהם דגים בעולם ואדר בשנה ורגל שמואל בנפש זכר ונקבה” (ספר יצירה מי”ט)

 ביוגרפיה:
ספר שיטת לוסקי, ד”ר דני לוסקי
ספר תרופות לוסקי, ד”ר דני לוסקי
על שינה , להכיר, להבין להעריך, דוד פרנפלד
שינה והשמנה בילדים, ד”ר רינה טאומן, בי”ח דנה , המרכז לרפואת שינה
תהליכים פסיכו- ביולוגיים –פרק 9 – תהליכי שינה ומחזורים ביולוגים
( 1)Cappuccio FP, Taggart FM, Kandala NB, et al. Meta-analysis of short sleep duration and obesity in children and adults. Sleep 2008;31:619-626

 

 

לוסקי
לוסקי
ד"ר דני לוסקי PhD - יוצר ומפתח שיטת לוסקי. מפתח מבחני איטליגנציה i32. ראש מכללת לוסקי. יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים, מנטור של מנהלי עסקים בכירים במשק. מטפל בשיטת לוסקי - רפואה משולבת - טיפול במחלות וכאב, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול בחרדות, טיפול בדיכאון, טיפול בהפרעות אכילה. ד"ר לוסקי כתב 14 ספרים בנושאי חינוך, זוגיות, בריאות וסודות ההצלחה. 054-4497799