תהליכים ומציאות – הנחיית קבוצות
תהליכים ומציאות – הנחיית קבוצות
השתתפות בתהליכים היא השתתפות במציאות, בהוויה וביצירת חיים. תהליך הוא התנסות במציאות מורכבת ומעמתת, לעיתים זו מציאות בלתי אפשרית, יזומה ומודעת. תהליך זו פעולה יזומה של השתתפות במציאות דרך אמנויות, הבעה, תנועה, שיתופים, שיחה, משחק, ריקוד, דרמה, שירה, נגינה, ציור, פיסול. תהליכים הם במה ופעולה דרמתית לביטוי רגשות ודעות, פיתוח היצירתיות בקבוצה מוגנת, בטוחה, תומכת ומעניקה. השתתפות בתהליך מאפשרת “הצגה” של העולם הפנימי באמצעים מגוונים, התבוננות מעשית ופעילה פנימה לצורך בניה עצמית. באמצעות תהליך אנחנו מתאימים את הטיפול לאדם במקום להתאים את האדם לטיפול. תהליכים הם אמצעים מגוונים אותם ניתן להתאים לנטייה של המשתתף. העשייה בתהליך מתחילה ב”הצגה”, משחק יצירתי שיש בו קול צורה וצבע. במהלך התהליך המשתתף רואה את המציאות שלו וחי אותה בדמיונו. הוא מודע ליכולתו לחולל שינוי ואף מחולל אותו. הוא הופך את עצמו ואת ההתנסויות שלו לאפשרות. התהליך מבקש לפתוח ערוץ אל הרצון החופשי. שיכלול היכולת להבחין שעולמו של כל אדם הינו מרחב ריק חסר משמעות וחסר תכלית שמתמלא ברצון החופשי. אדם מתבונן דרך תהליך במודע, על מה שנסתר מעיניו ונמצא בלא מודע. תהליכים ופעילות דרך אמנויות מאפשרים כניסה אל “מחסן” הלא מודע ולהתבונן פנימה בדרך מודעת. לאמנויות יש את היכולת לתווך בין המודע ללא מודע, בין הגלוי לנסתר. תהליך הוא מעשה, המעשה היזום הוא אינטליגנציה שמאזנת את חמשת החושים לעיבוד ומיון (דיבור, לב, בטן, מוח, תא). אינטליגנציה של מעשה היא יכולת לעשות מעשים יזומים ויכולת להבחין בין מותר ואסור. זו אינטליגנציה מאזנת. דרכה אפשר להוציא מן הכוח אל הפועל את כל תהליכי העיבוד והמיון כך שבסופו של תהליך אדם שומע ויוצר משמעות חדשה לחיים. “נעשה ונשמע” פירושו לשמוע משהו שלא ניתן היה לשמוע באמת, וגם ליצור משמעות, אלא לאחר מעשה.
במסגרת לימודי הנחיית קבוצות
התהליכים ישכללו את המודעות שלך, המודעות היא מורה דרך לחיים.