מיינפולנס
10 במאי 2015
נתינה כתרופה
10 במאי 2015

תודה כתרופה

תודה כתרופה

הכרת תודה היא רגש חיוני והכרחי בחיינו אשר תורם רבות לבריאות הגוף והנפש.
עם זאת, לא בכל הזדמנות אנו מצליחים לומר תודה ותשומת הלב שלנו בורחת למקומות אחרים. בשנים האחרונות בוצעו מחקרים רבים על מנת להבין כיצד רגש הכרת התודה מסייע לבריאות הגוף והנפש, ואכן נמצא שיש קשר ישיר בין הכרת תודה לבין בריאות גופנית, רווחה פסיכולוגית, ועל מערכות היחסים שלנו עם אחרים.

“קל להבין שככל שאנו קרובים יותר למקור העושר, כך נרוויח יותר.
גם קל להבין שנשמה שתמיד אסירת תודה, נמצאת בקשר קרוב יותר עם אלוהים מאשר אלו שלא מביטים אליו ומכירים תודה”  ג’נבייב בהרנד

אחד החוקרים המדעיים המובילים בעולם בתחום הכרת התודה הוא ד”ר רוברט אמונס, פרופסור פסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, עורך ראשי של כתבי עת של פסיכולוגיה חיובית וגם המחבר של ספרי הכרת תודה כמו ‘איך המדע החדש של הכרת תודה יכול לעשות אותך מאושר יותר’. אמונס טוען שלמרות שהכרת תודה היא תופעה שנראית פשוטה ומובנת מאליה, היא למעשה מורכבת ביותר ורבים מתעלמים ממנה. אמונס כותב גם שלמרות שאנשים רבים מתקשים, שוכחים או מתנגדים להכיר תודה לעתים קרובות, הכרת תודה נמצאה מחקרית כאחד הגורמים החשובים בבריאות נפשית וכגורם השני בעוצמתו המנבא אושר” (מתוך וויקיפדיה)

בהכרת תודה ישנם שני מרכיבים עיקריים:

  1. אישור של כל הטוב בחיינו- כשאנו בהכרת תודה, אנו מזהים יותר את הדברים הטובים בחיינו, את כל המתנות, ההישגים והחוויות שעברנו בדרך. ככל שאנו בהודיה על כל הדברים הללו, אנו שמים לב יותר לדברים הטובים ועל ידי כך גם יותר דברים טובים מגיעים לחיינו.
  2. הבנה מאיפה הטוב הזה מגיע- ישנה הכרת תודה על דברים שעשינו או הצלחות שהשגנו, אך ההכרה האמיתית מגיעה מחוץ לעצמנו. בין אם זה אדם אחר שעזר לנו להגיע לאן שאנחנו היום או בין אם אנחנו מאמינים שכל הטוב הזה מגיע מכוח עליון. אותם גורמים עזרו לנו להשיג את כל הטוב שבחיינו ועלינו להגיד תודה גם על זה.

בעקבות מחקרים שביצעו גילו שאנשים שמתרגלים באופן יום יומי הכרת תודה דיווחו על מס’ יתרונות בולטים:

ברמה הפיזית: אנשים מדווחים על מערכת חיסונית חזקה יותר, פחות כאבים, לחץ ומתחים בגוף. כמו כן ירידה של לחץ דם, רצון לבצע פעילות גופנית ולטפל יותר בבריאות.

ברמה הנפשית: אנשים שמוקירים תודה מדווחים על התעוררות של רגשות חיוביים במהלך היום, הרגשה של חיות ופוקוס, הרגשה של שמחה והנאה תחושת אופטימיות ואושר כללי.

ברמה החברתית: אנשים מדווחים שהם הפכו ליותר מועילים ונדיבים לסביבתם, נוטים לסלוח יותר לאחרים , יוצאים יותר לפגישות חברתיות ,מרגישים פחות בודדים וכתוצאה מכך גם הערך העצמי שלהם עלה.

עם נתונים כאלו, אין זה פלא שלהכרת תודה יש תפקיד משמעותי באורח חיינו ושימוש בה יכול ליצור תרופה נפלאה לשיפור איכות חיינו.

“שכל אסיר תודה מרוכז תמיד בטוב ביותר. לכן הוא הופך לטוב ביותר. כי הוא מאמץ את צורת הדבר הטוב ביותר או את מאפייניו, וללא ספק יזכה לטוב ביותר”

ישנם ארבע סיבות למה להכרת תודה יש השפעה כל כך גדולה על חיינו:

  1. הכרת תודה מאפשרת לנו לחגוג את ההווה
    כשאנו חוגגים את ההווה, זה אוטומטית מעצים רגשות חיוביים. מחקרים על רגשות מראים לנו כי רגשות חיוביים נוטים להתפוגג במהירות. המערכת הרגשית שלנו אוהבת חידושים ושינויים. אנחנו נוטים תמיד להסתגל לנסיבות חיים חיוביות – מכונית חדשה, בן/בת הזוג חדש, בית חדש וכו’, לכל אלה אנו נוטים להתרגל במהירות. תודה לעומת זאת גורמת לנו להעריך את הערך של משהו, וכאשר אנו מעריכים את הערך של משהו, אנחנו מוציאים ממנו את המיטב ופחות נוטים לקחת את זה כמובן מאליו.
  2. הכרת תודה חוסמת רגשות שליליים כמו קנאה, טינה, וחרטה
    מחקר על אישיות שנעשה ע”י הפסיכולוג אלכס ווד (alex wood) ב2008 מוכיח שהכרת תודה יכולה להפחית דיכאון ורגשות הרסניים. הרעיון העיקרי הוא שלא ניתן להרגיש קנאה ואסיר תודה באותו הזמן. אם אתה אסיר תודה, אתה לא יכול להתעצבן שלמישהו אחר יש משהו שלך אין. מחקר נוסף שנעשה עם מייקל מקאלו וג’ו-אן צ’אנג (Michael McCullough and Jo-Ann Tsang ) מראה שלאנשים שמתרגלים הכרת תודה נמצא רמות נמוכות של טינה וקנאה.
  3. לאנשים שמוקירים תודה יש יותר יכולת להתמודד עם מצבים קשים:
    יש מספר מחקרים המראים כי לנוכח טראומה רצינית, מצוקה וסבל, אנשים בעלי נטייה של הכרת תודה יתאוששו במהירות רבה יותר. הכרת תודה מעניקה פרספקטיבה חיובית שממנה אפשר להתגבר על אירועים שליליים בחיים, בעיקר כי זה מאפשר להם להתגונן מפני הפרעות כמו פוסט-טראומה וחרדה מתמשכת.
  4. לאנשים שמוקירים תודה יש ערך עצמי גבוהה יותר:
    כשאתה אסיר תודה, יש לך את התחושה שמישהו אחר דואג לך כמו במערכות יחסים וקשרים מהעבר שקידמו אותך בעבר ובהווה, אנשים אחרים שעזרו לך להגיע לאן שאתה עכשיו. ברגע שמבינים את התרומה שאנשים אחרים העניקו לנו הערך העצמי שלנו עולה.

תרופת לוסקי- היה כאן ועכשיו:  במהלך 14 הימים הקרובים, אמור תודה על כל דבר. כשאתה מתעורר, כשהגעת לעבודה,  כשאכלת ארוחת צהריים, כשהמעלית הגיעה לקומה שלך, אמור תודה על כל מה שיש לך בחיים וגם על מה שאין לך. בתום 14 ימים תשפר באופן דרמתי את היכולת שלך להיות בהוויה ומשם תוכל להתקדם אל היעדים שלך במהירות ובקלות.
שים כוונה של רצון לקבל לעצמך כדי להעביר הלאה לאחרים מתוך הספר- תרופות לוסקי

הכרת תודה בתפילה:

לפני שאנו מבקשים משהו מהיקום או מאלוהים, מן הראוי שנפנה בצורה של שבח והודיה, ולא דווקא בצורה של בקשה. ולהודות על כל הטוב שכבר נמצא אצלנו. דרך הכרת תודה נוכל להתחבר לרמות הגבוהות יותר של הווייתנו, וכך נוכל להתחבר לשפע הקיים.
לפי העיקרון הפשוט של  “דומה מושך דומה” אם אדם אומר תודה על דבר מסוים בחייו ומוקיר תודה, אותו דבר ילך ויתעצם.
כאשר אנו מודים בטוב הקיים, הוא גובר בחיינו.
ככל שאנו מתמקדים בקושי – אנו יוצרים יותר קשיים.

דוגמא לתפילת הודיה- לאלוהים, ליקום ולכל מי שתבחרו

בורא עולם, תודה. תודה שאני עומד כאן לפניך ומודה לך, כל מה שאני אומר יהיה כאין וכאפס לעומת כמה שאני צריך להודות לך באמת.  כי הכל ממך, הכל נתת לי בחן בחסד וברחמים. תודה על כל הדברים בעולם. תודה על רוב ריבי רבבות פעמים שהצלת אותי עזרת לי, תמכת בי, הושעת אותי הצלת אותי שימחת אותי ריפאת אותי שמרת עלי ועודדת אותי.  תודה שאתה איתי תמיד.  תודה שאתה נותן לי כוח לעשות מצוות, כוח לעשות מעשים טובים וכוח להתפלל. תודה על כל הפעמים שעזרת לי ולא ידעתי להגיד לך תודה. תודה על החסדים שאתה עושה עימי בכל רגע ורגע. תודה על כל נשימה ונשימה שאני נושם.  תודה לך מלך מלכי המלכים גם על כך הדברים שאין לי, תודה שקשה לי לפעמים כי הכל לטובתי. ואפילו אם לא ראיתי שזה לטובתי, עמוק בלב אני יודע שכל מה שמגיע ממך- הוא הדבר הטוב עבורי, והוא נעשה במיוחד בשבילי בהשגחה פרטית מדויקת ומושלמת. כמו שרק מלך מלכי המלכים יכול לעשות. תודה שלפעמים קשה לי כי רק כך אני יכול להעריך את הטוב, רק שנמצאים בחושך אפשר להעריך את האור. תודה על החיים הנפלאים שנתת לי. תודה על הדבר הכי קטן שיש לי, כי את הכל אתה נתת לי ולא אף אחד אחר.
תודה שאתה שומע את התפילות שלי. בורא עולם, אני מבקש ממך סליחה ממעמקי ליבי, אם היו פעמים שלא הערכתי את מה שנתת לי ובמקום לאמר לך תודה רק התלוננתי. אנא ממך אל תתרחק ממני לעולם. כי אני עפר ועפר , ואתה אדון כל העולם. (מומלץ לקרוא בתחילת היום עם ההשכמה ובסוף היום לפני השינה ולבטא את הכרת הטוב במילה תודה)

סיבות נוספות מדוע כדאי לנו לתרגל הכרת תודה :

הכרת תודה מביאה לנו אושר באמצעות מחקר שביצע אמונס ומדענים רבים אחרים, תרגול הכרת תודה הפכה להיות אחת מהשיטות האמינות ביותר להגדלת שביעות רצון ואושר בחיים. הכרת תודה מגבירה תחושות של אופטימיות, שמחה, הנאה, התלהבות, ורגשות חיוביים אחרים.

הכרת תודה מפחיתה חרדה ודיכאון: הכרת תודה טובה לגוף שלנו. הכרת תודה מחזקת את המערכת החיסונית, מורידה את לחץ דם, מפחיתה את הסימפטומים של מחלות, וגורמת לנו להיות פחות מוטרדים מכאבים. היא גם מעודדת אותנו להתעמל יותר ולטפל טוב יותר בבריאות שלנו.

כשמוקירים תודה ישנים טוב יותר: אנשים שמוקירים תודה מדווחים על יותר שעות שינה בכל לילה ומרגישים יותר רעננות עם הקימה. אם אתה רוצה לישון טוב יותר, תספור את הברכות שלך בחיים, ולא בהכרח כבשים שקופצות על גדר.

הכרת תודה מחזקת את הנפש שלנו: נמצא כי הכרת תודה עוזרת לאנשים להתאושש מאירועים טראומתיים כמו נפגעי הלם קרב עם פוסט טראומה ועוד.

הכרת תודה מחזקת קשרים חברתיים: הכרת תודה גורמת לנו להרגיש קרובים יותר ומחויבים יותר גם בקרב חברים וגם בקרב שותפים רומנטיים. בזוגיות, כאשר מביעים כלפי הצד השני הכרת תודה כל אחד מבני הזוג יהפכו למרוצים יותר ממערכת היחסים שלהם.

הכרת תודה מקדמת סליחה: אפילו בין בני זוג לשעבר לאחר גירושין.

הכרת תודה הופכת אותנו לאלטרואיסטים:  לאנשים ש “מעבירים את זה הלאה”. כי כשאנו בהכרת תודה אנחנו מרגישים מלאים ורוצים להעביר את הטוב הזה גם לאחרים.

הכרת תודה טובה לילדים: כאשר ילדים ונערים בני 10-19 תרגלו הכרת תודה הם דיווחו על שביעות רצון מחיים ורגשות חיוביים יותר, והם מרגישים מחוברים יותר לקהילה שלהם.

10 דרכים כדי לתרגל הכרת תודה:

  1. יומן הכרת תודה- שמור יומן שבו תזכיר לעצמך את כל הדברים הטובים בחייך ושאתה נהנה מהם בעולם.
  2. דע מאין באת- כדי להיות בהכרת תודה עליך להיזכר גם ברגעים הלא טובים בעבר כדי שתוכל להיות אסיר תודה במצב הנוכחי שלך ולראות כמה רחוק הגעת. ניגודיות שיוצרת הכרת תודה.
  3. לשים תזכורת בטלפון – יעיל במיוחד בעבודה עם ילדים.
  4. צנצנת הכרת תודה- בכל פעם שקיבלתם משהו טוב בחיים, שימו בצד כמה שקלים ולאחר מכן תתרמו את הכסף הזה.
  5. הקלטה עצמית – תקליט את עצמך בכל יום אומר תודה
  6. ספור את הברכות שלך בכל יום – פשוט תשאל את עצמך, על מה אתה אסיר תודה בכל יום?
  7. ליצור תפילה אישית- במסורות רוחניות רבות, תפילות של הכרת תודה נחשבות לצורה העוצמתית ביותר של תפילה, משום שבאמצעות תפילות אלה אנשים מכירים את המקור של הכל.
  8. תגיד תודה לגוף – היכולת שלנו לגעת, לראות, להריח, לטעום, לשמוע ועוד.
    אינם מובנים מאליהם, עלינו להודות בכל יום על כך שאנו בריאים ושלמים ושגופנו זה מתנה.
  9. תזכורות חזותיות- שני המכשולים העיקריים להכרת תודה הם שכחה וחוסר המודעות,
    תזכורות חזותיות יכולות לשמש כרמזים כדי לעורר מחשבות של הכרת תודה.
  10. תתחייבו להוכיר תודה -מחקרים מראים כי ברגע שאנו מתחייבים לעצמנו זה מגביר את הסבירות שהפעולה תתבצע. ההתחייבות יכולה להיות במשפט : “אני מתחייב לספור את הברכות שלי בכל יום” ולפרסם אותו במקום שבו אוכל להיזכר בו.

” כדי לחיות בהוויה של הכרת תודה וכדי לחוות את הקסם בחייכם המילים תודה רבה צריכות להיות שתי מילים שאתם אומרים ומרגישים בכוונה מלאה יותר מכל מילה אחרת. הן צריכות להיעשות חלק מהזהות שלכם. המילים תודה רבה הן הגשר מהמקום בו אתם נמצאים כעת אל החיים שאתם חולמים עליהם” רונדה ביירן- הקסם.