מצגות, מצגת
12 בספטמבר 2014
פסיכולוגיה של המינים
14 בספטמבר 2014

תזונה ואינטליגנציות

תזונה ואינטליגנציות

"תזונה נכונה, זה ה"דלק" שמניע את הגוף. ללא תזונה נכונה לא ניתן לבצע שינויים, לתקן נזקים, לגדול או לשמור על הקיים."

בעבודה זו אני מבקש להאיר את הקשר בין תזונה להיבטים נפשיים ויכולות אנושיות – אינטליגנציות.

בתחילת העבודה אני מציג את הקשר המדעי בין גוף לנפש, מנגנון "הלחם או ברח"

מחקרי הפלצבו, והביופידבק. את הקשר בין תזונה ואינטליגנציות ובין תזונה פיסית ותזונה לנפש.

אני מציג את מערכת העצבים והקשר לגוף וכן את אבות המזון כאנרגיה וחומרי גלם לחיי הגוף. המוח כמרכיב חשוב בהבנת קשרי גוף נפש ועל כן הבנת פעולת המוח וקשר שומן למוח וההשפעות בתפקוד האדם כתוצאה מאכילה או אי אכילה של שומן.

אני מצביע על הקשר בין סל המזון האישי של כל אדם ובין פרופיל האינטליגנציות האישי של כל אדם וכן על הצורך להקשיב לגוף –

בין השאר איך נדע אם המזון מזין, כמה לאכול ומתי, הצום ככלי לניקיון הגוף והנפש. מה כדאי לאכול ומה לא כדאי לאכול ובסופו של חלק זה המבחן הסיני למערכת עיכול בריאה.

סקירה מקיפה על תיאורית האינטליגנציות המרובות של פרופ' גארדנר והגדרת מהות האינטליגנציה.

טבלת 32 האינטליגנציות כפי שמופיעות בספר יצירה (המיוחס לאברהם אבינו) מאפשרות התבוננות על כל היכולות האנושיות בראייה הוליסטית.

טבלה המציגה את הקשר בין 32 האינטליגנציות ואיברים בגוף והטבלה המסכמת מציגה את הקשר בין סוגי המזון ובין האינטליגנציות. טבלה זו נבנתה על סמך הפילוסופיה הסינית להתחדשות.

בעבודה זו הבנתי באופן ברור את הקשר בין תזונת הגוף ובין התזונה לנפש.

ועל כך תודה.



קשר גוף נפש

על פי ד"ר גרייג ג'קוב תגובת ה FIGHT OR FLIGHT – הלחם או ברח, יצרה למעשה את הבסיס הראשוני לרפואת גופנפש. רפואת גופנפש הינה תוצאה של אלפי מחקרים שחקרו את ההקשרים הפסיכופיזיולוגיים בין המוח ומערכת העצבים, לבין המערכת ההורמונאלית ומערכת החיסון. מחקר זה בתחילתו התמקד בסטרס והשפעתו על הגוף. תגובת "הלחם או ברח" נקראת תגובת הסטרס. הראשון שחקר מנגנון זה היה הפיזיולוג וולטר קנון מאוניברסיטת הוורד בשנות השלושים. הוא חקר תגובת למצב לחץ שאותה הגדיר כתגובה פיסיולוגית המכינה את הגוף למלחמה או בריחה. השינויים הפיסיולוגיים המתרחשים בגוף מאופיינים על ידי הגברת פעילות  של המערכת הסימפאטטית, עוררות של מערכת העצבים המרכזית ופעילות מוגברת של מערכת שרירים-שלד. בנוסף תאר שינוים פיסיולוגים נוספים כמו הפחתה בזרימת דם אל מערכת העיכול ולקצוות הגוף במצב "הלחם או ברח" ועליה בזרימת הדם לשרירים , ללב ולראות ועליה ברמת הסוכר בגוף.

קנון הניח שמצב סטרס יוצר מות פתאומי דרך פגיעה בשריר הלב.

בשנות ה-50 הפיזיולוג השוויצרי, וולטר הס (קיבל פרס נובל עבור מחקרו על סטימולציה חשמלית של בלוטת ההיפותאלאמוס בחתולים) תיעד את תגובות החירום והגדירן כתגובה מתווכת על ידי ההיפותאלאמוס – תגובה המאופיינת על ידי הגברה בפעילות הסימפאטטית, קורטיקאלית ושריר השלד. כמו כן דיבר על תגובה הפוכה שאנו מכנים תגובת הרפיה.

הנס סילה חקר בשנות החמישים את ההשפעות הנוירואנדוקריניות של תגובת "הלחם או ברח" ושל סנדרום ההסתגלות שבאה כתוצאה ממנגנון זה. סילה טען שהסטרס מורכב משולשה שלבים

1 – שלב אזעקה – שבו מנגנון ה"הלחם או ברח" מתעורר על מנת להתכונן ל"הלחם או ברח".

2 – שלב התנגדות – שבו האורגניזם נלחם בגורם הלחץ אבל בו התגובה האקוטית של ה"הלחם או ברח" מפסיקה.

3 – שלב המותשות – ההתשה שבו האורארגניזם אינו כיול יותר להסתגל לסטרסור. זהו השלב בו יכולה להיווצר מחלה, כולל התכווצות התימוס, הטחול ובלוטות הלימפה, כמו גם היווצרות כיבים פפטיים ובמקרים מסויימים מוות.

בערך באותה תקופה החלו שני מדענים לתעד את השפעות הסטרס לא רק על הגוף אלא גם על  עצבות ומוות. רהה והולמס יצרו אינונטר שנותן ניקוד לארועים מסויימים בחיים החל מגירושים והחלפת עבודה ועד למחלה. במחקריהם הוכיחו ללא ספק קשר בין ארועי סטרס ומחלות. ארועי סטרס קשורים למוות כתוצאה מארועים לבבים פתאומיים, סיבוכים בהריון ולידה, סכרת ובכלל רגישות כללית למחלות.


קורס זה נלמד במסגרת לימודי נטורופתיה ו כן במסגרת לימודי פסיכותרפיה


בשנת 1992 שני מדענים נוספים דיווחו על תפקיד הסטרס במחלות אוטואימוניות, מחלות לב, מחלות בדרכי העיכול כולל גם מחלות פסיכיאטריות.

המסקנה מכל המחקרים הנ"ל שההשפעה של סטרס על מוות מתווכת על ידי פעילות יתר של תגובת ה"הלחם או ברח".

מחקר נוסף המוכיח כי המודעות קשורה לגוף ומשפיעה על הבריאות הינם מחקרי הפלצבו. מחקר זה נעשה על ידי הנרי ביצ'ר בשנות ה  50.  בערך כשליש מהחולים נרפאים מחלות שונות על ידי לקיחת תרופת הפלצבו – נבדקו מחלות  החל מ-כאבי ראש, כאבי  לב, אינסומניה, קדחת השחת וארתריטיס. המחקרים מראים כי תרופת הפלצבו יעילה בין 20% ל – 70% מהנחקרים. ביצ'ר הוכיח שכשלושים עם  ארבעים אחוז מאנשים עם כאבים הגיבו לפלצבו

כמו ל – 10 מ"ג מורפיום!. במחקרים אחרים הראו שהפלצבו יעיל כמשכך כאבים ב – 50% מהמקרים ויכול גם להפוך את הפעילות של תרופות חזקות.

המחקר העכשווי האחרון בתחוך של גופנפש קשור למחקר של פסיכונוירואימונולוגיה שחוקר את היחס בין המוח, המחשבה ומערכת החיסון. מחקרים אלו מוכיחים את הקשר בין מערכת העצבים המרכזי ומערכת החיסון שעד לפני זמן לא רב נחשבו כמערכות הפועלות בנפרד. מחקרים אלו הוכיחו שקצות עצב נמצאות בתימוס, בטחון ובקישוריות הלימפה (כולם חלקים ממערכת החיסון). בנוסף תאי מערכת החיסון מגיבות באופן ישיר לסיגנלים כימים המיוצרים על ידי מערכת העצבים (הנקראים נוירוטרנסמיטורים).

מצב אירוני הוא שמנגנון ה"הלחם או ברח" שנועד לעזור לנו בהתפתחות יכול גם להזיק לנו. אקטיבציה מוגברת של ה"הלחם או ברח" במצבים בהם לא ניתן לברוח או להילחם בסטרסורים הקשורים לחיים המודרניים עלולים לגרום להרבה בעיות רפואיות באמצעות מערכת העצבים המרכזית, מערכת העצבים ההיקפית ומערכת החיסון. בבעיות קארדיוסקולאריות סטרס קשור ללחץ דם גבוה, למחלות לב, להתקפי לב ולמוות במיוחד במקרים של עויינות, לחץ בעבודה וחוסר תמיכה חברתית. סטרס גם קשור לרמות גבוהות של כולסטרול, לאי ספיקת לב וכו'.

לאחרונה, עוינות נקשרה גם לעליה בחסימות לב, ברמות סכון גבוה להתקפי לב ולסיכון למות ממחלות אלה.

סטרס קשור גם לבעיות בשרירים ובשלד, לבעיות שונות בדרכי העיכול ועוד.

בהקשר למערכת העצבים המרכזית סטרס קשור למחלות רבות כולל אינסומניה ולרגשות שלילייים כמו איבה, חרדה, ודכאון. רמות גבוהות של סטרס במשך היום גורם להפרשת רומוני סטרס קטקולאמינים.

טכניקה נוספת שנבעה ממקרי הגופנפש – הביופידבק (מחקר שנעשה בקופים על השפעת לחץ הדם באמצעות טכניקת הביופידבק).

כשולטר הס ערך את מחקרו שזיכה אותו בפרס הנובל (המחקר על ההיפותאלאמוס של החתול)  הוא מצא גם תגובות הפוכות שאופינו על ידי הפחתה בפעילות הסימפאטתית, קורטיקאלית והשרירית וכינה אותה בשם TROPHOTROPIC RESPONSE. הוא טען שתגובה זו אינה אלא מנגנון הגנה שמקדם תהליכי שיקום בגוף. על יסוד מחקר זה בנסון בנה את מודל "תגובת הרלקסציה". בנסון טען שתגובת הרלקסציה מתווכת על ידי ההיפותאלאמוס וזהו מנגנון מולד שנועד להיות משקל נגד כנגד תגובת הסטרס.  ארבעה אלמנטים הכרחיים על מנת ליצור את תגובת הרלקסציה ( הרפיה): הרפייה שרירית, סביבבה שקטה, אי התיחסות פאסיבית למחשבות היומיום ומיקוד תשומת הלב על גרוי מנטלי כמו מילה, צליל, משפט או נשימה החוזרת על עצמה (כולן חלק מתהליך מדיטטיבי).

כל המחקרים מבנסון ואילך מוכיחים כי במצב הרפיה חלה הפחתה בהפרשת הורמוני הסטרס,

ישנה הפחתה בפעילות מערכת העצבים המרכזית הניתנת למדידה בשינויים בגליל המוח.

(מעבר לגלי אלפא ואחר כך לביתא, טיתא וכו).



קשר גוף, תזונה ואינטליגנציות

התפקיד העיקרי של המזון הינו תחזוקה של הגוף והזנה של איברים שונים בגוף תוך התאמה של סוגי המזון החיוניים לכל איבר בגוף.

לכל בעיה המופיעה באיבר כלשהו בגוף ניתן לבנות הרכב תזונה לסיוע בתחזוקה או בתיקון הבעיה.

כל איבר בגוף קשור למזון וכל אינטליגנציה מקושרת לאיבר בגוף.

מכאן שמזון אשר מסייע לתחזוקה של איברים בגוף מסייע גם למערכת הרגשית וגם למערכת השכלית, ליכולת המיקוד, לתחושת השייכות, לביטחון העצמי ועוד.

נדגים זאת באמצעות חוש הראיה המקושר לכבד.

הראיה מתבצעת דרך העניים, לעניים יש יכולת להביט ולראות את מה שאדם רוצה לראות, העין מווסתת את כמות האור, מפרקת את שדה הראיה, מנטרלת את הטפל ובוחרת מה לראות בהתאמה לאמונות. (כמו הכבד)

בסופו של דבר אדם רואה את מה שהוא רוצה לראות ולא מה שיש, אדם יכול לראות דברים לפני התרחשותם, לראות מעבר לזמן ולמרחב, אדם יכול לראות צבעים, פרחים וצורות, לראות עולם יפה בדרך ייחודית כפי שלא נראה מעולם או לראות עולם מכוער.

אדם יכול לראות את עצמו דרך אחרים, להביט, לראות, להבחין בין חושך לאור ולבחור לראות את האור או את החושך.

הכבד הוא המנהיג בנפש של חוש הראיה, פעולות הראיה ישפיעו על תפקוד הכבד ופעולת הכבד תשפיע על יכולת הראיה בנפש.

הכבד הוא איבר פנימי גדול מאוד המעבד חומרים המגיעים אליו דרך הדם, משנה ומפרק אותם, מנטרל רעלים, מווסת את רמות המזון בדם ומייצר מיץ מרה שמסייע בעיכול ופירוק שומנים.

שני האיברים, החוש והמנהיג (האיבר הקשור) משלימים ומשפיעים האחד על השני, התפקידים של שני האיברים קשורים, מקבילים ומשלימים.

חוש הראיה מבחין בין אור וחושך, מסנן ומנטרל רעלים כמו הכבד. סינון הרעלים הם שמאפשרים לאדם לראות מה שהוא רוצה לראות ולא מה שמראים לו.

אינטליגנציה של ראיה מאופיינת ביעילות הסינון והעיבוד של תפיסת המרחב כמו אצל מטיילים, נווטים, ציירים, טייסים, אדריכלים, עתידנים.

על פי הדוגמה של הכבד וחוש הראיה, ניתן לראות שכל אינטליגנציה מקושרת לאיבר בגוף והם מקושרים להרכב של תזונה דרכה ניתן לשכלל או לתקן.

מהי תזונה בריאה? קשר תזונה פיסית ותזונה לנפש

העובדה שהתיאבון בורח בזמן מחלה וחוזר לאחר ההחלמה מוכיחה שלתזונה יש קשר ישיר עם בריאות האדם. לפיכך יש להקפיד על תזונה בעת מחלה, ובימים של בריאות טובה כדאי להקפיד על התזונה כדי למנוע מחלה.

תזונה פיסית כמוה כתזונה שכלית או רגשית, כמוה כתזונה רוחנית. תהליך העיכול של המזון דומה לתהליך העיכול של מידע והפיכתו למודע ולמציאות.

מערכת העצבים

עקרון הפעולה הכללי של מערכת העצבים דומה לעקרון הפעולה של מחשב, כלומר קבלת מידע, עיבוד נתונים ופלט. הקלט הוא מידע המגיע מחמשת החושים הקולטים, העיבוד נעשה במוחות והפלט הוא הפעלה של האיברים בגוף, שרירים ובלוטות הפרשה.

מערכת העצבים המרכזית נמצאת בקופסת הגולגולת ובתעלת עמוד השדרה, מערכת העצבים הפריפרית נמצאת בכל מקום בגוף ומערכת העצבית האוטונומית נמצאת באזור הבטן.

מערכת העצבים האוטונומית כוללת את האיברים הפנימיים ואשר חלק גדול מפעילותה אינה מודעת, כך אין לנו ידיעה מתי כיס המרה מתכווץ או מתי עובר גל במעי הגס.

למערכת האוטונומית מסלולים נכנסים תחושתיים המעבירים מידע מהאיברים הפנימיים למוח וכן מסלולים יוצאים מהמוח לגוף המעבירים אותות עצביים המווסתים את האיברים הפנימיים. קיימים שני מסלולים יוצאים, אחד מפעיל את האיברים הפנימיים בזמן לחץ והשני בזמן רגיעה.

זמן לחץ הוא מצב שבו יש סכנה לגוף ומערכות הגוף מתכוננות לפציעה, מנוסה או מלחמה.

זמן רגיעה הוא מצב מנוחה או זמן אכילה ועיכול.

בזמן רגיעה כל המערכות הפנימיות תהיינה רגועות, בלוטות הרוק יפרישו רוק, הקיבה תתכווץ ותפריש מיצי קיבה, התריסריון והמרה יפרישו מיצים והמעי יהיה פעיל, גם זרימת הדם תופנה ברובה לפעולת העיכול.

בזמן לחץ ורוגז הגוף כולו יגיב אחרת – קצב ותפוקת הלב עולים, קצב ונפח הנשימה עולים, קוטר דרכי הנשימה גדל, זרימת הדם לשרירים עולה והעור מתכסה זיעה כדי לשמור על חום הגוף. המערכת האוטונומית פועלת בדרך לא מודעת ומקבלת את ההחלטות כדי שמערכות החיים יפעלו בצורה תקינה וחלקה.

המערכת העצבית האוטונומית מאזנת את הגוף דרך המשוב המתקבל בדרך לא מודעת ואילו המערכת העצבית המרכזית יכולה לשלוט בפעילות הפיסיולוגית ולאזן את הגוף דרך המשוב המתקבל בדרך מודעת.

אבות המזון

גוף האדם זקוק לאנרגיה וחומרי גלם כדי לחיות. אנרגית המזון מופיעה בצורה של כימיקלים כגון סוכרים, עמלנים ופחמימות אחרות. חומרי הגלם בגוף מופיעים בצורה של חלבונים ומינרלים כדי לצמוח, לקיים ולתקן.

כדי שהגוף ישמור על היציבות הפנימית צריך לספק לו שתייה ותזונה מאוזנת הכוללת ויטמינים, מינרלים, פחמימות, חלבונים ושומנים והם יסייעו לתהליך ההומיאוסטזיס (יציבות פנימית).

ויטמינים ומינרלים נחוצים לתפקוד תקין, גדילה, תחזוקה ותיקון הגוף.

מצויים בפירות וירקות טריים.

פחמימות משמשות ליצירת אנרגיה .

נמצאים בעמילן, סוכר, תפוחי אדמה, חיטה, אורז, פסטה ולחם.

חלבונים נחוצים לגדילה, בניית רקמות, תחזוקה ותיקון.

נמצאים בדגים, עופות, מוצרי חלב, שעועית וקטניות.

שומנים משמשים לבניה ולאנרגיה.

נמצאים בבשר אדום, אגוזי אדמה ואבוקדו.

סיבים נמצאים ברוב הדגנים המלאים, בפירות וירקות. הם מספקים נפח שמסייע לפעולת העיכול.

 

המוח

המוח הוא לב מערכת העצבים והחשיבה, מרכז תקשורת, בקרה ותיאום בין כל חלקי הגוף.

המוח בנוי ממסה של רקמה עצבית בדרגת התפתחות גבוהה היוצרת את החלק העליון של מערכת העצבים המרכזית שבהמשכה נמצא חוט השדרה.

המוח מכיל שלושה קרומים של רקמת חיבור שנקראים קרומי המוח ומשקלו הממוצע אצל אדם מבוגר הוא כ- 1400 גרם. המוח מחולק לשלושה – מוח מוארך(גדול), גשר המוח והמוח הקטן.

המוח הגדול בנוי משני חצאים, החצי הימני מפעיל את החצי השמאלי של הגוף וחצי המוח השמאלי מפעיל את החצי הימני של הגוף.

המוח הימני אחראי על כישורי יד שמאל, יצירה, מוסיקה ואמנות, דמיון, תובנות והשראה.

המוח השמאלי אחראי על כישורי יד ימין, דיבור, שפה, קריאה וכתיבה, ארגון והבעה, פעולות חשבוניות, הגיון ושיקול דעת.

תפקיד המוח הקטן להפוך את ההוראות המגיעות להוראות מפורטות לשרירים.

אל המוח הגדול המידע מגיע דרך חמשת חושי הקליטה, שם הוא מעובד וממוין בעזרת זרמים חשמליים הזורמים אל טריליון תאי עצב המוח הנקראים נוירונים.

כל קבוצת נוירונים אחראית על תהליך התנהגותי אחר. הנוירונים המתים אינם מוחלפים ובמקומם ימלאו את התפקוד החסר הקשרים הנוצרים בין הנוירונים. מספר הקשרים הנוצרים בין תאי העצב משתנים וגדלים כל הזמן ומספרם שונה מאדם לאדם על פי מידת התפתחותו.

המוח צורך 20% מכמות החמצן וחמישית מזרימת הדם למרות שמשקלו הוא רק 2% ממשקל הגוף. אם היינו קושרים את כל תאי העצב במוח לחוט אחד היינו מקיפים 50 פעם את כדור הארץ.

המוח עסוק ביום ופעיל בלילה.

תהליכי חיים בסיסיים כמו פעימות לב, נשימה, לחץ דם, שיעול ובליעה נשלטים מערכת העצבים האוטונומית בתקשורת עם המוח.

המערכת העצבית האוטונומית (בטן) מאזנת את הגוף בדרך לא מודעת ואילו המערכת העצבית המרכזית (מוח) יכולה לשלוט בפעילות הפיסיולוגית ולאזן את הגוף בדרך מודעת.

שומן ומוח

גיא בן צבי במאמר מקיף על תזונה וכולסטרול טוען כי המוח עשוי מקרוב ל 70% שומן, רוב השומן במוח הנו שומן מסוג מייאלין Myelin המהווה את התווך שבו עטופים תאי העצב. גם המעברים הבין סינפטיים שבהם מתרחשת הפעילות הכימית של העברת אותות עצביים בין תאי עצב עטופים למעשה במייאלין.

הגוף זקוק לשומן רב בלתי רווי מסוג אומגה 3 לצורך יצור המייאלין. זו אחת הסיבות לכך שחומצות שומן אומגה 6 ו 3 הנן חיוניות.

השפעת השומן על המוח מתבררת בכל היקפה בשנים האחרונות. ישנם מחקרים רבים (מאות מחקרים, רפרנסים אצלי) המראים שהפרעות נפשיות ונוירופסיכיאטריות מושפעות ממאזן השומנים בדם ובדיאטה.

ישנן כנראה מספר  תקלות אפשריות במסלול המטבוליזם של חומצות השומן בגוף (ראה גרף בעמוד 6) אך בשורה התחתונה אם חסרות חומצות שומן מסוימות למוח הוא מגיב בהפרעות נוירופסיכיאטריות.

מקור עשיר של חומצות אומגה 3 בתצורה המתאימה למוח הנו מוח בעלי חיים. לכן המיתוס הפרימיטיבי  של אכילת מוח בעלי חיים לשיפור הזכרון איננו מיתוס אלא אמת מוצדקת. אם זאת יש להזהר כיום מאכילת מוח בקר עקב הסכנה של מחלת יעקוב-קרויצפלד  (מחלת הפרה המשוגעת) המועברת ע"י גורם הנקרא פריון Prion המצוי במוח הבקר ואיננו נהרס בבישול רגיל.

הבשורה הטובה היא שתוספת מלאכותית או דיאטה מוגברת באומגה 3 עשויים להקל על הסימפטומים של הפרעות נפשיות ופסיכיאטריות, לעיתים עד כדי הפסקה של צריכת תרופות. מבין ההפרעות שנחקרו ושבהן קיימות הוכחות לשיפור:

        · היפראקטיביות ADHD ונגזרותיה

        · MS  טרשת נפוצה

        · OCD

        · דכאון

        · התפרצויות זעם

ישנם גם דיווחים על שיפור התנהגותי בילדים אוטיסטיים, ילדים ומבוגרים עם TS, חולי אלצהימר וילדים עם הפרעות למידה שונות.

התחום של השפעת מאזן חומצות השומן על המוח הנו תחום חדשני והעיסוק בו החל רק בשנים האחרונות. צפויה  בו התקדמות רבה בשנים הקרובות.

 

ההבדל בין מזון לאוכל כמו ההבדל בין לקבל ובין לתת

מזון הוא מה שאדם צריך כדי להזין את הגוף.

אוכל הם כל אותם מצרכים שאדם אוכל מתוך צרכים שאינם קשורים לתזונה או מזון.

אכול מתוך הקשבה לגוף

תזונה טבעית היא פרופיל אינטליגנציות ייחודי שהביטוי המעשי שלה הוא סל המזון. לכל אדם פרופיל תזונה ייחודי המאפיין את החסרים, הרצונות, הגישה והאמונות כדי ליצור מילוי תזונתי רגשי הדרוש לאיזון הגוף. אדם צריך להקשיב לגוף שלו, להתבונן כדי למצוא את התזונה הנכונה עבורו. להקשיב לגוף כמו להקשיב למחשבות או לתחושות.

במהלך ההקשבה לגוף יש לנטרל את ההשפעות הסביבתיות וההשפעות החינוכיות עליהם גדלת ולבחון את הרצון האמיתי של הגוף.

מאות נוסחאות להרזיה משווקות ללא הועיל. אלפי מתכונים שונים ומשונים מוצעים על ידי תזונאים וזה אינו מסייע.

המודעות לגוף, ההקשבה וההתבוננות היא שתאפשר עריכת השינויים הדרושים ליצירת תפריט ייחודי ואישי מאוזן.

הביטוי של חוסר איזון תזונתי נובע מעמדה או אמונה (אמיתית או מדומה)  של אדם ביחס לשאלה האם הוא שמן מדי או רזה מידי, האם המזון גורם לו לקלקול קיבה, או להפרעות קשב, או לחוסר מיקוד.

העמדה הזו היא שמובילה לתחושות רעות ולהלקאה עצמית. אכילת יתר (בולימיה) או הימנעות מאכילה (אנורקסיה) משרתות מטרות רבות ויש בצידן רווח ותועלת לא מבוטלים ברובד הרגשי, ברובד השכלי וברובד הרוחני. כך אכילה או הימנעות מאכילה יכולים לשרת נוכחות ותשומת לב. לעיתים זה משרת מגמה הפוכה "שלא יגעו בי" "שיניחו לי"

איזון התזונה שלך יכול להופיע רק משום שפרצת דרך ושינית גישה או אמונה –  האיזון יופיע ללא טיפול ישיר בתזונה.

העובדה שניתן לטפל בתזונה דרך טיפול ברבדים אחרים מחייבת התבוננות הוליסטית על האדם המבקש לאזן את התזונה שלו.

כאשר אתה מבקש ליצור תפריט ייחודי עליך להקשיב לגוף, עליך להניח לידענות, למחקרים ולכל מה ששמעת עד היום. עליך להיוולד מחדש בתודעה שלך כדי לברוא תזונה טבעית ומאוזנת עבורך.

ביסודו של דבר כל מזון מזיק לגוף. כל סוג של קבלה (על פי התפיסה הקבלית) היא אש אוכלת, רק חילוף החומרים ושחרור המזון במהירות ישנה צורה ממצב של קבלה למצב של נתינה. חילוף החומרים, כלומר הוצאת המזון הוא היסוד הקובע בתזונה מאוזנת. לא כמות האוכל הנכנסת היא המאזנת אלא כמות האוכל היוצאת.

כאשר אוכלים ואחר כך חושבים על מטרת האכילה, מאבדים את הבחירה החופשית. אתה והמזון התייחדתם – הפכתם לאחד, אבל במקרה הזה המזון אכל אותך ולא אתה אותו. התחושה המתלווה למצב זה היא תסכול ולעתים כעס, לאמור: "למה שוב אכלתי?"

אתה חייב לתכנן את הארוחות שלך כמו שאתה מתכנן מה ללמוד והיכן ללמוד, כמו שאתה מתכנן עם מי אתה עושה אהבה, מתי, כמה והיכן.

המזון הוא ישות רגשית שרוצה לממש את רצונותיה במשותף עם האדם. עליך לשים לב היכן אתה אוכל ואיך אתה אוכל, כמה כבוד ומקום אתה נותן למזון שלך. התייחס למזון שלך כמו לאהובה שלך.

ברגע שתתחיל לחשוב על המזון שלך כעל ישות עם רצון חופשי יגיע האיזון וכבר תדע מהם מרכיבי התזונה המתאימים לך, מתי לאכול, היכן לאכול ובאיזו תדירות. אתה תדע על התזונה שלך כמו שאתה יודע על האהבה שלך או על הצמיחה וההתפתחות האישית שלך. האחד קשור באחר, האחד משלים את השני. ובעצם הם צדדים שונים של אותו מטבע.

עשה לך מנהג ורשום את סוג המזון שמביא לך שמחה, מזון שגורם לך לפתיחות, מזון שמסייע לך במיקוד ומזון שמשבש את יכולת החשיבה שלך. רשום ליד הטבלה את סוגי המזון ליד כל אינטליגנציה. תשלים את הטבלה לאט לאט. עשה שימוש מעשי במה שכבר מצאת בוודאות.

יש אנשים שמאבדים את יכולת המיקוד בשתייה של חצי כוס יין ויש אחרים שזה גורם להם למיקוד, ויש כאלה שזה מאפשר להם פתיחות, האפשרויות הן כמספר בני האדם ששותים את היין. כמובן ששילובים שונים של מזונות ייצרו פרופיל של השפעות ולכן יש להתבונן היטב כל פעם על דבר אחד ולגלות מחדש את עצמך דרך המזון שאתה אוכל או שהוא אוכל אותך.



אכול מהכל בכמויות קטנות ומבוקרות.

בימים שאינך מתבונן פנימה כדי ליצור את המזון הייחודי שלך, עשה מספר פעולות מועילות: גוון את המזון שאתה אוכל כך שלא יהיה חוסר בסוג מזון חיוני כלשהו. אכול מכל המינים ומכל הצבעים. אכול בכמויות קטנות.

לפני שאתה בולע, לעס היטב עד שהמזון יהפוך לעיסה נוזלית בפה. מזון חם, קר או לא מבושל מחייב מאמץ נוסף של הקיבה ותוספת של מזון עבור המאמץ, דבר שגורם להשמנה.

מזון יש לבשל, לאדות, לאפות או להקפיץ, כך שחלק גדול מהמאמץ שנועד לעיכול המזון נחסך מהקיבה.

זכור – המזון צריך להזין אותך ולשמור על הבריאות שלך, המזון אינו אוכל שאמור למלא את הבטן.

איך תדע אם המזון מזין אותך?

כדי לדעת אם המזון מתאים לך, בדוק את מצב הדופק חצי שעה אחרי אכילה של מצרך אחד. אפשרות נוספת היא בדיקה באמצעות קינסיולוגיה – החזק מצרך אחד ביד שמאל שלך ובחן את היכולת של יד ימין עם המצרך ובלעדיו. חולשה של היד תוכיח שהמזון אינו מתאים.

אפשרות נוספת – צור טבעת סגורה עם שתי אצבעות מכל יד ונסה לפרום את הטבעת בחוזקה לפני הבדיקה, בצע את אותה בדיקה אחרי אכילה של מוצר כלשהו ובדוק אם היכולת שלך ירדה או עלתה. אם ירדה היכולת באופן ניכר זה יהיה סימן שהאוכל אינו מזין אותך.

כמה לאכול ומתי ?

כמו באוכל רוחני ובמהלך שיעור – אכול מעט ולאט, תן לעצמך את כל הזמן הדרוש לארוחה.

רק לאחר כעשרים דקות של אכילה, כאשר האוכל מגיע לקיבה תוכל להבחין בשובע.

תפסיק את האכילה לפני שתרגיש מלא ושבע. תשאיר מקום לגירוי נוסף.

בזמן האכילה, היה באכילה וחשוב על האכילה ולא על דברים אחרים, תהנה מהאוכל ומהתענוג שזה מביא לך.

אכול 5 ארוחות קטנות ביום במקום ארוחה אחת גדולה.

חלק את כמות המזון במשך היום כך שבבוקר תהייה ארוחה עיקרית, בצהריים ארוחה טובה ובערב ארוחה קטנה ודלה. בין הארוחות קח פרי או יוגורט ביו, שקדים ואגוזים.

כדאי שהארוחה האחרונה תהייה לפחות 3 שעות לפני השינה.

 

הצום לניקיון

הצום הוא הפעולה הראשונה שכדאי לאמץ בכל מקרה של הופעת כאבים בגוף, תקלות רגשיות או הפרעות שכליות, מיקוד וקשב.

הצום מאפשר ניקיון פיסי שמשפיע ומאפשר ניקיון אנרגטי, שכלי ורגשי.

צום של אורז מלא ומים יעיל מאוד לכל סוגי הניקיונות. אכול אורז ושתה מים ללא הגבלה במשך 10 ימים. (בהשגחת רופא או מטפל מיומן)

מה כדאי לאכול ?

ירקות מאודים, אפויים או מוקפצים.

לחם שיפון מלא, חיטה מלאה.

בצל, שום, חזרת.

שקדים (ללא קליפה) ואגוזים לא קלויים טריים, גרעיני חמניה.

אורז מלא, פסטות מחיטת דורום מלאה.

חלב סויה, חלב אורז או חלב שקדים ומוצריהם.

טחינה עם שמן זית, שומשום מלא, גבינת טופו (גבינת סויה)

ג'ינג'ר, לימון, אשכוליות, תפוחים, אגסים, אבטיחים.

דג סלמון וטונה, חזה עוף אפוי או על הגריל

מה לא כדאי לאכול ?

כל מה שלבן – סוכר לבן, חלב בקר ומוצריו.

כל מה שיש בו צבעי מאכל חומרי מאכל וחומרים משמרים

אלכוהול

שמרים וחומרים מכילי שמרים

מזון מתועש ומשומר

שומן רווי, מזון מטוגן

שומן מחומצן, שמן מוקפא, שמן אחרי בישול יותר מעשר דקות.

מוצרים שבהם קופאין וניקוטין (קפה, קולה וסיגריות)

המבחן הסיני והקבלי למערכת עיכול בריאה

"לקבל על מנת לתת" הוא עיקרון רוחני חשוב והוא גם העיקרון המנחה בתזונה.

לפני שאתה מכניס אוכל לגוף חשוב על היכולת של המזון להתעכל היטב כדי למנוע חסימות או דליפות, או "שבירת הכלי".

בחן אם הרצון לקבל מתאזן עם הרצון לתת באמצעות חילוף החומרים בגוף, כלומר יציאות.

בחן את היציאות שלך בהיבטים הבאים:

  1. בדוק אם יש יציאות סדירות כל יום (עד 3 פעמים).
  2. בדוק אם אין עצירות או שלשול
  3. בדוק אם ריח הצואה חריף וחזק
  4. בדוק האם הצואה מלכלכת את הגוף ביציאה
  5. בדוק האם יש גזים עם ריח רע
  6. בדוק אם הפה מריח רע

מערכת עיכול בריאה מתאפיינת ביציאות סדירות וקלות, צואה ללא ריח כמעט, וללא צורך בניגוב. ללא גזים בדרך כלל וריח נעים בפה.

מהי אינטליגנציה

אינטליגנציה היא יכולת שמופיעה בארבעה רבדים – בגוף, ברגש, בשכל וברוח.

4 הרבדים קשורים כך שהם יוצרים יחידה אחת.

לדוגמה: אוזן בגוף, לשמוע ברגש, משמעת בשכל ומשמעות ברוחני.

לכל אדם פרופיל אינטליגנציות ייחודי המעצב את אישיותו,

את גישתו, הרגליו והבנתו את העולם לצורך מניעת תקלות, פתרון בעיות, קביעת יעדים ומימושם.

פרופיל אינטליגנציות אישי מציג יכולות בתחומים שונים, כמו: ציור, שיווק, משחק, ספורט, ארגון, נגינה, כתיבה, עריכה, ניהול, מכירות, יזמות, שירה, תכנון, יחסים בין- אישיים, ויכולות בתחום הלשוני, הלוגי והמתמטי.

מבחן יכולות מתבצע באמצעות מיפוי 32 האינטליגנציות.

את האינטליגנציות ניתן לתקן, לתחזק או לשכלל בהתאם לרצון החופשי.

על פי 32 האינטליגנציות, ריפוי הוא תהליך טיפולי חינוכי נרכש.

כל פעולה אנושית היא מעשה אמן ופעולת ריפוי healing. אנשים רבים מרפאים את עצמם באמצעות פעולות פשוטות כמו: שינה, צחוק, בכי, הליכה, תזונה, ציור, כתיבה, משחק, צפיה בסרט, מגע, אהבה, דיבור, שיתוף, הקשבה, סליחה, חלומות, חיבוק, מדיטציה, יחסי מין, חמלה, ועוד. כל פעולה פשוטה מורכבת מפרופיל אינטליגנציות ייחודי ויש בה כוח של ריפוי.

האינטליגנציות, היא תבנית דרכה ניתן לאבחן וגם לטפל.

תיאוריית "האינטליגנציות המרובות" של הווארד גארדנר (1996 Gardner)

התיאוריה של גארדנר חוללה מהפכה בתפיסת האינטליגנציה המקובלת. היא הביאה ראיות לכך שהאינטליגנציה האנושית אינה ישות שכלית אחידה, אלא צירוף של אינטליגנציות נפרדות. לכל מאפייני האינטליגנציה יש מיקום מובחן במוח, והמנגנונים הייחודים של עיבוד מידע והבעתו משפיעים על הבנתנו את היכולת האנושית לחיות ולתפקד בעולם הסובב אותנו.

פרופ' הווארד גרדנר – פסיכולוג ונוירולוג, הטיל ספק בתקפותה של מדידת ה-IQ, בהדגישו את השונות המאפיינת את היכולות האנושיות, ובכך הרחיב את שדה הראייה של הפוטנציאל האנושי אל מעבר לגבולות הצרים של ה-IQ. לפי גרדנר, אינטליגנציה היא יכולת של אדם לפתור בעיות. פתרון הבעיה צריך להוביל לתוצרים הניתנים להערכה ומדידה. גרדנר הציע לבחון כיצד אנשים מתמודדים עם מצבי חיים שונים בהדגישו את רב-ממדיותה של האינטליגנציה האנושית, שבאה לידי ביטוי ברבדים רבים במערכת גוף נפש, כמכלול של עשר אינטליגנציות או יכולות אנושיות מובחנות.

אינטליגנציות אלו שונות זו מזו ויכולות לחבור יחדיו בתפקוד היומיומי.

גרדנר התבסס על ההיבט הנוירופסיולוגי. לתינוק שבא לעולם יש מערכת סבוכה ומורכבת של מערכת עצבים המורכבת מנוירונים. נוירונים אלה ממתינים לאריגתם המשותפת ולחיבורם לכלל מערך פעיל של פעולות חשיבה. הקשר האקטיבי בין הנוירונים  הוא שמקנה למערכת את תכונותיה, משמעותה ועיצובה. עיצוב המערכת קובע בסופו של דבר מיהו הפרט ואלו כישורים יהיו לו. אי פיתוח כישורים אלו פירושו ניוון פונקציונאלי של חלק מהמערכת העצבית.

המחקרים הנוירופיסיולוגיים  מראים, שעיקר הקשרים מתבצע דרך ההתנסות, ובעיקר בשלבים של הגיל הרך ובבית- הספר היסודי.

מימדי האינטליגנציה שהוצעו על יד גרדנר הם: אינטליגנציה לשונית, אינטליגנציה לוגית-מתמטית, אינטליגנציה מרחבית, אינטליגנציה מוסיקלית, אינטליגנציה תנועתית, אינטליגנציה בין – אישית, אינטליגנציה תוך – אישית, אינטליגנציה נטורליסטית, אינטליגנציה מוסרית, ואינטליגנציה הישרדותית. כל אחת מאינטליגנציות אלו מופיעה אצל כל אדם, ב"מינון" כלשהו, כך שאנשים יכולים להיות אינטליגנטיים בתחומים כמו במוסיקה, בתנועה, ביחסים בין-אישיים, ולאו דווקא בתחום הלשוני או הלוגי – מתמטי, כמקובל בתפיסה המסורתית.

לכל אדם פרופיל אינטליגנציות ייחודי משלו, המעצב את אישיותו, את תפיסותיו והבנתו את העולם, ואת התנהגויותיו.

פרופיל זה אמנם תורשתי מיסודו, ונטייתנו לאינטליגנציות מתגלות כבר בגיל צעיר, אולם המשך התפתחותן, או עיכוב התפתחותן, תלוי בגורמים סביבתיים, כגון: גישה למשאבים או למומחים שניתן להסתייע בהם. גורמים היסטוריים, תרבותיים, גיאוגרפיים, משפחתיים או נסיבתיים. לאור העובדה שלאינטליגנציות יש בסיס נוירו – ביולוגי, מכלול האינטליגנציות שלנו משתנה ללא הרף במהלך חיינו.

גרדנר טוען שניתן לשפר ולפתח כל אינטליגנציה בהשפעת הסביבה, באמצעות חשיפה, גירוי ואימון מתאימים, וכי יעילותם של האינטליגנציות תגבר ככל שתעלה רמת המוטיבציה לכך.

לחילופין התפתחותן של האינטליגנציות תעוכב בהיעדר חשיפה ואימון.

בעידן שבו הידע הפך למשאב העיקרי של האנושות, הוא גם איבד את תוקפו . הידע האנושי מכפיל את עצמו כל שנה וחצי בקירוב, דבר זה מחייב למידה של תבנית (מנוע חיפוש) באמצעותה ניתן להגיע אל הידע במקום לשנן את הידע. האדם העתידני ילמד עקרונות שמהם יבנה תבניות ליצירת מצרפיות של אינטליגנציות באמצעותם יגלה את הידע הנחוץ לצורך פתרון בעיות במצבים שונים במופעים של מקום וזמן.

טבלת 32 האינטליגנציות

 

  אינטליגנציה היכולת לזהות חוסר, להגדיר רצון, לשנות גישה ולהשיג מטרות
  רצון הגדרת הרצון וכיוונו –  3 אינטליגנציות רוחניות
א רצון חופשי היכולת להבחין שהעולם הוא מרחב ריק שמתמלא ברצון חופשי
מ רצון לתת היכולת להגדיר את הרצון לתת ומטרה נעלה כתכלית החיים
ש רצון לקבל היכולת להגדיר את מידת כוח הרצון לקבל לעצמו ואת כיוונו
  מורים שינוי גישות ואמונות – 7 אינטליגנציות שכליות
ב חוכמה היכולת לתזמן פעולה – היכן, עם מי, למה, כמה, מתי ואיך
ג עושר היכולת להבין שהרבה או מעט אינם משפיעים על השמחה שלך
ד זרע היכולת לשים מניע וכוונה נכונה כזרע שבונה כל הפעולה
כ חיים היכולת להיות בשינוי ובתנועה. להעביר באהבה ללא תמורה.
פ ממשלה היכולת לשחרר את עצמך מיהירות, ידענות, צדקנות, ושחצנות.
ר שלום היכולת להכיל אותך ואחרים כדי ליצור שלם ושלמות
ת חן היכולת להעלות את ההתרחשויות למודעות עצמית ולגלות אותך
  כוחות זיהוי ואבחון חוסרים – 10 אינטליגנציות רגשיות
1 אור היכולת להיות בוודאות שהכל בא מצד האור, הכל אור.
2 בראשית היכולת להתחיל כל דבר מהתחלה בכל מקום בכל גיל בכל זמן
3 אהבה היכולת לעשות דברים מאהבה כתרופה של כל התרופות
4 חופש היכולת להיות או לא להיות בכל מקום בו אתה נמצא
5 מחשבה היכולת ליצור באמצעות מחשבה אמונה ומציאות חדשה
6 אחדות היכולת לקבל את השונות כדי ליצור אחדות והרמוניה
7 התבוננות היכולת לדעת את עצמך דרך אחרים ודרך ההתנסויות שלך
8 ריפוי היכולת להבחין שככל שאתה לומד יותר אתה מבין פחות
9 חיסון היכולת ללמוד איך ללמוד ולמצוא את הידע הדרוש בזמן הנחוץ
10 גילוי היכולת לקבל את המציאות ולטפל בסיבה לצורך שינוי התוצאה
  חושים הגדרת יעדים ומימושם – 12 אינטליגנציות גופניות
ה ראיה יכולת ראיה חזותית, מרחבית, על חושית, דמיונית, רב מימדית
ו שמיעה יכולת שמיעת קולות, צלילים, תדרים, עיבוד, משמעת ומשמעות
ז ריח יכולת להריח אמת ושקר ויכולת פעולה מהאמת האישית
ח דיבור יכולת דיבור, כתיבה, שיתוף, הרצאה, אבחנה בין נכון ושגוי
ט טעם יכולת להבחין בין טוב ורע, ויכולת פעולה בטעם טוב
י מעשה יכולת לעשות מעשים יזומים ויכולת להבחין בין מותר ואסור
ל תשמיש יכולת גילוי דרך מגע, גוף, טבע, ריקוד, תנועה, אמנויות, ציור.
נ הלוך/דרך יכולת להפוך תהליך ליעד לפתרון בעיות השרדות מורכבות
ס רוגז/בטן יכולת תירגול הפנמה ואימון אישי, יכולת פעולה מתוך אמונה
ע שחוק/מוח יכולת משחק, הגיון, מיון, עיבוד, ניתוח, שאלה, חקירה, מודעות
צ הרהור/לב יכולת חיברות, חמלה, מחוייבות, קבלה, שילוב וניהול אחרים
ק שינה/תא יכולת התמודדות בדילמות ערכיות ומוסריות/כבוד האדם וחרותו


קשר אברים בגוף ואינטליגנציות

תזונה מאפשרת תקשורת בין המרכזים האנרגטיים בעץ החיים לבין התחושות והאמונות.

תזונה מאפשרת פתיחת חסימות לצורך שכלול היכולות.

שכלול האינטליגנציות יאפשר שינוי גישה ויחזיר את השמחה והבריאות לאיזון.

  אינטליגנציות מצב איברים בגוף תפקיד ומשמעות
  כוח הרצון התנסות מרכזים כיוון לצמיחה
א רצון חופשי אהבה/ריפוי לב/מין הווה/קבלה/תודה
מ רצון לתת דאגה/רווח בטן עתיד/תיקון/בקשה
ש רצון לקבל פחד/מחלה ראש עבר/סליחה
  מורים/צ'קרות שערים בלוטות תפקיד בלוטות
ב חוכמה/ראש פה אצטרובל אור וחושך, זמן ומקצב
ג עושר/ע.שלישית עין ימין י.המוח/היפופיזה אחראי לכל הבלוטות וצמיחה
ד זרע/גרון עין שמאל יותרת התריס ויסות חום וסידן בדם
כ חיים/לב אף ימין תירואיד/תימוס/מגן מחזור דם, מערכת חיסונית
פ ממשלה/מ. שמש אף שמאל הלבלב אינסולין – רמת סוכר בדם
ר שלום/מין אוזן ימין שחלות/אשכים פריון, יצירתיות והמשכיות
ת חן/בסיס – שורש אוזן . ש יותרת הכליה/אדרנל פירוק גלוקוזה, חלבונים ושומנים. תקוף או ברח.
  כוח פנימי ספירות מרכזים משמעות
1 אור כתר ראש וודאות באור
2 בראשית חוכמה ריאה י/עין שלישית התחדשות
3 אהבה בינה ריאה שמאל/גרון עילת העילות – התרופה
  דעת לב מודעות
4 חופש חסד כבד להיות או לא להיות
5 מחשבה גבורה לבלב/טחול שינוי מחשבה ואמונה
6 אחדות תפארת קיבה/מקלעת שמש ליצור אחדות דרך השונות
7 התבוננות נצח כליה ימין להתבונן בכוח הפנימי
8 ריפוי הוד כליה שמאל להיות בצמיחה תמידית
9 חיסון יסוד מין בריאה – יצירה
10 גילוי מלכות עור/בסיס קבלת המציאות
  חושים רגישות מנהיגים בנפש תפקיד המנהיגים בנפש
ה ראיה ראש כבד ניטרול רעלים וייצור מרה
ו שמיעה צוואר, גרון מרה פירוק שומנים
ז ריח עצבים,ריאותנשימה/ידיים טחול /לבלב לוכד פולשים ויוצר נוגדניםפרוק שומנים וייצור אינסולין
ח דיבור חזה/בטן המסס יצירת נוזלים לפירוק שומנים
ט טעם לב/גב כליה. ימין הוצאת פסולת דרך השתן
י מעשה מעיים כליה. שמאל איסוף פסולת  לשתן
ל תשמיש כליות קורקבן דוחף מזון  מפה לפי הטבעת
נ הלוך/דרך אברי מין, אף קיבה אמונות מזון פיסי ורוחני
ס רוגז/בטן אגן ירכיים יד ימין רצון לתת/אמונות/תת מודע
ע שחוק/מוח ברכיים,שיניים יד . שמאל רצון לקבל /עיבוד/קליטה/מודע
צ הרהור/לב שוקיים/ דם רגל.  ימין גישה-הובלת נתינה – יש
ק שינה/תא כפות רגליים רגל. שמאל גישה – הובלת קבלה – אין

 

טבלה זו נבנתה על פי נתונים

מתוך ספר יצירה המיוחס לאברהם אבינו.

קשר סוגי מזון ואינטליגנציות

  אינטליגנציה מרכזי אנרגיה תזונה
רצון מרכזים ראשיים 3 מזונות יסוד
א רצון חופשי לב/מין ירקות
מ רצון לתת בטן פירות
ש רצון לקבל ראש בשר/דגים
  מורים בלוטות 7 אנרגיות כמצע טוב לשינוי גישה
ב חוכמה אצטרובל חמימה
ג עושר י.המוח/היפופיזה קר
ד זרע יותרת התריס יבש
כ חיים תירואיד/תימוס/מגן לח
פ ממשלה הלבלב קרירה
ר שלום שחלות/אשכים חם/קר
ת חן יותרת הכליה/אדרנל חם
  כוחות מרכזים 10 טעמים הפועלים על המערכת הרגשית
1 אור ראש ניטרלי
2 בראשית ריאה י/עין שלישית חריף
3 אהבה ריאה שמאל/גרון חריף
  דעת לב מר
4 חופש כבד חמוץ
5 מחשבה לבלב/טחול מתוק
6 אחדות קיבה/מקלעת שמש מתוק
7 התבוננות כליה ימין מלוח
8 ריפוי כליה שמאל מלוח
9 חיסון מין מתוק/חריף
10 גילוי עור/בסיס מר/חמוץ
  חושים מנהיגים בנפש 12 מזונות לתחזוקת הגוף
ה ראיה כבד מים
ו שמיעה מרה לחם מחיטה מלאה, שיפון
ז ריח טחול /לבלב אורז מלא
ח דיבור המסס יין
ט טעם כליה. ימין זרעים ודגנים
י מעשה כליה. שמאל קטניות
ל תשמיש קורקבן ויטמינים
נ הלוך/דרך קיבה מרקים
ס רוגז/בטן יד ימין מינרלים
ע שחוק/מוח יד . שמאל תבלינים
צ הרהור/לב רגל.  ימין בצל
ק שינה/תא רגל. שמאל שום

מבוסס על הפילוסופיה הסינית להתחדשות

 

מקורות:

גרדנר, ה. (1996). אינטליגנציות מרובות: התיאוריה הלכה למעשה. מכון ברנקו

וייס לטיפוח החשיבה.

אריכא, י. (1998) קבלה מעשית הוצאת מודן, ישראל.

מזרחי, א. (2003) לחיות בריא, הוצאת פוקוס, ישראל.

וליצקר, מ. (1999) עורכת אסופה: הערכה חינוכית כמנוף לשיפור הלמידה.

  דרכים להוראה ולהערכה רב-מימדית. מכללת אורנים, טבעון והטכניון, חיפה.

ליבס, י. (2000) תורת היצירה של ספר יצירה, הוצאת שוקן.

אברהם אבינו (שב"כ) ספר יצרה, פה מנטובה.

דיכטוולד, ק. (1992) גופנפש/ המקשר בין הגוף והאופי למען הבריאות  

    השלמה. אלפא/זמורה ביתן.

ברקוב, ר. (2002) מרק המדריך הרפואי השלם. הוצאת כנרת זמורה ביתן,

ישראל.

דיכטוולד, ק. (1992) גוף נפש. הוצאת זמורה ביתן, תל אביב.

שכטר, ל.  (2005) הרפואה משלימה, (גרסה אלקטרונית) הספריה הוירטואלית, המרכז לטכנולוגיה חינוכית.

נדלה ביום 3/3/005 http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=7178&author=1048

בן-דב, י. האם המדע טוב לבריאות (גרסה אלקטרונית) השיטה המדעית והרפואה החלופית

נדלה ביום 12/1/05 http://www.bendov.info/heb/mys/alternat.htm

Sternberg, R. (1996).Successful Intelligence: How Practical and Creative Intelligence Determine Success in Life. Simon and Schuster.

Gardner, H. (1992). Multiple Inteligences: The Theory to Practice. Basic Books, New York.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind, the theory of Multiple Inteligences. Basic Books, New York

Calvin, W. (1996). How Brains Think: Evolving intelligence, Then and now.basic book

לוסקי
לוסקי
ד"ר דני לוסקי PhD - יוצר ומפתח שיטת לוסקי. מפתח מבחני איטליגנציה i32. ראש מכללת לוסקי. יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים, מנטור של מנהלי עסקים בכירים במשק. מטפל בשיטת לוסקי - רפואה משולבת - טיפול במחלות וכאב, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול בחרדות, טיפול בדיכאון, טיפול בהפרעות אכילה. ד"ר לוסקי כתב 17 ספרים בנושאי חינוך, זוגיות, בריאות וסודות ההצלחה. 054-4497799
לחץ לכניסה
יש לך שאלה? לחץ כאן >
יש לך שאלה? אני זמין כעת בווטסאפ