חוק המשיכה
15 ביוני 2015
דוחות טיפול זוגי
29 ביוני 2015

תרפיה באומנות

תרפיה באומנות ושפות מרובות / אליזבט ויצמן

הפרעת קשב וריכוז היא תסמונת נוירולוגית , העוברת בדרך כלל בתורשה. היא מתאפיינת בהסחות דעת, אימפולסיביות וחוסר מנוחה. כאשר מסתכלים על ההיבט הנוירולוגי, מחקרים מראים שמוחותיהם של אנשים הלוקים בהפרעת קשב קטנים 4% , במיוחד באונת המצח, שזהו מרכז הבקרה של המוח , ותפקידיו: הוצאה לפועל ובקרה על פעולות מטוריות, ארגון ותכנון, פתרון בעיות, קשב ומיקוד, חשיבה מופשטת,סינון גירוים מסיחים, הומור, שפה, ריח, קבלת החלטות, עיכוב התנהגות, שיפוט, יוזמה וחיבור לחלקים אחרים במוח המקושרים לרגשות, למידה וזיכרון.

כמו כן במבדקים שנעשו בזמן מנוחה ובעת ביצוע פעולות מנטאליות, נמצא פעילות חשמלית נמוכה וזרימת דם פחותה ,לאזורים במוח האחראים על שליטה ברגשות ,מוטיבציה ,זיכרון וריסון התנהגות. ולכן התרופות הניתנות לטיפול בהפרעת קשב , הם תרופות המעוררות ומגבירות זרימת דם ופעילות חשמלית לאזורים אלו.

ביטויים התנהגותיים של הפרעות קשב:

ביטויים הקשורים לאימפולסיביות: עשיית מעשה או תגובה ללא מחשבה, לקות בדיבור הפנימי, לקות בויסות רגשי, שינויים במצבי רוח, קושי בלמידה מניסיון, התפרצויות כעס וזעם.

ביטויים הקשורים להיפראקטיביות : תנועתיות יתר, דברנות יתר, קושי ביצירה ושמירה על קשר עין, לקויים במיומנות חברתיות.

ביטויים הקשויים לקשב וריכוז: קושי להתחיל, קושי בסילוק גירויים מפריעים, קושי בניהול, ארגון והתארגנות, טווח ריכוז קצר, לקות בזיכרון, מחשבות שליליות אוטומטיות, קושי בציות לחוקים, הזנחה בריאותית, הפרעות שינה, חוסר סבלנות לשעמום, לקויות בניהול זמן ותפיסת זמן, צורך בריגושים.

לא כול התסמינים יופיעו  אצל האדם הסובל מהפרעות קשב .כל אדם יש פרופיל ייחודי ,עם ביטוי התנהגותי שונה. בשיטת לוסקי נוכל לקשר בין תסמין לאינטליגנציה ובכך למקד את הטיפול לאמן ולפתח את האינטליגנציה הבעייתית.

הפרעת קשב זוהי הפרעה התפתחותית הנפוצה ביותר , לפי המדריך האבחוני הפסיכיאטרי(DSMׂ) בין 7%-10% מכלל האוכלוסייה.  לכן במצב כזה , יש צורך לשינוי, ליצירת חזון חינוכי אחר, בתי ספר המלמדים באמצעות שפות מרובות. בי”ס המוביל את התלמיד להישגים דרך השפה המתאימה לו ודרך השילוב בין השפות השונות. בי”ס המפחית את התחרותיות וההשוואה בין התלמידים ורואה בתלמיד כעיקר ולא בכמות החומר הלימודי המועבר. בי”ס המגדל ילדים לאנשים יעילים, המשתלבים בחיי החברה. כיום הסטטיסטיקה מראה 70% מהאסירים בישראל סובלים מהפרעה זו.

בי”ס הרואה את החצי כוס המלאה של הפרעה ומוצא תכונות חיוביות בילד.לדוג’  הסתכלות על האימפולסיביות כחיובית המובילה ליצירתיות ולהעלות רעיונות. לראות בהסחת דעת  כסקרנות המובילה לגילוי והמצאות.

“חנוך לנער על פי דרכו”

מדיטאציה :

זוהי אומנות לטיפול ברובד הרוחני  .רבות נאמר על מדיטאציה, בשנים האחרונות פרסמו מאות של מחקרים לגבי יעילות ויתרונות של המדיטאציה. באחד המחקרים נקבע שתרגול בין חצי שעה ביום , במשך חודש. השפיעה והראה שינויים מבניים ברשתות המוח וחיזוק בתפקידים מנטאליים שונים של משתתפי הניסוי.

אחד האינטליגנציות שנראה בה חולשה בהפרעת קשב היא, אינטליגנציה ד’ , ” היכולת לשים מניע וכוונה כזרע ממנו צומחת התוצאה” (שיטת לוסקי) באינטליגנציה זו נמצא את היכולת לדייק , ואת היכולת להתרכז במשהו אחד.  לפי   ,i32 שזוהי שיטה המתאמת בין מדיטאציה לאינטליגנציה .  נוכל לפתח את אינטליגנציה ד’ על ידי מדיטאציה של שמחה וריקוד.

בחזון של בי”ס המשלב שפות מרובות , נוכל למצוא ” הפסקת מדיטאציה” שבה התלמידים יוכלו לתת פורקן לתנועתיות יתר, ויגיעו לשיעור רגועים ושלויים , ממוקדים ומרוכזים להכיל את החומר הלימודי.

דמיון מודרך:

אומנות לטיפול ברובד השכלי.

הגדרה: ” יצירה מודעת ורצונית של רשמים חושיים מנטליים לצורך שינוי עצמי”(פאנינג פטריק)

דמיון פתוח: האזנה לתת המודע, מתאים לחשיפה לרגשות ורצונות האמיתיים, לחקירת התנגדות.

דמיון מתוכנת: שיחה עם התת מודע, ראייה של מה שהאדם רוצה . מתאים להשגת יעדים, לשיפור יכולת אתלטית, לריפוי פציעות.

דמיון מודרך: שילוב של השניים , פתוח ומתוכנת, בעצם יצירת התרחשות מסוימת מפורטת עם השמטת פרטים בסיסים, שאותם התת מודע משלים. מתאים לשיפור עצמי, לטיפול נפשי ושליטה על כאב .

בהפרעת קשב נוכל למצוא חולשה באינטליגנציה 5, מחשבה. כביטוי נראה , מחשבות שליליות אוטומטיות. נוכל לטפל באינטליגנציה זו , ולעצור את שרשרת המחשבות ע” דמיון מודרך, ” אתה מנפץ חומות, שובר קירות ופורץ קדימה” (שיטת לוסקי) בנוסף דמיון זה יחזק את הדימוי העצמי של הילד, ע”י תכנות התת מודע להוביל אותו לפריצת גבולות ולהשגת יעדים אישיים .

סיפורים:

הסיפורים מייצגים ערכים, עמדות ואמונות, ולכן שייכים לרובד השכלי ולטיפול בו, לשינוי גישה וערך. הסיפורים ככלי טיפולי עוברים דרך ” הדלת האחורית” עוקפים את ההגנות  שהאדם מייצר ומתבצר בהם. הסיפורים מאפשרים לשמור מרחק,  “לפני שנים רבות”  “בארץ רחוקה מאוד”  אך הסיפורים יוצרים הזדמנות להזדהות עם הדמויות והמוטיבים השונים , ומתוך ההזדהות שהאדם חווה ומשליך על חייו, נוכל ללמוד  ולגלות את עולמו .

דוגמאות:הזדהות עם הגיבור, עם אומץ ליבו, עם הדרך שעובר. הזדהות עם הדמויות השונות ותפקידם, עם הדמויות הקוטביות כמו חיה ואדם, פיה טובה ורעה. הזדהות עם עמידה בפיתויים ואיסורים, כמו עץ הדעת.

הסיפור גם משמש ככלי לימודי ,בחזון של בי”ס המשלב שפות מרובות , בו החומר הלימודי יועבר גם בסיפורים, ובכך התלמיד יוכל להזדהות עם הדמויות בסיפור, והוא יחווה ויהיה שותף לתהליך שהדמות עוברת ובכך יהיה שותף ללמידה ויפנים את החומר  הלימודי.

שירים :

שירים הם כלי טיפול המשמש לטיפול ברובד השכלי דרך הרובד הרגשי. כאשר הסובלים מהפרעת קשב וריכוז יתאים להם שימוש בשירה של מנטרה, מילה או משפט החוזר  על עצמו. כאשר שרים הרגש פועל ומתחברים למנגינה , לצליל ולמקצב בהנאה ופחות למלל אשר קיים ברקע ומשפיע וגורם לשנוי גישה ,אך ללא מאבק והתנגדות.

ע”י שירים מחזקים את אינטליגנציה ו’ , ” היכולת לשמוע מתוך משמעת וליצור משמעות של האהבה לחיים”.

בחזון של בי”ס המשלב שפות מרובות, אפשר להשתמש בשירים ככלי לימודי , להמציא שיר לחומר הלימוד, כדי להקל על הזיכרון , וגם כדי לשלב הנאה בלמידה.

אומנות פלסטית:

יצירת אומנות פלסטית , שם כולל לשימוש בחומרים שונים , חימר, צבע ,נייר ,מתכת, בד, עץ ואבן. זוהי דרך טיפול ברובד הגופני , לטיפול ברובד הרגשי.

בטיפול בהפרעות קשב ,כאשר חווים  כישלונות חוזרים ותחושת חוסר אונים מלווה את הילדים וגורמים לקושי רגשי משמעותי, לתסכולים עמוקים, חוסר ביטחון ביכולתם, חרדות, דימוי עצמי נמוך, שרגשות אלו גוררים ביטוי התנהגותי כמו התפרצויות זעם ,כעס והשתוללויות.

בחזון בי”ס המשלב שפות מרובות ,השיעורים באומנות יתקיימו באופן קבוע.העיסוק באומנות מסייע לדימוי העצמי של הילד, אשר נפגע מהפער שבין רצונותיו לבין כישלונותיו, המובילים לרגשי אשמה, מרירות, ייאוש וחרדה. באמצעות האומנות,  המעניקה  לילד צורת ביטוי נוספת, לגלות לסביבה ולעצמו   את צרכיו, תחושותיו ומשאלות ליבו . ונותן לו תחושת הצלחה בעשייה , ובכך מעלה לו את ערכו. דרך המגע עם חומר הגלם , דרך היצירה , גזירה, קריעה, חיתוך, לישה ועוד ,הילד משפר את המוטוריקה העדינה ואת תיאום עין-יד. גבולות דף הציור מגדירות לילד את המרחב העומד לרשותו, ובכך עוזר לו להתאמן ולתרגל התנסות במרחב.